DdB Nyhedsbrev 2017.12.20
Information fra Boghandlerforeningen til foreningens medlemmer

1. Programmet for Branchetræf 2018 er klar
2. Julehandelen er større end i 2016
3. Nye regler fjerner gebyrer på betalingskort
4. Amazon driver væksten i e-handelen i USA
5. Sekretariatets bemanding i julen
6. Nyt om boghandlere

1. Programmet for Branchetræf 2018 er klar
De sidste detaljer er ved at falde på plads i programmet for Branchetræf 2018, der finder sted på Sinatur Hotel Storebælt i Nyborg den 8.-9. maj 2018.
På listen over talere og oplægsholdere står:
 Tine Smedegaard Andersen
 Jesper Friis
 Karina Luke
 Poul Madsen
 Mette Reinholt Mortensen
 Flemming Møldrup
 Knud Romer
 Oren J. Teicher
 samt en repræsentant for træffets hovedsponsor, DBK
Mette Vibe Utzon fungerer igen som moderator og binder hele programmet sammen.
Branchetræf 2018 er støttet af Uglevirke og DBK.
Se detaljer om branchetræffet og køb billet på https://branchetraef.nemtilmeld.dk/2/
HUSK: Der er 300 kr. i ”early bird”-rabat, hvis du køber billet inden den 15. januar.

2. Julehandelen er større end i 2016
Tal fra Nets viser, at Dankort-forbruget fra den 1. til den 17. december ligger 709 millioner – eller 3,3% – højere end i samme periode sidste år. Det svarer til et merforbrug på 42 mio. kr. om dagen i butikkerne og på nettet.
Samtidig viser tal fra FDIH, at seks ud af ti danskere i år planlægger at købe julegaver på nettet – en smule flere end i 2016. Næsten halvdelen af dem, der køber julegaver online, køber bl.a. legetøj. Som hovedbegrundelse for at købe julegaver online angiver 68%, at det sparer dem tid, mens 49% synes, det er nemmere at finde de præcist rigtige gaver på nettet – og 44% hæfter sig ved, at de slipper for trængslen i butikkerne.
Se FDIHs juleanalyse på https://www.fdih.dk/umbraco/surface/download/get?id=10366

3. Nye regler fjerner gebyrer på betalingskort
Husk, at efter nytår forsvinder alle gebyrer på de mest almindelige betalingskort. Fremover vil det være ulovligt, hvis en virksomhed opkræver gebyrer, når forbrugerne betaler med deres kort på nettet eller i fysiske butikker. Virksomheden selv skal dog stadig betale eventuelle gebyrer til kortudstederen.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen forventer, at mange kunder, som eksempelvis både har et VISA/Dankort og et Mastercard, nu vil overveje, hvilket kort der giver dem flest fordele ved det enkelte køb – i form af for eksempel bonusser, kredittid eller medfølgende forsikringer o.l.
Den nye betalingslov ændrer også reglerne, hvis forbrugernes betalingskort bliver misbrugt. Hvor hovedreglen førhen var, at forbrugeren skulle betale 1.100 kroner i selvrisiko, falder beløbet nu til 375 kroner.

4. Amazon driver væksten i e-handelen i USA
Lige som herhjemme vokser nethandelen også i USA, hvor der i årets tredje kvartal blev solgt over 15% mere online end i samme kvartal sidste år.
Det mest forbløffende ved tallene er dog, at det er én virksomhed – Amazon – som står for hele 70% af væksten, skriver Dansk Handelsblad. Dermed sidder Amazon nu på over 41% af nethandelen i USA.
Hvordan kan det så være, at USAs uafhængige boghandlere stadig klarer sig og endda oplever vækst? Det kan du få at vide på Branchetræf 2018, hvor Oren J. Teicher, direktør i American Booksellers Association, løfter sløret i sit indlæg ”Indie Bookstore Resurgence in the US”. Se mere om branchetræffet under punkt 1 i nyhedsbrevet.

5. Sekretariatets bemanding i julen
Boghandlerforeningens sekretariat er åbent i normal telefontid på alle hverdage i resten af december, men med nedsat bemanding. Du kan derfor opleve lidt ventetid.
Sekretariatet ønsker alle medlemmer en god julehandel – og en rigtig glædelig jul og et godt og succesfuldt 2018.
Det næste nyhedsbrev udkommer onsdag den 3. januar 2018.

6. Nyt om boghandlere
Pr. 1. november 2017 lukkede Indeks Retail disse tre boghandlernumre:
Bog & ide v/Indeks Retail A/S (boghandlernummer 6144) Bog & ide v/Indeks Retail A/S (boghandlernummer 6145)
Begge med fakturaadresse Mossvej 2, 8700 Horsens, imens de havde forskellige leveringsadresser hos hhv. NBC (6144) og DBK (6145). Såvel 6144 som 6145 var nogle administrative numre knyttet til håndteringen af www.bog-ide.dk.
Eventuelle henvendelser vedr. afregning bedes sendt til Indeks Retail Butik A/S (CVR 59 94 86 28), Mossvej 2, 8700 Horsens
Webshoppen v/Indeks Retail Butik (boghandlernummer 5186), Mossvej 2, 8700 Horsens med leveringsadresse hos System Transport A/S. Dette nummer var oprindelig knyttet til internetboghandleren www.boghandleren.dk
Eventuelle henvendelser vedr. afregning bedes sendt til Indeks Retail A/S (CVR 21 18 73 99), Mossvej 2, 8700 Horsens.
Pr. 22. november 20017 flyttede Biblioteksmedier (boghandlernummer 4127) til Hørkær 28, 3.sal, 2730 Herlev fra Energivej 9, 2750 Ballerup. Denne ændring af adresse gælder samtidig for såvel levering som faktureringsadresse for Biblioteksmedier (leveringsnummer 1304) og Biblioteksmedier Odense (leveringsnummer 6925) hvor det dog alene er faktureringsadressen, der er ændret. Leveringen skal fortsat ske i Odense. Samtidig med flytningen ophører de to leveringsnumre: Biblioteksmedier / YouRead (leveringsnummer 1305), C/O DBK, Mimersvej 4, Ølby, 4600 Køge samt Biblioteksmedier (leveringsnummer 4126), KVIK, Energivej 9, Port 1, 2750 Ballerup. De har begge faktureringsadresse hos Biblioteksmedier (boghandlernummer 4127), hvortil eventuelle henvendelser om afregninger bedes sendt att. Martin Lauritsen mla@bibmed.dk
Pr. 20. december 2017 lukkes Gråsten Boghandel (boghandlernummer 4890), Sundsnæs 11, 6300 Gråsten, da den ejendom hvor boghandelen har til huse skal rives ned for at give plads til andet byggeri. Ophørsudsalget er i fuld gang. Efter den sidste åbningsdag bedes alle henvendelser om afregning sendt til: Gurli Nielsen, Konkel 1, 6300 Gråsten e-mail: Konkel.1@hotmail.com eller telefon 2074 4477.
Information: Karin Erfurt, e-mail: karin@bogpost.dk

Skriv fra den aktuelle e-mail til ddb@bogpost.dk og skriv i emnet enten “Tilmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer eller “Afmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer. Derefter til- eller afmeldes afsenderadressen. Dog skal boghandlens primære kontakt e-mail altid være tilmeldt, sådan at man kan modtage indkaldelser til Generalforsamling og andre meddelelser med direkte tilknytning til medlemskabet.