DdB Nyhedsbrev 2016.11.30

Information fra Boghandlerforeningen til foreningens medlemmer

1. Nye uddannelsessider på boghandlerforeningen.dk
2. Supplerende uddannelse for ikke-boguddannede
3. ”Kbh. læser” indkalder arrangementer og idéer
4. Detailforum uddeler rejselegat
5. Tilmeldingsfrist i morgen: Seminar i Aarhus og København om børne- og ungdomslitteratur
6. Ekstra ordreafsendelser i december
7. Medlemsnyt

1. Nye uddannelsessider på boghandlerforeningen.dk
Hvor skal man starte med at søge information, hvis man overvejer at uddanne sig til boghandler? Den tidligere e-publikation ”bogelev.dk” er nu blevet erstattet af en håndfuld undersider med egen navigation på Boghandlerforeningens hjemmeside.
Dele af indholdet er bevaret – eksempelvis videoer med tidligere elever, som fortæller om deres oplevelser med uddannelsen – mens andre dele af indholdet er blevet opdateret, eksempelvis oversigten over modulerne på Handelsfagskolen.
Tag en prøvetur på siderne på www.boghandlerforeningen.dk/boghandleruddannelsen.

2. Supplerende uddannelse for ikke-boguddannede
Hvis man arbejder i en boghandel, men har taget sin detailhandelsuddannelse inden for et andet fagområde (eks. legetøj), er det muligt at supplere med undervisning i de bog-relaterede fag på Handelsfagskolen i Odder.
Omkostningen er ca. 2.000 kroner pr. uge, hvilket dækker både undervisningen og ophold på skolehjemmet med forplejning. Ønsker man at tage samtlige moduler, skal man regne med tre gange to uger plus en enkelt uges undervisning. Se hvad modulerne indeholder på www.boghandlerforeningen.dk/boghandleruddannelsen og kontakt Handelsfagskolen på kontakt@handelsfagskolen.dk.

3. ”Kbh. læser” indkalder arrangementer og idéer
Boghandlere i København har mulighed for at medvirke i litteraturfestivalen Kbh. Læser i dagene fra 24. februar – 5. marts 2017. Årets tema er ”Vækst”, og deadline for at få arrangementer optaget i programmet er 13. januar. Læs mere på www.kbhlaeser.dk og følg festivalen på www.facebook.com/kbhlaeser.

4. Detailforum uddeler rejselegat
Detailforum – et tværfagligt netværk for ledere i dansk detailhandel – giver elever i detailhandelen muligheden for at søge et rejselegat til en valgfri detailhandelsmæssig destination. Deadline for at søge legatet er fredag d. 20. januar 2017, og ansøgningen kan indsendes på dette skema: https://gallery.mailchimp.com/786613fe012b2ff81d7ccc24a/files/Formular_rejselegat.pdf

Selskabet for Børnelitteratur, IBBY Danmark, inviterer igen i 2017 til et endags-seminar om børne- og ungdomslitteratur. Seminaret afholdes denne gang både i Aarhus: fredag den 27. januar 2017 på Dokk1 – og i København: fredag den 20.januar 2017 på Kulturstationen.
Se programmet og tilmeld dig senest den 1. december på http://www.bibliodan.dk/sem/ibbyseminar2017.php.

6. Ekstra ordreafsendelser i december
I december vil der være ekstra afsendelse af ordrer til DBK og NBC, der er indtastet i BiBi. De ekstra afsendelsestidspunkter er:
DBK
NBC
Fredag den 2. december
Lørdag den 3. december
Fredag den 9. december
Lørdag den 10. december
Fredag den 16. december
Lørdag den 17. december
17.30
De ekstra afsendelsestidspunkter er en direkte følge af DBKs tilbud om weekendleveringer i december. Alle ordrer der er klargjort i BiBi afsendes uanset om boghandlen er tilmeldt ekstra leveringer.
Information: Karin Erfurt, e-mail: karin@bogpost.dk

7. Medlemsnyt
Pr. 1. december 2016 skifter Hornslet Bøger og papir (boghandlernummer 5710), Tingvej 13, 8543 Hornslet ejer. Som følge af ejerskiftet ophører boghandlernummer 5710. Eventuelle henvendelser vedr. afregning efter ejerskiftet bedes rettet til Bjarne Pedersen, Ellekærparken 15, 8543 Hornslet tlf. 2012 2787.
Den nye ejer viderefører bogladen som Hornslet Bøger og papir (boghandlernummer 5775), Tingvej 13, 8543 Hornslet. Telefon og telefax fortsætter uændret fra den tidligere ejer. Ny e-mail bliver 5775@bogpost.dk. Søren Kasper Henriksen står bagved Hornslet Boghandel ApS (CVR 38 16 97 26) og vil varetage den daglige ledelse af bogladen. Boghandelen indgår fortsat i kædesamarbejdet hos Bøger & papir ligesom medlemskabet af Boghandlerforeningen fortsættes.
Pr. 1. december 2016 skifter Maskinmesterskolens Boghandel (boghandlernummer 2595), Akademivej, Bygn. 358, 2800 Kgs. Lyngby. Som følge af ejerskiftet ophører boghandlernummer 2595. Eventuelle henvendelser om afregning efter overdragelsesdatoen bedes rettet til: Connie Milwertz, Ingevej 38, 2740 Skovlunde e-mail: Lmdesign@mail.dk eller bogf@maskinmesterskolens-boghandel.dk.
Den nye ejer viderefører bogladen som Polyteknisk Boghandel, Maskinmesterskolen, Akademivej, Bygn. 358, 2800 Kgs. Lyngby. Bogladen etableres som en filial af Polyteknisk Boghandel og Forlag (boghandlernummer 6265) (CVR 34 07 26 55). Filialen har ikke noget selvstændigt boghandlernummer, alle leveringer og faktureringer skal ske til hovedboghandelen på Anker Engelundsvej 1 i Kgs. Lyngby, hvorfra boghandleren selv varetager fordelingen til butikkerne. I forbindelse med ejerskiftet får boghandelen nyt telefon 7742 4344 og e-mail poly@polyteknisk.dk. Det er aktiviteterne i Maskinmesterskolens Boghandel – Bogfondens Forlag A/S, men ikke aktieposten der overdrages til Polyteknisk Boghandel og Forlag A/S. Foruden bogladen følger forlaget således med over til Polyteknisk Forlag.
Pr. 31. december 2016 ophører Butikken University College Syddanmark (boghandlernummer 4465), Skolebakken 171 / Degnevej 16, 6705 Esbjerg Ø. Der afholdes ophørsudsalg fra den 1. november 2016 og frem til butikkens lukning. Eventuelle henvendelser efter lukningen bedes rettet til: UC SYD, Degnevej 16, 6705 Esbjerg Ø att. Hella Hostrup, Chef for medie- og vidensformidling, telefon 7266 3201 eller e-mail hhos@ucsyd.dk
Information: Karin Erfurt, e-mail: karin@bogpost.dk

Skriv fra den aktuelle e-mail til ddb@bogpost.dk og skriv i emnet enten “Tilmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer eller “Afmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer. Derefter til- eller afmeldes afsenderadressen.