DdB Nyhedsbrev 2018.01.31
Information fra Boghandlerforeningen til foreningens medlemmer

1. Blixenprisen åbner for indstillinger til årets prisfest
2. Få flere gode råd gennem Boghandlerforeningen
3. Betaling af småbeløb med Dankort på nettet bliver billigere
4. Generalforsamling i Uglevirke
5. Reminder: Kortvarig lukning af it-systemer mandag den 5. februar
6. Nyt om boghandlere

1. Blixenprisen åbner for indstillinger til årets prisfest
Fredag den 25. maj 2018 hylder Blixenprisen for fjerde år i træk det bedste inden for litteraturen. Blixenprisen bliver uddelt af Dansk Forfatterforening og Danske skønlitterære Forfattere i samarbejde med store dele af den danske bogbranche og med Spar Nord Fonden som hovedsponsor. På Boghandlerforeningens opfordring uddeles der nu igen en pris som Årets Boghandler, og foreningen har derfor besluttet sig for at fortsætte sin støtte til prisfesten.
Formålet med Blixenprisen er – udover at hylde de dygtigste forfattere – at sætte fokus på dem, som arbejder for litteraturens udbredelse herhjemme, og som er med til at skabe et fællesskab om litteraturen. Det afspejler sig også i årets priser, hvor både formidlere og forfattere bliver hædret.
Som noget nyt har arrangørerne besluttet at invitere alle danskere til at nominere kandidater til en række af de priser, der uddeles til prisfesten. De åbne nomineringer gælder priserne:
Årets Boghandler
– Årets Redaktør
– Årets Litteraturformidler
– Årets Litterære Talent
– Årets Skønlitterære Udgivelse
– Årets Faglitterære Udgivelse
– Årets Børne- og Ungdomsudgivelse
– Årets Lydbog
Følg dette link til den side, hvor man kan nominere til priserne.
Læs arrangørernes pressemeddelelse her.

2. Få flere gode råd gennem Boghandlerforeningen
Listen over pjecer med gode råd fra Dansk Erhverv, som medlemmerne har adgang til via foreningens hjemmeside, er blevet opdateret.
Få nu også gode råd om seniorer og om forandringsledelse – eller om de 31 andre temaer, pjecerne behandler, hér.

3. Betaling af småbeløb med Dankort på nettet bliver billigere
Fra 1. februar ændrer Nets prisstrukturen for handel med Dankort på nettet. Hvor det i dag koster 0,70 kr. at gennemføre et salg for op til 50 kr. og 1,10 kr. for et salg mellem 50 og 100 kr., vil det i fremtiden koste 0,54 kr. + 0,19 pct. Samtidig med ændringerne fordobles dækningsgarantien til 2000 kr.
Nets forventer, at op mod 80% af de danske net-transaktioner bliver billligere at gennemføre med den nye prisstruktur.

4. Generalforsamling i Uglevirke
Foreningen Uglevirke afholder generalforsamling onsdag den 28. februar 2018 kl. 13.00 i Litteraturhuset ved Vandkunsten, Nybrogade 28, st., 1203 København K. Dagsorden iflg. vedtægterne.

5. Reminder: Kortvarig lukning af it-systemer mandag den 5. februar
På grund af nogle nødvendige opdateringer af vores firewall kan du komme ud for at miste kontakten med foreningens systemer mandag den 5. februar 2018. Arbejdet begynder kl. 18.00 og vi forventer at være færdig i løbet af et par timer.
Derfor bør du have frigivet dine ordrer i BiBi senest kl. 17.30. Ligeledes skal du forvente, at du ikke kan sende eller modtage e-mails i et par timer fra kl. 18.00.
Information: Henrik Christensen, e-mail: henrik@bogpost.dk

6. Nyt om boghandlere
Pr. 18. oktober 2017 afsagde Retten i Grønland kendelse om tvangsopløsning af Sisimiut Boghandel Atuagaarniarfik ApS (boghandlernummer 9082), Aqqusinerssuaq 33, Postboks 279, 3911 Sisimiut, Grønland. Jannik Isidor, Kissarneqqortuunnguaq 9, 3900 Nuuk, Grønland er indsat som likvidator. Eventuelle henvendelser vedr. afregning bedes rettet til Jannik Isidor, e-mail jannik@paulsen.gl , telefon +299 32 12 52 eller +45 44 22 13 33. Henvendelser bedes mærket journalnr. 6003783
Pr. 1. februar 2018 skifter Aars Bog & idé v/Egon Byskov (boghandlernummer 8980), Søndergade 31 D, 9600 Aars ejer. Som følge af ejerskiftet ophører boghandlernummer 8980. Alle henvendelser vedr. afregning bedes efter denne dato rettet til Egon Toft Byskov, Pregelvang 5, 9600 Aars. Telefon 2221 4544 eller bayby@mail.dk. Den nye ejer viderefører bogladen som Aars Bog & idé ApS (boghandlernummer 8975). Telefon (9862 5566) og telefax (9862 5559) fortsætter uændret, hvorimod den nye e-mailadresse er 8975@bogpost.dk Bagved Aars Bog & idé ApS (CVR 39 19 80 45) finder man Lisette Fischer Kirstein og Claus Kirstein, der i forvejen kendes fra Støvring Bog & idé. Claus Kirstein vil varetage den daglige ledelse af butikken, der fortsat indgår i kædesamarbejdet hos Bog & idé. Butikken er medlem af Boghandlerforeningen.
Pr. 1. februar 2018 lukker Kjærs Boghandel og Antikvariat, (boghandlernummer 8320), Sct. Mathias Gade 29, 8800 Viborg. Efter lukningen bedes henvendelser om afregning rettet til: Frits Kjær, Skovgaardsvej 5, 8800 Viborg e-mail fak@bogkjaer.dk
Information: Karin Erfurt, e-mail: karin@bogpost.dk

Skriv fra den aktuelle e-mail til ddb@bogpost.dk og skriv i emnet enten “Tilmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer eller “Afmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer. Derefter til- eller afmeldes afsenderadressen. Dog skal boghandlens primære kontakt e-mail altid være tilmeldt, sådan at man kan modtage indkaldelser til Generalforsamling og andre meddelelser med direkte tilknytning til medlemskabet.