1. Bogindsamling gav et overvældende resultat
7. Medlemsnyt
8. Nyt om ordreaftaler

1. Bogindsamling gav et overvældende resultat
Der var store smil hos Læs For Livet, men også pludselig travlhed med at finde ekstra lagerplads, da resultaterne af boghandlernes indsamling af bøger til udsatte børn og unge begyndte at tikke ind i ugen efter selve indsamlingen.
71 paller bøger blev det til i alt – et resultat, som hverken Læs For Livet eller Boghandlerforeningen havde turdet håbe på. De første 16 paller bøger blev afleveret hos Læs For Livet fredag den 7. maj, og om søndagen gik projektets mange frivillige i gang med at pakke ud og sortere bøger.
Der var stor interesse for projektet i medierne. Det blev omtalt i en lang række lokale og regionale medier – presseklippene tæller 49 trykte og 30 elektroniske omtaler – og der blev bragt indslag i DRs TV-Avisen og på TV2 Østjylland og TV2 Bornholm. Herudover blev opdateringer om indsamlingen flittigt postet og delt på de sociale medier af både de medvirkende boghandlere og Læs For Livet – sidstnævnte nåede ud til over 70.000 Facebook-brugere med sine opdateringer om indsamlingen.
Udover de 106 tilmeldte boghandlere, som havde modtaget markedsføringsmateriale og pakkelabels, endte også en håndfuld andre boghandlere med at tage imod bøger, som kundene afleverede i butikken. Boghandlerforeningen sørgede for, at også de pågældende boghandlere fik pakkelabels, så deres bøger kom med i indsamlingen.
Boghandlerforeningen vil i de kommende uger gennemføre en evaluering af projektet – og melde resultatet af evalueringen ud her i nyhedsbrevet og på foreningens hjemmeside.

2. Deadline for omsætningserklæring på Medlemsweb er 31. maj
Husk, at deadline for angivelse af bogomsætningen i det senest afsluttede regnskabsår er den 31. maj. Omsætningserklæringen kræver i år ingen revisor-erklæring og kan udelukkende ske på foreningens Medlemsweb, som kan tilgås med det brugernavn og password, som tidligere er udsendt. Adressen er https://medlem.boghandlerforeningen.dk/
Indførelsen af Medlemsweb og dispensationen fra vedtægternes krav om revisorerklæring er sket for at lette administrationen for både medlemmerne og foreningens sekretariat. Hvis deadline ikke overholdes, vil beregningen af den omsætningsbestemte del af kontingentet automatisk ske som beskrevet i foreningens vedtægter, altså på baggrund af det tal, som blev brugt ved sidste års beregning, tillagt 20%. Den omsætningsbestemte del af kontingentet fastsættes for et år ad gangen. Kontingentet beregnet på baggrund af det registrerede tal pr. 31. maj vil derfor blive opkrævet i 3. og 4. kvartal 2017 og 1. og 2. kvartal 2018.

3. Ny markedsføringslov træder i kraft 1. juli
Et bredt flertal i Folketinget vedtog i slutningen af april måned en ny markedsføringslov, som træder i kraft allerede den 1. juli i år. Formålet har bl.a. været at opdatere loven, så den tager højde for de seneste udviklinger på nettet og de sociale medier, og så den bliver bragt i overensstemmelse med gældende EU-regler.
De vigtigste ændringer for Boghandlerforeningens medlemmer handler om muligheden for at sende e-mailmarkedsføring til kunder, som tidligere har købt varer hos boghandelen og i den forbindelse har opgivet deres e-mailadresse. Definitionen af hvilke typer varer, man efterfølgende kan markedsføre over for kunden, er gjort bredere end hidtil.
Læs Dansk Erhvervs udlægning af de vigtigste ændringer her: http://bit.ly/2qqj3JG
Se hele den nye lov her: http://bit.ly/2q4ZyDh

4. Ny butiksoverenskomst er vedtaget og i kraft
Med 57,2% ja-stemmer tilsluttede lønmodtagersiden sig i slutningen af april måned den nye butiksoverenskomst, som derved er trådt i kraft med virkning fra den 1. marts 2017.
Se overenskomsten på Boghandlerforeningens hjemmeside: http://boghandlerforeningen.dk/raadgivning-vejledning-og-stoette/vejledninger-og-info-boghandlerforeningen/
5. Rettelse
Vi skrev i forrige nyhedsbrev, at Årets Unge Boghandler, Michella Berger, var uddannet hos Søborg Bog & idé. Det var forkert: Michella er uddannet hos sin nuværende arbejdsgiver, Steenbergs Bog&Idé. Vi beklager fejlen. Senere i denne måned får Michella Berger overrakt sin præmie og sit diplom – vi bringer mere om dette i et kommende nyhedsbrev.

6. ”Lille Bogdag” i København den 3. og 4. juni
Lille Bogdag beskrives af arrangørerne som ”en uformel hyldest til alle de fantastiske bøger, der i disse år ser dagens lys på små danske kvalitetsforlag”. Festivalen startede i 2015 med 26 forlag og tidsskrifter, 50 optrædende på scenen og godt 1000 besøgende. I 2017 er festivalen rykket ind i hele underetagen i Den Frie udstillingsbygning på Østerbro i København med deltagelse fra 47 forlag og tidsskrifter, og på programmet er bl.a. Iben Mondrup, Ida Marie Hede, Jacob Skyggebjerg og T.S. Høeg. Se mere på www.lillebogdag.dk.

