1. Boghandlerforeningen og Blixen-prisen
3. Medlemsnyt
4. Nyt om ordreaftaler

1. Boghandlerforeningen og Blixenprisen
På sit møde den 7. juni 2017 drøftede Boghandlerforeningens bestyrelse dens oplevelse af Blixenpris-festen, som blev afholdt på Det kgl. Bibliotek den 19. maj. Boghandlerforeningen havde valgt at støtte arrangementet med et ”bronze”-sponsorat på kr. 10.000.
Det praktiske arrangement og dets form fungerede fint – både rammerne, værten og den tekniske afvikling. Alligevel var bestyrelsens evaluering samlet set negativ. Det skyldtes, at bøgernes primære salgsled, de fysiske boghandeler, stort set blev ignoreret i programmet – eksempelvis blev der ikke længere uddelt en pris som Årets Boghandler.
Boghandlerforeningen støtter fortsat tanken om en årlig prisfest, der fejrer alle dele af bogbranchen. Men bestyrelsen konkluderede, at et sponsorat eller samarbejde mellem foreningen og Blixenpris-festen i 2018 vil forudsætte genintroduktionen af en pris som Årets Boghandler – og at det i det hele taget virker rimeligt i højere grad at fejre det arbejde, som forlag og boghandlere gør med markedsføring, kommunikation, lancering og salg af bøgerne.

2. EIBF samlier underskrifter mod ophævelse af GEO-blocking for e-bøger
Der foregår lige nu forhandlinger i EU om, hvorvidt e-bøger skal være omfattet, når man i den nærmeste fremtid forventes at nedlægge forbud mod GEO-blocking (GEO-blocking er den praksis, som en webshop benytter, når den blokerer for, at udlændinge kan handle i shoppen på lige fod med borgerne i det land, hvor webshoppen har hjemme).
Sammenslutningen af boghandlerforeninger i Europa, EIBF, har været meget aktiv i lobbyarbejdet mod ophævelsen af GEO-blocking for e-bøger. Argumentet er, at det vil være meget besværligt og dyrt for de europæiske boghandlere, hvis de bliver tvunget til at sælge e-bøger på tværs af grænserne og derfor skal forholde sig til landenes forskellige forbrugerbeskyttelsesregler, fastprisaftaler, momssatser o.l. EIBF spår, at mange boghandlere vil blive tvunget til at opgive at sælge e-bøger på nettet, og at dette vil kvæle et spirende e-bogsmarked og kun være til fordel for store, internationale spillere som Amazon. Man foreslår derfor en udsættelse af beslutningen, så markedet får nogle år til at modnes.
EIBF har startet en underskriftindsamling på adresssen https://www.change.org/p/geoblocking, hvor man håber, at så mange boghandlere som muligt vil skrive under.

3. Medlemsnyt
Pr. 1. juli 2017 lukkes Give Boghandel (boghandlernummer 4787), Torvet 4, 7323 Give. Der afholdes ophørsudsalg fra den 2. juni 2017. Efter lukningen henvendelser om afregning sendt til Henrik Henriksen, Valmuevej 9, 7323 Give, e-mail henrik@giveopenair.dk
Information: Karin Erfurt, e-mail: karin@bogpost.dk

4. Nyt om ordreaftaler
Vi har indgået nye aftaler om ordrelinjer for:
 Rygstøttens forlag (ISBN-serie: 87-91207, 87-987801, 978-87-91207, 978-87-987801) med ekspedition hos Det ukendtes Boghandel (Ekspeditionskode: 3740). Faste leveringsdage: Mandag, Torsdag. Det er muligt at få leveret på andre dage imod ekspeditionsgebyr på 35,00 kr. Leveringsvilkår: Forsendelsesomkostninger: kr. 25,00 ekskl. moms.
Forlagets udgivelser er overført til Bogportalen, og fremover kan du bestille udgivelserne i såvel BiBi som Bogportalen.
Brug BiBop til at finde alle relevante oplysninger om forlaget (kontaktinfo, handelsvilkår, rabatvilkår osv.).
Information: Karin Erfurt, e-mail: karin@bogpost.dk

Skriv fra den aktuelle e-mail til ddb@bogpost.dk og skriv i emnet enten “Tilmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer eller “Afmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer. Derefter til- eller afmeldes afsenderadressen. Dog skal boghandlens primære kontakt e-mail altid være tilmeldt, sådan at man kan modtage indkaldelser til Generalforsamling og andre meddelelser med direkte tilknytning til medlemskabet.