Boghandlerforeningen systemer og services

Systemer og services

Boghandlerforeningen er boghandlernes brancheorganisation, og som sådan varetager den medlemmernes interesser over for bl.a. myndigheder og organisationer og er medlemmernes talerør over for politikere, medierne og offentligheden.

Men Boghandlerforeningen driver og tilbyder også en række systemer og services, som støtter boghandlernes forretning og logistik og gør det muligt at give kunderne den bedst mulige service.

Branchens systemer

Når en forhandler ønsker at finde og bestille en udgivelse, har han eller hun flere muligheder. DBK, som er branchens største logistikvirksomhed, og som varetager bl.a. lagerføring, ordrebehandling, pluk, pak, og levering & fakturering for en lang række forlag, driver systemet Bogportalen. Bogportalen er gratis at bruge. Den omfatter ca. 80% af de udgivelser, der umiddelbart kan bestilles, men kun ca. 25% af samtlige danske udgivelser.

For at sikre, at boghandlerne har adgang til at søge og bestille et så komplet udvalg af bøger som muligt, driver Boghandlerforeningen tre andre systemer, som supplerer BogPortalen: BiBop og BiBi, som begge trækker på data i BogInfo-databasen, og ForlagOnline, som er en gratis service for forlagene, så de nemt kan indlæse informationer om deres udgivelser og uploade billeder.

BogInfo

Foreningen driver og udvikler BogInfo, som er den største database med kommercielle metadata over danske bøger. Det er de mange oplysninger i BogInfo, som sætter en boghandler i stand til at søge på alle udgivelser siden 1990 og bestille dem hjem med få klik.

Arbejdet med at holde databasen opdateret og sikre kvaliteten i de oplysninger, den rummer, foregår i BogInfo-redaktionen i Boghandlerforeningen.

BiBop

BiBop er et stykke software, udviklet af Boghandlerforeningen, som fungerer sammen med BogPortalen, når man har et abonnement på BogInfo. BiBop tilføjer en lang række informationer, som er af værdi for boghandlerne – fra bedre kontaktdata til forlagene til mere omfattende information om bl.a. rabatkoder og handelsbetingelser.

Læs mere om BiBop

BiBi

Hvis man som boghandler vil have den komplette adgang til alle danske udgivelser siden 1990 – og dermed til langt flere udgivelser end gennem BogPortalen og med så komplette informationer som muligt – skal man dels tegne et BogInfo-abonnement, dels bruge systemet BiBi, som også er udviklet af Boghandlerforeningen.

ForlagOnline

ForlagOnline er et tilbud til samtlige danske forlag om på en enkel måde at uploade informationer om deres udgivelser til BogInfo-databasen.

Andre systemer og services

Ved siden af BogInfo, BiBop og BiBi har Boghandlerforeningen udviklet en række andre services, som gør boghandlernes arbejde lettere. Det ene er e-mailtjenesten BogPost, som er et gratis e-postsystem til alle foreningens medlemmer. Et andet er EDI-service, som automatisk konverterer fakturadata fra branchens ledende leverandører til et EDI-format, som passer til butikkens administrations- og bogholderisystem. Som internetboghandler kan man hos Boghandlerforeningen købe adgang til dataleverance fra BogInfo, så varerne i webshoppen er beskrevet med alle de korrekte metadata. Man kan desuden med fordel købe boghandelens internetforbindelse gennem foreningen, og endelig har man som medlem adgang til to e-mailbaserede tjenester, ForlagsNyt og FindBog.

Læs om medlemsfordele