7. Medlemsnyt
Med virkning pr. 2. maj 2017 skiftede en lang række boghandlere kædesamarbejde fra Bøger & papir til Bog & idé. Dette medfører i en lang række tilfælde en samtidig ændring af boghandelens navn. Med mindre det specifikt fremgår, vil alle andre oplysninger hos boghandleren er uændrede. Ændringerne berører disse boghandlere:
• Schreiners Bøger og papir (boghandlernummer 4062) er blevet til Schreiners Bog & idé, Assens
• Schreiners Bøger og papir (boghandlernummer 4792) er blevet til Schreiners Bog & idé, Glamsbjerg
• Schreiners Bøger og papir (boghandlernummer 4792) er blevet til Schreiners Bog & idé, Aarup. Butikken i Aarup er en filial af butikken i Glamsbjerg. Den har ikke noget selvstændigt boghandlernummer.
• Toftlund Bøger og papir (boghandlernummer 8076) er blevet til Toftlund Bog og idè
• Løgumkloster Bøger og papir (boghandlernummer 8076) er blevet til Toftlund Bog og idè. Butikken i Løgumkloster er en filial af butikken i Toftlund. Den har ikke noget selvstændigt boghandlernummer.
• Langeskov Boghandel (boghandlernummer 6160) er blevet til Bog & idé Langeskov
• Nakskov Bøger og papir (boghandlernummer 6450) er blevet til Bog & idé Nakskov
• Ehlerts Boghandel Bøger & papir (boghandlernummer 4202) er blevet til Ehlerts Boghandel Bog & idé
• Tørring Bøger & papir (boghandlernummer 8140) er blevet til Tørring Bog & idé
• Nærum Bøger og papir (boghandlernummer 6654) er blevet til Nærum Bog & idé
• Steenfeldts Bøger og papir (boghandlernummer 6654) er blevet til Steenfeldts Bog & idé
• Legekæden – Bøger & papir (boghandlernummer 4801) er blevet til Bog & idé – Legekæden
• Hornslet Bøger og papir (boghandlernummer 6654) er blevet til Hornslet Bog & idé
• Alstrøms Bøger & papir (boghandlernummer 4715) er blevet til Bog & idé Faaborg
• H. C. Bøger og papir (boghandlernummer 7305) er blevet til Bog & idé Rudkøbing
• Otterup Bøger og papir (boghandlernummer 6960) er blevet til Otterup Bog & idé
• Nyborg Bøger & papir (boghandlernummer 6960) er blevet til Nyborg Bog & idé
• Dronninglund Bøger & papir (boghandlernummer 4380) er blevet til Dronninglund Bog & idé
• Lones Bøger og Papir (boghandlernummer 6460) er blevet til Bog & idé, Nibe
• Sakskøbing Bøger og papir (boghandlernummer 7475) er blevet til Bog & idé Sakskøbing
• Bøger og papir Nykøbing Mors (boghandlernummer 6610) er blevet til Bog & idé Nykøbing Mors
• Stege Bøger og papir (boghandlernummer 7792) er blevet til Stege Bog & idé
• Trangbæk Bøger og papir (boghandlernummer 7385) er blevet til Bog & idé Rønde
• Bogormen Hadsten (boghandlernummer 5044) ændrer ikke navn
• Hammel Boghandel (boghandlernummer 5140) ændrer ikke navn
Disse boghandlere udtræder af Bøger & papir, men har fortsat et samarbejde med Indeks Retail uden at være fuldgyldige medlemmer af Bog & idé.
• Tårnby Bøger og papir (boghandlernummer 3733)
• Bøger & papir Borup (boghandlernummer 4217)
• Gråsten Boghandel (boghandlernummer 4890)
Alle andre oplysninger er uændrede.
Information: Karin Erfurt, e-mail: karin@bogpost.dk

8. Nyt om ordreaftaler
Disse forlag har opsagt deres ordreaftaler med BogInfo:
• Akademisk Rejseforlag (ISBN-serie: 978-87-93254, 978-87-995701, 978-87-999239) med delvis egen ekspedition (Ekspeditionskode: Egen).
• Bogforlaget HER & NU (ISBN-serie: 87-90184, 978-87-90184, 978-87-93093) med delvis egen ekspedition (Ekspeditionskode: Egen).
• Femmeren (ISBN-serie: 978-87-995162) med egen ekspedition (Ekspeditionskode: Egen).
• Henrik Vagn Aagesen (ISBN-serie: 87-990270, 978-87-990270) med delvis egen ekspedition (Ekspeditionskode: Egen).
• Ekspeditionen Schultz Information A/S (Ekspeditionskode: IHSF), ekspedition for J. H. Schultz Information A/S (ISBN-serie: 87-569, 87-609, 87-7338, 87-7791, 87-87920, 978-87-569, 978-87-609, 978-87-7338, 978-87-7791, 978-87-87920).
Ekspeditionen er lukket. Forlaget ekspederes i stedet fra Rosendahls-Schultz Distribution A/S (Ekspeditionskode: IHSD).
Ved ophør af ordreaftaler fjerner vi forlagenes titler fra visning i Bogportalen. I BiBi kan du fortsat finde alle danske bøger, der er udgivet siden 1990, uanset om der er en ordreaftale eller ej.
Brug BiBop til at finde alle relevante oplysninger om forlaget (kontaktinfo, handelsvilkår, rabatvilkår osv.).
Information: Karin Erfurt, e-mail: karin@bogpost.dk

Skriv fra den aktuelle e-mail til ddb@bogpost.dk og skriv i emnet enten “Tilmeld DdB Nyhedsbrev” og bog¬hand¬ler¬num¬mer eller “Afmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer. Derefter til- eller afmeldes af¬sen¬der¬adressen. Dog skal boghandlens primære kontakt e-mail altid være tilmeldt, sådan at man kan modtage indkaldelser til Generalforsamling og andre meddelelser med direkte tilknytning til medlemskabet.