Danskernes bogkøb

Undersøgelsen ”Danskernes Bogkøb” blev første gang gennemført i november 2000. I de følgende mange år kørte undersøgelsen flere gange årligt, men siden 2015 sker det kun én gang om året, i februar måned. Derfor er data i denne præsentation begrænset til ét sæt pr. år siden 2001, så vidt muligt fra det pågældende års februar-måling.

Undervejs har flere forskellige analyseinstitutter været involveret i dataindsamlingerne; i de seneste år har undersøgelsen været gennemført af Voxmeter. I hele perioden er data indsamlet gennem telefoninterviews med et repræsentativt udsnit af den voksne, danske befolkning – ca. 1.200 personer hver gang.

Flere gange er der også ændret i antallet og arten af spørgsmål og i de svarmuligheder, der opstilles for de enkelte spørgsmål. I denne præsentation er der nogle steder foretaget en gruppering af svar for overskuelighedens skyld, og der gøres specifikt opmærksom på evt. manglende data for enkelte år.

I 2017 har Boghandlerforeningen og Danske Forlag opdateret nogle af spørgsmålene med nye svarkategorier, som bedre afspejler det aktuelle bogmarkeds varegrupper og salgskanaler, ligesom et helt nyt spørgsmål – hvor man skaffede sig den senest læste bog – er blevet introduceret.

Overalt gælder – fra 2017 – at ved ”bøger” skal man forstå alle former for bøger – både skønlitteratur, børnebøger, undervisningsbøger og faglitteratur – og på alle medier, både trykte bøger, e-bøger og lydbøger – for lyd- og e-bøgers vedkommende både som download og som streaming.

Danskernes bogkøb 2001-2017

(Seneste undersøgelse: februar 2017) […]

By | august 19th, 2016|Categories: Danskernes Bogkøb, Ikke kategoriseret|Kommentarer lukket til Danskernes bogkøb 2001-2017