1. Muligt krav om vederlag ved forfatter-oplæsninger
7. Medlemsnyt
8. Nyt om ordreaftaler

1. Muligt krav om vederlag ved forfatter-oplæsninger
Forfatternes Forvaltningsselskab, som er en organisation stiftet af bl.a. Dansk Forfatterforening og Danske Skønlitterære Forfattere, har henvendt sig til landets biblioteker og annonceret, at de i fremtiden skal betale et vederlag, hvis der læses litteratur op ved offentlige arrangementer – også hvis det er forfatteren selv, der læser op af egne værker.
Baggrunden for kravet er, ifølge forvaltningsselskabet, at oplæsning er en ”offentlig fremførelse” i henhold til ophavsretsloven.
Boghandlerforeningen er ikke bekendt med, at nogen boghandlere har fået en lignende henvendelse fra forvaltningsselskabet, men foreningen har for god ordens skyld fået foretaget en foreløbig, juridisk vurdering af kravet.
I forbindelse med fremtidige forfatterarrangementer i boghandelen, hvor forfatteren læser op, råder vi medlemmerne til på forhånd (eks. via e-mail) at få forfatteren til at give afkald på et evt. vederlag.
Se foreningens gennemgang af problemstillingen og de råd, vi giver medlemmerne, på hjemmesiden: http://boghandlerforeningen.dk/nyheder-og-presse/artikler/.
Information:  Bo Dybkær, e-mail: bo@bogpost.dk

2. Save-the-date: Branchetræf 2018
Planlægningen af det næste branchetræf i bogbranchen er gået i gang. Det kommer til at foregå den 8. og 9. maj 2018, også denne gang på Hotel Sinatur i Nyborg.
I udvalget, som planlægger træffet, sidder forlæggerne Stig Andersen og Lars Boesgaard og boghandlerne Helle Busck Fensvig og Lise Scharff samt Christine Bødtcher-Hansen og Bo Dybkær fra hhv. Danske Forlag og Boghandlerforeningen.
I løbet af efteråret vil der blive åbnet for ”early bird”-tilmelding, hvor man – mod rabat – kan tilmelde sig, inden programmet for træffet er endeligt på plads.

3. Læs For Livet-bøger på vej ud til udsatte børn og unge
Læs For Livet er fortsat i fuld gang med at udpakke, sortere og videresende de mange bøger, boghandlerne samlede ind til organisationen i april. I begyndelsen af juni var 12 unge fra forskellige institutioner inviteret ind i Læs For Livets lokaler på Østerbro i København for hele dagen at være med i arbejdet.
Samtidig bliver der løbende sammensat nye biblioteker til endnu flere institutioner, senest Rymarksvænge Ungdomspension i København, Det Blå Hus i Billum ved Oksbøl, Ladbyhus i Næstved og Slotsskolen – Danners Børn i Jægerspris.
Læs For Livet vurderer, at det vil tage organisationen op til et år at udpakke, sortere og distribuere de mange tusinde bøger, som blev resultatet af indsamlingen.

4. Nu sælger Wupti også børnebøger
Onlinebutikken Wupti.com, der i 2015 blev købt af Dansk Supermarked, annoncerede tidligere i år, at den ville tage kampen op med udenlandske net-giganter – læs: Amazon – ved at etablere sig som en langt bredere markedsplads, hvor mange forskellige webbutikker udbyder deres varer.
Konceptet havde premiere den 29. juni, og udover de tidligere varegrupper hos Wupti som f.eks. hvidevarer og forbrugerelektronik finder man nu varer i kategorierne Leg&Børn, Bolig&Have og Fritid&Sport. Udover to kogebøger fra grillproducenten Cobb er det i skrivende stund kun forlaget Lamberth, som er repræsenteret med bøger på Wupti. Lamberth udgiver primært billedbøger for børn og udbyder i alt 106 forskellige titler på markedspladsen.

5. Sidste nyhedsbrev inden sommerferien
Nyhedsbrevet holder sommerferie – næste nyhedsbrev fra Boghandlerforeningen udsendes onsdag den 2. august 2017.

6. Sekretariatets telefonbetjening i sommerferieperioden
På grund af ferie kan der i ugerne 27 – 29 være ventetid på at komme igennem til Boghandler-foreningens sekretariat, især ved middagstid. Bogholderi og IT holder ferie til og med søndag den 23. juli. Vi håber på tålmodighed og forståelse.

