lfl-charlottenlund-bi-3

Kl. 14.00 på indsamlingens første dag: Blot en lille del af de indsamlede bøger hos Charlottenlund Bog&idé

tva-screenshot-600x384

Indslag i TV-Avisen 24. april (under Danmark i dag 10:49)

Er der ved at være godt fyldt op i bogreolen, og har du – eller dine børn – bøger, som er i god stand, men som I nok ikke kommer til at læse i igen? Så er chancen der nu for at sende bøgerne videre og lade dem være med til at skabe en helt ny fortælling.

I dagene 24.-26. april beder over 100 boghandlere landet over deres kunder om at donere bøger til projektet Læs For Livet. De indsamlede bøger ender hos udsatte børn og unge, hvor de kan medvirke til at skabe gode oplevelser og social forandring.

Projektet Læs For Livet har siden 2012 indsamlet bøger fra private, forlag, anmeldere, forfattere og mange andre. Bøgerne bliver samlet i biblioteker på 200-800 bøger, som foræres til institutioner, hvor udsatte børn og unge opholder sig, som f.eks. børnehjem, familieafdelinger og ungdomspensioner.

Fokus for Læs For Livet er læselyst. Nogle gange er det en bog om biler eller Justin Bieber, der vækker begejstring. For andre børn eller unge er det digte, tegneserier eller engelske klassikere. Det vigtigste er ikke hvad børnene og de unge læser, men at de læser.

De bøger, man vælger at donere, skal være i pæn stand. Tommelfingerreglen er, at hvis man ikke ville forære bogen til et barn eller en ung, man selv kender, så skal udsatte heller ikke have den. Til gengæld er der frit slag med hensyn til indholdet. Børnene og de unge er i aldersgruppen 0-23 år, så nærmest alle genrer og sværhedsgrader er efterspurgt – fra papbøger til de mindste, billedbøger, fagbøger og letlæsning til ungdomsromaner, finlitteratur, digtsamlinger, biografier og kogebøger.

Er der en boghandel tæt på mig, som er med i projektet? Klik her.

Læs den fælles pressemeddelelse fra Boghandlerforeningen og Læs For Livet- klik her

Generel information om indsamlingen – klik her.

Om organisationen bag Læs For Livet – klik her.

Om arbejdets effekt – klik her.

Er der Læs For Livet-biblioteker i mit nærområde? Klik her.