DdB Nyhedsbrev 2017.01.18
Information fra Boghandlerforeningen til foreningens medlemmer

1. Rammeaftale med Mobile Pay
2. Husk at stemme til De Gyldne Laurbær
3. E-handelen satte ny rekord i 2016
4. Generalforsamling i Foreningen Uglevirke
5. Husk overgangen til kvartalsfakturaer
6. Medlemsnyt
7. Nyt om ordreaftaler

1. Rammeaftale med Mobile Pay
Boghandlerforeningen har indgået en rammeaftale med Mobile Pay, som giver medlemmerne særligt fordelagtige vilkår, hvis de ønsker at kunne modtage Mobile Pay-betalinger i boghandelen.
Gennem aftalen nedsættes transaktionsprisen i forskellig grad, afhængigt af hvilken aftale, man vælger. Samtidig introducerer Mobile Pay i februar en ny service – Simple Business – specielt rettet mod mindre butikker.
Få mere information på www.mobilepay.dk og kontakt konsulent Daniel Dalum-Larsen på daniel.dalum@mobilepay.dk eller telefon +45 2363 3272.

2. Husk at stemme til De Gyldne Laurbær
Fredag den 20. januar er sidste frist for at stemme på en forfatter, som man mener fortjener at modtage De Gyldne Laurbær 2016.
Man kan stemme på en dansk forfatter, som var aktuel med en skønlitterær udgivelse i 2016, og som ikke har modtaget prisen før. 66 forfattere har modtaget prisen, siden den blev indstiftet i 1949, så tjek listen på stemmeseddelen, så du er sikker på, at din stemme er gyldig: http://boghandlerforeningen.dk/wp-content/uploads/2017/01/De-gyldne-laurb%C3%A6r-2016.pdf.
Stemmer kan afgives ved at indsende stemmesedlen som brevpost til De Gyldne Laurbær ELLER via e-mail på adressen mail@degyldnelaurbaer.dk. Vinderen af afstemningen offentliggøres tirsdag den 24. januar.

3. E-handelen satte ny rekord i 2016
Med 111 mia. kr. lå den samlede danske e-handel i 2016 hele 22% over niveauet for 2015, og Dansk Erhverv forventer, at handelen vil stige til godt 120 mia. kr. i 2017.
Godt og vel en tredjedel af e-handelsomsætningen sker i udenlandske butikker, og Dansk Erhverv opfordrer derfor skattemyndighederne til at skærpe kontrollen med, at de udenlandske butikker opkræver og indbetaler moms af de varer, danskerne køber.

4. Generalforsamling i Foreningen Uglevirke
Onsdag d. 1. marts 2017 kl. 13.00 afholder Foreningen Uglevirke generalforsamling på Børsen i København.
Uglevirkes formål er bl.a. at yde økonomisk støtte i form af mindre sociale legater til boghandlere, forlæggere og tidligere ansatte i bogbranchen og at yde støtte til ansatte i bogbranchen, der ønsker at kvalificere sig til en lederstilling i branchen eller til at drive bogvirksomhed som selvstændige.
Dagsorden iflg. vedtægterne. Læs mere på http://boghandlerforeningen.dk/raadgivning-vejledning-og-stoette/stoettemuligheder/

5. Husk overgangen til kvartalsfakturaer
Som led i en rationalisering af arbejdsgangene i foreningens sekretariat og for at reducere administrationen for medlemmerne overgår Boghandlerforeningen fra dette nytår til udsende fakturaer hvert kvartal for en række ydelser, som tidligere blev faktureret hver måned.
Når du modtager januar-fakturaen for eksempelvis BogInfo-abonnement og IT-ydelser som dataleverancer, bredbånd, antivirus, EDI og VPN, vil fakturaen gælde for hele første kvartal 2017. Til gengæld forlænger foreningen samtidig betalingsfristen til 30 dage.
Også indberetningen af omsætningserklæringer bliver i år forenklet – du vil modtage information om de ændringer i senere nyhedsbreve.

