DdB Nyhedsbrev 2017.04.26
Information fra Boghandlerforeningen til foreningens medlemmer

1. Bøgerne strømmer ind til Læs For Livet
2. Boghandlerne fastholder deres markedsandel for femte år i træk
3. Årets Unge Boghandler er Michella Berger
4. Ny version af BiBop – udnyt dit BogInfo-abonnement mest muligt

1. Bøgerne strømmer ind til Læs For Livet
Allerede på indsamlingens anden dag måtte adskillige boghandlere begynde selv at printe ekstra labels til at sætte på de mange kasser med donerede bøger. Billedet er fra Charlottenlund Bog & Idé, hvor mellem 20 og 30 kasser gik afsted til DBK mandag, og hvor en ny stak allerede først på eftermiddagen tirsdag fyldte godt op i butikken.
Indsamlingen har fået god medvind i medierne med over 50 omtaler i lokale og regionale medier og adskillige indslag på DR og TV2.
Nogle boghandlere, som ikke har meldt sig til projektet, har oplevet, at kunderne alligevel tropper op med bøger, som de ønsker at donere. Hvis man står i en lignende situation, så tag imod bøgerne og send en besked til ddb@bogpost.dk, så sender foreningen en grafikfil til pakkelabels og en kortfattet vejledning via mail, så bøgerne kan komme med og gøre gavn hos Læs For Livet. Husk, at sidste chance for at sende indsamlede bøger til DBK er fredag den 5. maj.

2. Boghandlerne fastholder deres markedsandel for femte år i træk
Den største konkurrent til den fysiske boghandel er salget af bøger over nettet, men boghandlernes markedsandel har nu været stabil siden 2012 – og endda svagt stigende siden 2015. Det viser de seneste tal fra den årlige undersøgelse ”Danskernes Bogkøb”.
Undersøgelsen har været gennemført hvert år siden 2001 i et samarbejde mellem Boghandlerforeningen og Danske Forlag. Den er baseret på telefoninterviews med ca. 1.200 voksne danskere, som svarer på spørgsmål om bl.a. hvor mange bøger, de køber, og hvor de køber dem.
I mange år var bogklubberne boghandlernes største konkurrent, men det billede vendte med nethandelens fremmarch. Salget af bøger i andre fysiske butikker som eks. kiosker, supermarkeder og varehuse voksede også i de første mange år efter bogmarkedets liberalisering, men er ifølge undersøgelsen nu også på retur.
For første gang har ”Danskernes Bogkøb” også målt på købet af bøger gennem streamingtjenester, samtidig med at man har spurgt danskerne, hvor mange bøger, de har købt som e-bøger eller lydbøger. Disse tal bekræfter andre undersøgelser i, at de trykte bøger stadig er altdominerende på markedet. Knap 4% er gået helt udenom de trykte bøger, mens ca. 87% ikke har købt e-bøger og 94% har ignoreret lydbøgerne.
At der er mange andre veje til at læse en bog end selv at købe den, belyses også for første gang i undersøgelsen. Svarene på spørgsmålet ”Tænk tilbage på den sidste bog, du læste eller lyttede til – hvordan fik du fat i bogen?” viser, at sammenlagt over 40% kom læseren i hænde uden udgift for ham eller hende – primært fordi bogen var en gave eller fordi den blev lånt på biblioteket eller af familie og venner.
Gå selv på opdagelse i ”Danskernes Bogkøb” på boghandlerforeningens hjemmeside www.boghandlerforeningen.dk.

3. Årets Unge Boghandler er Michella Berger
Boghandlerforeningens uddannelsesudvalg har, i samråd med lærerne på Handelsfagskolen, kåret Michella Berger som Årets Unge Boghandler.
Michella blev færdiguddannet hos Søborg Bog&Idé i februar i år og arbejder i dag hos Steenbergs Bog&Idé på Nørrebrogade i København. Hun var nomineret af både sin læreplads og sin nye arbejdsplads.
Traditionen tro overrækker foreningen et diplom som bevis på kåringen – det kommer til at ske ved en lille højtidelighed i Michellas boghandel i løbet af maj måned, og vi vender naturligvis tilbage til dette i et kommende nyhedsbrev. Sammen med diplomet og æren følger også en præmie, som i år består af en studierejse til London.

4. Ny version af BiBop – udnyt dit BogInfo-abonnement mest muligt
Efter påskens store systemopdatering af Bogportalen viste det sig nødvendigt med en opdatering af BiBop. Du kan til hver en tid kontrollere om du nu har den nyeste version installeret. Åben din BiBop → Åben menuen BiBop → Klik på Check for ny version. Hvis du har den nyeste version af BiBop vil du få denne melding:
Har du derimod ikke den nyeste version vil det fremgå som vist her:
For at hente den nyeste version åbner du menuen BiBop og vælger Download. Menupunktet bliver rødt, hvis du først har lavet kontrollen af version, ellers er det sort som alle andre punkter i menuen.
Hent programmet og godkend installationen.
I forbindelse med installationen kan du – afhængig af dit sikkerhedssystem – få en advarsel om installationen. Du kan roligt acceptere netop denne installation. Efter Bogportalens opgradering er sikkerhedsniveauet for at tilgå Bogportalen også hævet. Derfor skal dit styresystemet være Windows 7 eller nyere og din browser skal være en Internet Explorer 11.
Information: Karin Erfurt, e-mail: karin@bogpost.dk eller Henrik Christensen, e-mail: bogedb@bogpost.dk

Skriv fra den aktuelle e-mail til ddb@bogpost.dk og skriv i emnet enten “Tilmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer eller “Afmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer. Derefter til- eller afmeldes afsenderadressen. Dog skal boghandlens primære kontakt e-mail altid være tilmeldt, sådan at man kan modtage indkaldelser til Generalforsamling og andre meddelelser med direkte tilknytning til medlemskabet.