Som vi annoncerede den 23. marts, har Boghandlerforeningens bestyrelse besluttet at flytte boghandleruddannelsen fra Handelsfagskolen i Odder til Tietgen i Odense.

Bianca Tranberg

Bianca Tranberg, som i 2017 var ansat som litteraturlærer i Odder, bliver ansvarlig for uddannelsen i Odense. Bianca er cand. mag. i international virksomhedskommunikation og har en BA i bibliotekskundskab og videnskommunikation (svarende til bibliotekaruddannelsen); herudover er hun uddannet boghandler med seks års erfaring.

”- Bogbranchen har en helt særlig plads i mit hjerte, og den nye opgave som hovedansvarlig for boghandleruddannelsen betyder derfor utroligt meget for mig både fagligt og personligt”, siger Bianca.
”- For udover at have en stor passion for bogbranchen, så brænder jeg også for at være i rollen som formidler – at videregive min viden og erfaring og at være en del af elevernes læringsproces og klæde dem på til at blive dygtige salgsassistenter. Jeg havde selv en rigtig god elevtid, hvor mine oplæringsansvarliges faglige stolthed og engagement smittede af på mig – og gør det den dag i dag”.

Bianca Tranberg vil stræbe mod, at skolen tilbyder en undervisning, som løbende er tilpasset branchens aktuelle udvikling og tendenser, samtidig med at den tager udgangspunkt i eleverne selv og deres evner, kompetencer og erfaringer. Det betyder, at hun vil være i løbende kontakt ikke kun med eleverne, men også med deres oplæringsansvarlige hjemme i butikken, og Tietgen vil herudover tilbyde et egentligt kursus, hvor de oplæringsansvarlige blive klædt bedre på til at tage ansvaret for én eller flere elever.

Andre nøgleområder for Bianca er styrkelsen af elevernes personlige salgsindsats, deres produktkendskab og deres viden om aktuelle trends og tendenser, blandt andet gennem studieture. Herudover vil Tietgen blandt andet udbyde en række spændende valgfag, og elever, lærere og lærepladser vil kunne følge med i det hele på Tietgens digitale platform.

I den kommende måned vil Bianca Tranberg i samarbejde med Boghandlerforeningens uddannelsesudvalg, Tietgens ledelse og den øvrige lærerstab på Tietgen tilrettelægge den nye struktur for boghandleruddannelsen. Målet er at tilbyde en langt bedre uddannelse ved at tænke alle led i skoleopholdene forfra og ved at trække på Tietgens samlede professionelle kunnen.

Inden udgangen af maj måned annonceres den overordnede struktur for uddannelsen, og inden sommerferien vil alle detaljer være på plads.

Flytningen af uddannelsen til Tietgen vil ske med sommerferien 2018 som skæringspunkt.

Det betyder, at:
Hold 49 vil gennemføre uddannelsens Modul 3 i Odder den 23. april til 4. maj, mens Modul 4 den 1.-12. oktober og elevernes fagprøve vil blive gennemført på Tietgen, og at
Hold 50 vil gennemføre uddannelsens Modul 2 i Odder den 4.-15. juni, mens Modul 3 den 17.-28. september, Modul 4 og fagprøven vil blive gennemført på Tietgen.
Hold 51 og efterfølgende hold vil gennemføre hele uddannelsen på Tietgen – eleverne vil inden sommerferien få besked om startdatoen i efteråret 2018.

Hvad skal boghandelen gøre?

Boghandlerforeningens uddannelsesudvalg sørger i samarbejde med Tietgen for, at alle eksisterende uddannelsesaftaler overflyttes til Tietgen, så snart første halvårs undervisning i Odder er overstået.

Den enkelte læreplads, oplæringsansvarlige eller elev behøver dermed ikke at foretage sig noget og vil modtage information om tidsplan og praktiske forhold vedrørende undervisningen i Odense direkte fra Tietgens administration.

Boghandlerforeningen og Tietgens administration står naturligvis til rådighed med rådgivning og svar på eventuelle spørgsmål.

På Tietgen er det Lotte Berg Jervelund, som vil stå for flytningen af de igangværende uddannelsesaftaler. Lotte kan fanges på tlf. 6545 2511 eller på land@tietgen.dk.

Tietgens praktikservice står derudover altid klar med rådgivning om uddannelsesaftaler, elevansættelser, oplæring o.l. Kontakt Claus Øgendahl på tlf. 6545 2088, mob. 4075 7675 eller clog@tietgen.dk.

Får flytningen økonomiske konsekvenser?

De mange forventede forbedringer af uddannelsen har også et økonomisk aspekt i form af en øget egenbetaling for elevernes skoleophold. Men Boghandlerforeningens bestyrelse har besluttet at holde medlemmerne skadesløse ved at foreningen betaler de ekstra udgifter.

Er man medlem af Boghandlerforeningen, vil man derfor ikke opleve, at udgifterne ved at have en elev stiger på grund af flytningen.
Den sædvanlige medlemspris for undervisningsmaterialer, pt. kr. 840 pr. elev for hele uddannelsen, vil stadig blive opkrævet.

Fra Tietgen i Odense