DdB Nyhedsbrev 2017.11.22
Information fra Boghandlerforeningen til foreningens medlemmer

1. Vigtigt: Opdatér din BiBop!
2. Forbrugertilliden varsler godt for julehandelen.
3. E-bogsmarkedet får et pusterum af EU
4. Apple Pay meldt til myndighederne
5. Husk: Branchetræf-billetter til ”early bird”-pris
6. Nyt om boghandlere
7. Nyt om ordreaftaler

1. Vigtigt: Opdatér din BiBop!
Som vi meddelte i mandags, havde en fejl medført, at brugere af BiBop oplevede, at de ikke kunne tilgå Bogportalens indkøbskurv i BiBop. Vi udsendte mandag en anvisning på, hvordan man midlertidigt kunne omgå fejlen, selvom dette medførte, at man kom til at opleve hyppige dialogbokse med ”scriptfejl”, når man brugte programmet.
Vi har nu foretaget en endelig håndtering af problemet, og den kræver, at du opdaterer dit BiBop-program. Sådan gør du:
Åbn BiBop. I øverste venstre hjørne klikker du på ”BiBop” og vælger ”Download nyeste version”, hvorefter du vælger ”kør”/”ja”/”accepter” i alle de efterfølgende dialogbokse. Når installationen er slut, lukker du BiBop og åbner det igen, hvorefter problemet er løst.
Information: Karin Erfurt, e-mail: karin@bogpost.dk

2. Forbrugertilliden varsler godt for julehandelen.
Ifølge Danmarks Statistik lå forbrugertilliden i november på 7,6. Det var en anelse højere end tallet for oktober, men hvis man vil sætte det i perspektiv, skal man sammenligne med tallet for november sidste år, hvor tilliden skrabte bunden med værdien 0,9.
Samtidig svinger danskerne stadig oftere Dankortet – antallet af Dankort-betalinger i oktober lå 2,8% over sidste år, og de udgjorde et samlet pengeforbrug, som lå 2,3% højere.

3. E-bogsmarkedet får et pusterum af EU
Forhandlinger mellem Europaparlamentet, Kommissionen og Rådet resulterede mandag i en afgørelse, som boghandlernes europæiske organisation – EIBF – har lobbyet for i længere tid.
Afgørelsen betyder, at e-bøger indtil videre undtages fra nye regler, som forbyder ”geo-blocking”. Geo-blocking er den praksis, som webshops benytter, når de udelukker udenlandske kunder eller kunder fra visse lande fra at handle i deres webshops. Hvis e-bøgerne ikke var blevet undtaget fra reglerne, ville alle, der handler med e-bøger over nettet, blive tvunget til at udbyde deres varer i hele EU, hvilket ville medføre en række administrative byrder og omkostninger, som i sidste ende kunne fjerne det økonomiske grundlag for den indtil videre begrænsede handel med e-bøger.
Afgørelsen fra EUs side betyder, at e-bøger tidligst kan blive omfattet af forbudet mod geo-blocking fra 2020 eller 2021. EIBF håber, at dette giver markedet for e-bøger tid til at modne og opnå en styrke, som kan bære de eventuelle ændringer til den tid.
Boghandlerforeningen er medlem af EIBF for derigennem at få medindflydelse på relevant EU-lovgivning, der kan påvirke vilkårene for foreningens medlemmer.

4. Apple Pay meldt til myndighederne
Titusindvis af forbrugere har gennem Nordea og Jyske Bank tilmeldt sig Apples betalingsløsning Apple Pay, men Forbrugerrådet har meldt Apple Pay til konkurrencemyndighederne for at være konkurrenceforvridende og for at stride mod EU-reglerne.
Baggrunden er, at Apple Pay er låst til Visa-delen af danskernes Visa/Dankort, hvilket ifølge Forbrugerrådet medfører op til ti gange så høje gebyrer for transaktionerne, som hvis de skete gennem det langt billigere Dankort. Og når det bliver dyrere for butikkerne, mener Forbrugerrådet, at de i sidste ende vil vælte den prisstigning over på forbrugerne.

5. Husk: Branchetræf-billetter til ”early bird”-pris
Hvis du som medlem af Boghandlerforeningen booker plads på næste års branchetræf, får du ikke alene en klækkelig rabat på grund af dit medlemsskab, du kan også få yderligere rabat, hvis du booker inden den 15. januar.
Programlægningen pågår stadig, men mange oplægsholdere er allerede på plads. Se mere om arrangementet og det foreløbige program på https://branchetraef.nemtilmeld.dk/, hvor du med det samme kan tilmelde dig og udnytte rabatterne.
DBK er Branchetræffets hovedsponsor.

6. Medlemsnyt
Pr. 2. oktober 2017 blev Academic Books – Campus Carlsberg (UCC) (boghandlernummer 3220), Humletorvet 10, 1778 København V. Den daglige ledelse varetages af Gry Hayhurst, e-mail gh@academicbook.dk. Øvrige kontaktinformationer er: telefon 4422 3855 og e-mail ucc@academicbooks.dk Bogladen ejes af SL Fonden (CVR 27 48 41 11) og er medlem af Boghandlerforeningen ligesom de øvrige butikker under SL Fondens ejerskab.

7. Nyt om forlagsaftaler
Vi har indgået nye aftaler om ordrelinjer for:
Nordlys Forlag og Foto (ISBN-serie: 87-990774, 978-87-990774) med delvis ekspedition hos Werks Forlagsdistribution ApS (Ekspeditionskode: WERK). Forventet leveringstid: 2 – 4 dage efter ordremodtagelse Leveringsbetingelser: Fragtfri levering
Forlaget udgivelser er overført til Bogportalen, og fremover kan du bestille udgivelserne i såvel BiBi som Bogportalen.
Vi har indgået aftale om visning i såvel BiBi som Bogportalen uden samtidig ordreoptagelse for:
Forlaget Bostrup (ISBN-serie: 87-92000, 978-87-92000) med delvis egen ekspedition (Ekspeditionskode: Egen).
Brug BiBop til at finde alle relevante oplysninger om forlaget (kontaktinfo, handelsvilkår, rabatvilkår osv.).
Information: Karin Erfurt, e-mail: karin@bogpost.dk

Skriv fra den aktuelle e-mail til ddb@bogpost.dk og skriv i emnet enten “Tilmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer eller “Afmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer. Derefter til- eller afmeldes afsenderadressen. Dog skal boghandlens primære kontakt e-mail altid være tilmeldt, sådan at man kan modtage indkaldelser til Generalforsamling og andre meddelelser med direkte tilknytning til medlemskabet.