7. Medlemsnyt
Pr. 31. december 2016 ophørte CDon (boghandlernummer 1155), Qliro Danmark C/O Tretti Danmark ApS, Toldbodgade 18. 5. sal, 1253 København K (CVR 10 16 89 53). I praksis havde CDon leverings- og faktureringsadresse i Sverige. CDon er ophørt som internetboghandel. Fremover er deres website en platform for mange forskellige typer af handel. AdLibris har overtaget handelen med bøger fra CDon. Henvendelse om afregning bedes rettet til: CDON.COM, Att. Accounts Payable, Bergsgatan 20, Box 385, 201 23 Malmö, Sverige e-mail accountspayable@cdon.com
Pr. 1. juli 2017 skiftede Præstø Boghandel v/ Paul Schmolke (boghandlernummer 7041), Adelgade 56, 4720 Præstø ejer. Derfor ophører boghandlernummer 7041. Henvendelse vedr. afregning rettes til Paul Schmolke, Ternevej 12, 4720 Præstø e-mail schmolke@privat.dk
Den nye ejer, K&K, Fakse A/S (CVR 37 05 70 10) viderefører bogladen som Præstø Boghandel (boghandlernummer 7030), Adelgade 56, 4720 Præstø. Paul Schmolke vil varetage den daglige ledelse af bogladen. Telefon og telefax videreføres fra tidligere ejer. Ny e-mail er butik@praestoboghandel.dk Bogladen indgår i kædesamarbejdet med Kon-tur. Boghandelen er ikke medlem af Boghandlerforeningen.
Pr. 3. juli 2017 er der en præcisering af adressen hos Bog & idé – Tarup Centret (boghandlernummer 6920). Den helt præcise adresse er: Rugvang 36, Butik 56, 5210 Odense NV. Alle andre oplysninger er uændrede.
Pr. 1. august 2017 skifter Kleins Boghandel, (boghandlernummer 2392), Gammel Kongevej 125, 1850 Frederiksberg C ejer. Som følge af ejerskiftet ophører boghandlernummer 2392. Henvendelser om afregning bedes rettet til Kamper Bøger ApS, Bülowsvej 1, 1870 Frederiksberg C.
Pr. 1 august 2017 etableres Klein Bog & idé (boghandlernummer 2340), Gammel Kongevej 125, 1850 Frederiksberg C som en videreførelse af Kleins Boghandel. Anne Grete Thomsen vil i sin egenskab af butikschef varetage den daglige ledelse af butikken. Boghandelen ejes af Klein Bog & idé ApS (CVR 38 68 12 49), som Jørn Bach Holding ApS og L.Abrahamsen Holding ApS står bag. Telefon og telefax fortsætter uændret fra tidligere ejer. Den nye boghandel får e-mail klein@bogpost.dk – bemærk venligst forskellen i forhold til tidligere ejers e-mailadresse. Butikken indgår i kædesamarbejdet hos Bog & idé, ligesom den indmeldes i Boghandlerforeningen.

8. Nyt om ordreaftaler
Disse forlag har opsagt deres ordreaftaler med BogInfo:
 Forlaget Boedal (ISBN-serie: 87-89626, 978-87-89626, 978-87-93062, 978-87-93145) med delvis egen ekspedition (Ekspeditionskode: Egen).
 Forlaget Grenen (ISBN-serie: 978-87-994344, 978-87-996584, 978-87-997625) med egen ekspedition (Ekspeditionskode: Egen).
 Lionfish Crossmedia (ISBN-serie: 978-87-997705) med egen ekspedition (Ekspeditionskode: Egen).
Ved ophør af ordreaftaler fjerner vi forlagenes titler fra visning i Bogportalen. I BiBi kan du fortsat finde alle danske bøger, der er udgivet siden 1990, uanset om der er en ordreaftale eller ej.
Brug BiBop til at finde alle relevante oplysninger om forlaget (kontaktinfo, handelsvilkår, rabatvilkår osv.).
Information: Karin Erfurt, e-mail: karin@bogpost.dk

Skriv fra den aktuelle e-mail til ddb@bogpost.dk og skriv i emnet enten “Tilmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer eller “Afmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer. Derefter til- eller afmeldes afsenderadressen. Dog skal boghandlens primære kontakt e-mail altid være tilmeldt, sådan at man kan modtage indkaldelser til Generalforsamling og andre meddelelser med direkte tilknytning til medlemskabet.