DdB Nyhedsbrev 2016.09.21

Information fra Boghandlerforeningen til foreningens medlemmer

1. Forældrekampagne om erhvervsuddannelser
2. 2025-planen og erhvervslejeloven
3. Husk at opdatere din BiBop
4. Tilmeldinger til KBH Læser 2017
5. Spar penge ved skift til LED-belysning
6. Codan formidler inspiration til detailbranchen
7. Medlemsnyt

1. Forældrekampagne om erhvervsuddannelser
Forældre ved alt for lidt om erhvervsuddannelserne, og derfor fortsætter flertallet af unge med at vælge en gymnasial uddannelse. Derfor lancerer Den Regionale Ungeenhed sammen med de fem regioner og en lang række samarbejdspartnere en kampagne for at klæde forældre bedre på til at tale om uddannelse med deres børn. Kampagnen med titlen ”Dit Barns Fremtid” skal med film, annoncer og et kampagnesite gøre forældrene nysgerrige på erhvervsuddannelserne.
Se mere information på www.ditbarnsfremtid.dk

2. 2025-planen og erhvervslejeloven
Regeringen foreslår i sin 2025-plan en modernisering af erhvervslejeloven ved at tillade tidsbegrænsede lejemål. Boghandlerforeningen mener, at dette vil kunne forøge de risici, der er ved at åbne og drive boghandeler, og vil kunne hæmme lysten til at investere langsigtet i boghandelen.
Vi vil fra foreningens side holde øje med sagen og vende tilbage med mere information, hvis forslaget konkretiseres.

3. Husk at opdatere din BiBop
Mange brugere af BiBop har for nylig oplevet en såkaldt ”scriptfejl”, når de åbner programmet. Vi har derfor lavet en opdatering af BiBop, som adresserer problemet. Opdateringen er enkel og tager kun et par minutter.
Læs vejledningen til hvordan du opdaterer din BiBop på foreningens hjemmeside: www.boghandlerforeningen.dk/raadgivning-vejledning-og-stoette/vejledninger-og-info-boghandlerforeningen/bibop-og-pibi/

4. Tilmeldinger til KBH Læser 2017
Medlemmer i Hovedstaden, som ønsker at medvirke i litteraturfestivalen KBH Læser 2017, skal inden den 13. januar indsende oplysninger om det eller de arrangementer, de planlægger i forbindelse med festivalen.
Årets tema er ”Vækst”, og du kan læse mere om festivalen på www.kbhlaeser.dk.

5. Spar penge ved skift til LED-belysning
Energistyrelsen gennemfører i dette efterår en indsats, som skal hjælpe butiksejere med at finde deres potentielle besparelse ved at skifte til LED-belysning. Styrelsen sender LED-agenter rundt til 20 forskellige byer, hvor de vil besøge detailbutikker og foretage en beregning for dem. Du kan selv foretage en beregning for din boghandel og læse mere om initiativet på www.sparenergi.dk/erhverv/detail/belysning.

6. Codan formidler inspiration til detailbranchen
Codan inviterer, som en del af erhvervsportalen IVÆKST, detailbranchen til en gratis inspirationsdag med fokus på bl.a. digitale udfordringer og med oplæg fra bl.a. PwC, Codan og Google.
Læs mere om arrangementet på https://ivaekst.dk/kurser/inspiration-til-succes-branchevent-for-detailbranchen#horizontalTabkurser3

7. Medlemsnyt
Pr. 1. oktober 2016 flytter Alstrøms Bøger & papir (boghandlernummer 4715), Østergade 24, 5600 Faaborg til nye og større lokaler på adressen Østergade 36, 5600 Faaborg. Telefon og e-mail fortsætter uændret. Butikken vil være lukket i perioden 24. – 30. september 2016 begge dage inklusive. Hvorefter dørene åbnes for publikum.
Information: Karin Erfurt, e-mail: karin@bogpost.dk

Skriv fra den aktuelle e-mail til ddb@bogpost.dk og skriv i emnet enten “Tilmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer eller “Afmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer. Derefter til- eller afmeldes afsenderadressen.