6. Medlemsnyt
Pr. 22. december 2016 ophørte Academic Books – Jura (boghandlernummer 1135), Gothersgade 129, 1123 København K. Alle aktiviteter fra Academic Books – Jura er fusioneret med Academic Books – KUA, Københavns Universitet (boghandlernummer 2051). Henvendelse om afregninger vedr. Academic Books – Jura bedes sendt til Academic Books – KUA, Københavns Universitet (boghandlernummer 2051), Karen Blixens Vej 4, 2300 København S att. Jens-Henrik Larsen e-mail jhl@academicbooks.dk. Efter fusionen vil Jens-Henrik Larsen og Morten Kjersgaard Nielsen varetage ledelsen af butikken i fællesskab.
Pr. 1. januar 2017 etableredes Stakbogladen – Navitas (boghandlernummer 8945), Inge Lehmanns Gade 10, Navitas, plan 3 -lokale 03.103, 8000 Aarhus C. Bogladen ejes af Stakbogladen A/S (CVR 28 29 51 70) der er etableret af Jens Viltoft. Den daglige ledelse varetages af Kirsten Hansen. E-mail teknisk-boglade@iha.dk og foreløbig er telefonnummeret 8612 8844. Der forventes dog et nyt nummer inden så længe. Bogladen er medlem af Boghandlerforeningen.
Information: Karin Erfurt, e-mail: karin@bogpost.dk

7. Nyt om ordreaftaler
Vi har indgået nye aftaler om ordrelinjer for:
Hans Christian Andersen Copenhagen ApS (ISBN-serie: 978-87-998491) med egen ekspedition (Ekspeditionskode: Egen). Fast leveringsdag: Onsdag. Forsendelsesomkostninger afhænger af forsendelsens vægt. Ved køb over minimumsbeløb leveres uden ekspeditionsgebyr eller forsendelsesgebyr. Minimumsbeløb: 3500,00 ekskl. moms.
StayTrue (ISBN-serie: 978-87-999508) med ekspedition hos Det ukendtes Boghandel ApS (Ekspeditionskode: 3740). Faste leveringsdage: Mandag, Torsdag. Det er muligt at få leveret på andre dage imod ekspeditionsgebyr på 35,00 kr. OBS: bestilling skal i så tilfælde ske pr. e-mail. Forsendelsesomkostninger: kr. 25,00
Selskabet for Arkitekturhistorie (ISBN-serie: 978-87-88067) med hel eller delvis ekspedition hos Molio (Ekspeditionskode: 5868) Leveringstid: Dag til dag Fragtfri levering
Jesperelling.com ApS (ISBN-serie: 978-87-992021) med hel eller delvis ekspedition hos Parcel Feeder (Ekspeditionskode: PF). Forventet leveringstid fra modtagelse af ordre: Dag til dag Forsendelsesomkostninger tillægges: 49.00.
Umahro ApS ekspedition hos Parcel Feeder (Ekspeditionskode: PF). Forventet leveringstid fra modtagelse af ordre: Dag til dag Forsendelsesomkostninger tillægges: 49.00.
Forlagenes udgivelser er overført til Bogportalen, og fremover kan du bestille udgivelserne i såvel BiBi som Bogportalen. Dette gælder også den nye ekspedition Parcel Feeder.
Brug BiBop til at finde alle relevante oplysninger om forlagene (hvornår ordrerne afsendes, kontaktinfo, handelsvilkår, rabatvilkår osv.).
Information: Karin Erfurt, e-mail: karin@bogpost.dk
Skriv fra den aktuelle e-mail til ddb@bogpost.dk og skriv i emnet enten “Tilmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer eller “Afmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer. Derefter til- eller afmeldes afsenderadressen. Dog skal boghandlens primære kontakt e-mail altid være tilmeldt, sådan at man kan modtage indkaldelser til Generalforsamling og andre meddelelser med direkte tilknytning til medlemskabet.