DdB Nyhedsbrev 2017.03.15
Information fra Boghandlerforeningen til foreningens medlemmer

1. HUSK: deadline 16/3 for tilmelding til bogindsamling for Læs For Livet
2. Mobile Pay sænker priserne
3. Nu udsendes adgangskoder til nyt medlemsweb
4. Gyldendal lancerer ”Kalender for Læseheste”
5. Medlemsnyt

1. HUSK: deadline 16/3 for tilmelding til bogindsamling for Læs For Livet
Godt 30 boghandlere landet over har nu tilmeldt sig projektet med indsamling af bøger til Læs For Livet.
Projektet er et samarbejde mellem på den ene side Boghandlerforeningen og DBK og på den anden side organisationen Læs For Livet, som arbejder på at etablere små, skræddersyede biblioteker på alle landets institutioner for udsatte børn og unge. Det er tanken bag Læs For Livet, at litteratur kan forandre liv, og at adgangen til bøger på institutionerne kan bidrage til børnenes og de unges udvikling og give dem en ballast, som de kan bruge hele livet.
Projektet går ud på at indsamle brugte bøger fra kunderne i dagene 24.-26. april og sende disse videre til Læs For Livet. Alle, som beslutter sig for at deltage i projektet, vil modtage plakater og postkort samt grafikker og tekster til brug på boghandelens sociale medier. DBK afhenter de indsamlede bøger sammen med de normale returvarer og transporterer dem videre til Læs For Livet.
Kom med i projektet ved at sende en mail med angivelse af boghandlernummer til ddb@bogpost.dk senest torsdag den 16. marts.

2. Mobile Pay sænker priserne
Boghandlerforeningen indgik i januar 2017 en rammeaftale med Mobile Pay, som gav medlemmerne fordelagtige vilkår for at modtage Mobile Pay-betalinger i boghandelen. Med virkning fra den 1. april 2017 nedsætter Mobile Pay priserne yderligere – prisen pr. transaktion bliver nu mellem 0,75 og 0,30 kr.
Medlemmer, som allerede har indgået aftale med Mobile Pay, behøver ikke at foretage sig noget, men vil automatisk overgå til de nye priser. Medlemmer, som overvejer at indgå en aftale, kan kontakte konsulent Daniel Dalum-Larsen på daniel.dalum@mobilepay.dk eller telefon +45 2363 3272.

3. Nu udsendes adgangskoder til nyt medlemsweb
I uge 10 sendte Boghandlerforeningen en varslingsmail til samtlige medlemmer med oplysning om, at foreningen i slutningen af uge 11 udsender mails med brugernavne og adgangskoder til de nye, lukkede medlemssider på internettet – Boghandlerforeningens Medlemsweb.
I første omgang skal medlemmerne bruge Medlemsweb til at indberette boghandelens bogomsætning i det senest afsluttede regnskabsår. På lidt længere sigt vil medlemmerne på Medlemsweb kunne administrere større dele af deres medlemskab og abonnementer og selv vedligeholde kontaktoplysninger o.l.
Boghandlere, som skal indberette bogomsætning for mere end ét boghandlernummer, modtager ét brugernavn og password, som giver dem adgang til alle relevante numre under ét.
Første gang, man logger på, anbefales det med det samme at ændre boghandelens password ved at klikke på den relevante bruger og vælge ”skift password”. Det er også muligt med det samme at oprette en ny bruger, hvilket giver mulighed for at vælge et brugernavn og password, der er nemmere at huske.
Hvis man støder på problemer, står Boghandlerforeningens sekretariat klar til at hjælpe på tlf. 3254 2255.

4. Gyldendal lancerer ”Kalender for Læseheste”
Forlaget Gyldendal har på Facebook lanceret en landsdækkende ”Kalender for Læseheste”, hvor man vil kunne se, hvilke litteraturarrangementer der afvikles i ens nærområde.
Alle, som har et arrangement, de gerne vil have optaget i kalenderen, kan skrive til laesehesten@gyldendal.dk med information om arrangementet.

5. Medlemsnyt
Pr. 14. februar 2017 skiftede Byggecentrum Boghandel (boghandlernummer 5868) navn til Molio. Navneskiftet er en konsekvens af den fusion mellem Byggecentrum og bips, som Erhvervsstyrelsen godkendte den 14. februar. Ejeren hedder herefter Molio Erhvervsdrivende Fond, CVR er uændret 63 03 50 17. Som en konsekvens af boghandelens nye navn ændres e-mailadressen til info@molio.dk. Alle andre oplysninger fortsætter uændret. Vær opmærksom på at forlaget og ekspeditionen også har fået ændret sit navn.
Pr. 1. marts 2017 Via University College (boghandlernummer 7016) skiftet e-mailadresse til evbr@via.dk. Ændringen er sket samtidig med at Eva Bruhn har afløst Annitta Christensen som indkøber af bøger.
Pr. 1 marts 2017 er Michael Lundgaard tiltrådt som butikschef hos Bergman Bog & idé, Frederikssund (boghandlernummer 4030). Samtidig er Linda Sylvest Steffensen fratrådt sin stilling som souschef. Alle andre oplysninger er uændrede.
Pr. dags dato ændres adressen hos VIA CFU (leveringsnummer 8765). Fremover er adressen: VIA Center for Undervisningsmidler (leveringsnummer 8765), Fanøvej 9 B, 8800 Viborg, Att.: Karin Abrahamsen. Al fakturering skal som hidtil ske til: VIA University College Bogladen (boghandlernummer 5765), Chr. M. Østergårdsvej 4, 8700 Horsens. Alle andre oplysninger fortsætter uændret.
Pr. 28. april 2017 åbnes Bog & idé, Kolding Storcenter (boghandlernummer 6015), Skovvangen 42, 6000 Kolding. E-mail: 6015@bogpost.dk. Daglig leder samt telefonnummer er endnu ikke oplyst. Bogladen ejes af Bog & idé, Kolding Storcenter ApS (cvr 38 44 80 80). Via deres respektive selskaber finder man Mike Jensen og Christian Pedersen bagved den nye boghandel. Boghan-delen er medlem af Boghandlerforeningen og den indgår i kædesamarbejdet hos Bog & idé.
Information: Karin Erfurt, e-mail: karin@bogpost.dk

Skriv fra den aktuelle e-mail til ddb@bogpost.dk og skriv i emnet enten “Tilmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer eller “Afmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer. Derefter til- eller afmeldes afsenderadressen. Dog skal boghandlens primære kontakt e-mail altid være tilmeldt, sådan at man kan modtage indkaldelser til Generalforsamling og andre meddelelser med direkte tilknytning til medlemskabet.