foerste-laes-2-600x410

Rachel Röst, leder af Læs For Livet, og Bo Dybkær, direktør i Boghandlerforeningen, på det første læs bøger, som blev afleveret til Læs For livet: 16 ud af de i alt 71 paller, som blev indsamlingens endelige resultat. (Foto: Jens Panduro)

Der var store smil hos Læs For Livet, men også pludselig travlhed med at finde ekstra lagerplads, da resultaterne af boghandlernes indsamling af bøger til udsatte børn og unge begyndte at tikke ind i ugen efter selve indsamlingen.

71 paller bøger blev det til i alt – et resultat, som hverken Læs For Livet eller Boghandlerforeningen havde turdet håbe på. De første 16 paller bøger blev afleveret hos Læs For Livet fredag den 7. maj, og om søndagen gik projektets mange frivillige i gang med at pakke ud og sortere bøger.

beskaaret-bogsortering-600x410Der var stor interesse for projektet i medierne. Det blev omtalt i en lang række lokale og regionale medier – presseklippene tæller 49 trykte og 30 elektroniske omtaler – og der blev bragt indslag i DRs TV-Avisen og på TV2 Østjylland og TV2 Bornholm. Herudover blev opdateringer om indsamlingen flittigt postet og delt på de sociale medier af både de medvirkende boghandlere og Læs For Livet – sidstnævnte nåede ud til over 70.000 Facebook-brugere med sine opdateringer om indsamlingen.

Udover de 106 tilmeldte boghandlere, som havde modtaget markedsføringsmateriale og pakkelabels, endte også en håndfuld andre boghandlere med at tage imod bøger, som kundene afleverede i butikken. Boghandlerforeningen sørgede for, at også de pågældende boghandlere fik pakkelabels, så deres bøger kom med i indsamlingen.

Boghandlerforeningen vil i de kommende uger gennemføre en evaluering af projektet – og melde resultatet af evalueringen ud i foreningens nyhedsbrev og her på hjemmesiden.