DdB Nyhedsbrev 2018.03.28
Information fra Boghandlerforeningen til foreningens medlemmer

1. Boghandleruddannelsen flyttes til Odense
2. Bog- og Litteraturpanelet inviterer til seminar om det danske forlagslandskab
3. Nyt om boghandlere

1. Boghandleruddannelsen flyttes til Odense
Boghandlerforeningen har besluttet at flytte boghandleruddannelsen fra Handelsfagskolen i Odder til Tietgen i Odense. Flytningen effektueres henover det nærmeste halve år, således at alle skoleophold efter sommerferien afvikles på Tietgen.
Flytningen markerer den foreløbige kulmination af et arbejde, som Boghandlerforeningen satte i gang efter foreningens medlemsundersøgelse i sommeren 2016. Undersøgelsen viste kort fortalt, at boghandleruddannelsen havde et imageproblem blandt medlemmerne, som ikke var tilfredse med det, de oplevede at skolen leverede. Siden har foreningen forgæves søgt at få gennemført en revitalisering af uddannelsen i Odder.
Efter påske vil vi udsende mere detaljeret information om hvordan de berørte elever og lærepladser skal forholde sig, og hvordan skiftet konkret vil ske. Og inden sommer vil vi kunne præsentere en plan for, hvordan uddannelsen vil forme sig i Odense – og hvilke forbedringer, der vil blive tale om.
Læs mere om foreningens beslutning på hjemmesiden www.boghandlerforeningen.dk, hvor vi også forholder os til det brev, som handelsfagskolen den 22. marts udsendte til medlemmerne.

Kulturministeriets Bog- og Litteraturpanel, som de seneste tre år har iværksat en række undersøgelser og blandt andet udgivet årsrapporter om ”Bogens og Litteraturens Vilkår”, lancerer den 23. april sin seneste undersøgelse på et seminar med titlen “Forandringer i forlagsbranchen”.
Udviklingen i forlagsbranchen giver blandt andet rige muligheder for en dansk nicheproduktion af litteratur. Det gælder ikke kun for de store og mellemstore danske forlag, men især for de små, som kan udgive bøger i meget små oplag med meget små omkostninger. Bog- og Litteraturpanelets undersøgelse sætter særligt fokus på de små forlags vilkår og rolle i det litterære kredsløb.
Seminaret finder sted mandag den 23. april kl. 14.00-16.15 på Københavns Universitet, Emil Holms Kanal 2, 2300 København S, Auditorium 22.0.11.
Det er gratis at deltage i seminaret, men tilmelding skal ske forud på adressen: https://slks.dk/forlagslandskab/

3. Nyt om boghandlere
Boghuset (Boghandlernummer 4505) har ændret deres e-mailadresse. De tidligere adresser er fbi@bogpost.dk og 4505fbi@bogpost.dk Den nye adresse: fakseboi@gmail.com Alle andre oplysninger er uændrede.
Pr. 30. juni 2018 ændrer Birk Studieboghandel (boghandlernummer 5305) navn og kontaktlysninger. De nye oplysninger er: Stakbogladen Birk, e-mail: stakboglade_birk@stakbogladen.com , telefon: 2076 4168. Alle andre oplysninger fortsætter uændret.
Information: Karin Erfurt, e-mail: karin@bogpost.dk

Skriv fra den aktuelle e-mail til ddb@bogpost.dk og skriv i emnet enten “Tilmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer eller “Afmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer. Derefter til- eller afmeldes afsenderadressen. Dog skal boghandlens primære kontakt e-mail altid være tilmeldt, sådan at man kan modtage indkaldelser til Generalforsamling og andre meddelelser med direkte tilknytning til medlemskabet.