logo_os_der_elsker_viden_b_300dpi_black_rgb logo_os_der_elsker_viden_b_300dpi_white_rgb
I uge 33 er kampagnen ’Os Der Elsker Viden’ gået i luften. Kampagnen skal øge studerendes (på videregående uddannelser) viden om lovlig og ulovlig kopiering – og få dem til
at holde op med at dele fysiske og digitale studiebøger ulovligt.

Det er i dag sværere for studerende at agere lovligt end tidligere, fordi den digitale dannelse ikke er fulgt med den digitale udvikling. Der er mangel på information om, hvordan man skal opføre sig digitalt, og hvor alvorligt det er, når man ulovligt deler bøger, film, musik osv. Netop den problematik har kampagnen ’Os Der Elsker Film’ tidligere taget fat i ved at informere om ulovlig streaming af film, og det er den samme problematik, ’Os Der Elsker Viden’ adresserer.

Kampagnen arbejder med tre budskaber:

  • De studerende skal oplyses om, at det er ulovligt – og skal have serveret værktøj og viden til lettere at kunne skelne mellem lovlig og ulovlig kopiering.
  • De studerende skal få en forståelse af, at det i sidste ende går ud over dem selv, deres faglighed og studiemiljø, hvis de deler studiebøger ulovligt. Det kan ikke lade sig gøre at producere studiebøger, hvis ikke de bliver købt.
  • De studerende skal guides til at bruge de lovlige alternativer på en måde, så de oplever, at det er både rimeligt og fornuftigt.

Kommunikationsbureauet Advice har udviklet kampagnekonceptet og de kommunikative platforme i samarbejde med Danske Forlag og RettighedsAlliancen. Kampagnen starter med et fem ugers annonceboost på Facebook og i Adwords og løber over de næste tre år med tilbagevendende annonceboosts hvert halve år ved studiestart. Boghandlerforeningen har støttet kampagnen med et beløb på 10.000 kroner.

Kampagnen indeholder:

  • Facebook-kampagne for at skabe synlighed, herunder Facebook-side, annoncer, film mm.
  • Adwords på Google for at oplyse studerende, der søger på ’gratis+ titel på studiebog’ o. lign.
  • Hjemmeside med oplysning, herunder konsekvensfortællinger, guide til må/må-ikke samt guide til at finde bøger (links til boghandlere).
  • Materialepakke til download i form af logoer til både off- og onlinebrug, en mini-designguide samt en guide til kopiering af studiebøger.

Alle boghandlere, som ønsker at være med til at sprede kampagnens budskaber, er velkomne til at downloade og bruge materialepakken, like kampagnens Facebook-side og dele links til kampagnens hjemmeside på egne sociale medier.

Ideer, spørgsmål eller kommentarer til kampagnen kan rettes til Rettighedsalliancen på adressen odev@rettighedsalliancen.dk.

Hvis man er interesseret i at følge kampagnens udvikling, få inspiration til implementering mm. kan men desuden skrive sig op til løbende at modtage kampagne-updates – det sker ved at sende en mail til odev@rettighedsalliancen.dk.