Når danskerne skal købe varer eller tjenesteydelser, vil de helst handle lokalt, men ender alligevel ofte med at køre længere efter varerne. Det viser en ny undersøgelse fra Eniro.

I over halvdelen af tilfældene sker det, fordi varerne ikke er tilgængelige lokalt, eller fordi udvalget er større, hvis man kører længere efter det. Men i andre tilfælde handler det muligvis om, at de lokale handlende ikke er gode nok til at gøre opmærksom på sig selv, mener Eniro – som i parentes bemærket lever af at skabe denne opmærksomhed.

Tallene i undersøgelsen viser stor forskel på, hvor indkøbene foretages, og hvor kunden ville ønske, de kunne foretages. På området Medier og Underholdning – herunder bøger – køber kun 28% ind lokalt, mens 48% ville foretrække at gøre det.

“… er vedkommende ikke synlig, når du fx søger efter den bedste løsning på nettet, ved du jo ikke nødvendigvis, at de findes lige rundt om hjørnet. Og vi ved fra tidligere undersøgelser, at særligt mange små erhvervsdrivende stadig kan blive langt bedre til det med den digitale tilstedeværelse”, skriver Eniro i pressemeddelelsen om undersøgelsen.

Se Eniros pressemeddelelse her.