DdB Nyhedsbrev 2018.04.25
Information fra Boghandlerforeningen til foreningens medlemmer

1. Tre ledige billetter til Branchetræf 2018
2. Husk tilmelding af bogelever til Tietgen
3. Særtilbud: gratis kommuneatlas, som kan sælges i boghandelen
4. Blixenprisen uddeles fredag den 25. maj – tre boghandlere er nomineret
5. Referat af Boghandlerforeningens generalforsamling
6. Nyt om boghandlere
7. Nyt om ordreaftaler

1. Tre ledige billetter til Branchetræf 2018
På grund af nogle sidste øjebliks afbud til Branchetræf 2018 er der i skrivende stund (25. april) tre ledige pladser på træffet, som foregår den 8.-9. maj på Sinatur Hotel Storebælt i Nyborg.
De tre pladser sælges efter først-til-mølle-princippet – skriv til Bo Dybkær, hvis du ønsker en plads. Deadline er mandag den 30. april kl. 12.00 – derefter lukkes deltagerlisten endeligt. Prisen er kr. 2.290,00 for medlemmer af enten Boghandlerforeningen eller Danske Forlag – og 3.290,00, hvis man ikke er medlem.
Se programmet for Branchetræffet på https://branchetraef.nemtilmeld.dk/

2. Husk tilmelding af bogelever til Tietgen
Som tidligere kommunikeret flytter boghandleruddannelsen efter sommerferien til Tietgen i Odense.
Så husk, hvis du skal tilmelde nye elever til uddannelsen, at sende uddannelsesaftalen til Lotte Berg på Tietgen. Det er også Lotte, som vil sørge for overflytning af de eksisterende elever fra Odder til Odense efter sommerferien. Lotte kan fanges på tlf. 6545 2511 og mailadressen land@tietgen.dk
Læs mere om flytningen af uddannelsen på foreningens hjemmeside www.boghandlerforeningen.dk.

3. Særtilbud: gratis kommuneatlas, som kan sælges i boghandelen
I perioden fra 1990-2007 valgte ca. 94 kommuner at få udarbejdet et kommuneatlas eller kulturarvsatlas – et dokument, der bygger på indsamling af rigtig mange data om de enkelte kommuners bevaringsværdier i byer og bygninger, og om det særegne ved kommunens landskaber og deres opståen.
Slots- og kulturstyrelsen har et restlager af disse kommuneatlas og tilbyder dem nu gratis til Boghandlerforeningens medlemmer. Som boghandler vil man alene skulle betale for fragten af de atlas, man bestiller, og man kan sætte dem til salg i boghandelen til en pris, man finder rimelig.
Vi vedhæfter to filer til dette nyhedsbrev: et brev fra Slots- og kulturstyrelsen, hvor det står beskrevet, hvad man skal gøre – og hvornår – for at bestille kommuneatlasser, og en lagerliste, hvor man kan se, hvor mange atlasser, der pt. er til rådighed for hver enkelt kommune.

4. Blixenprisen uddeles den 25. maj – tre boghandlere er nomineret
Dansk Forfatterforening og Danske skønlitterære Forfattere inviterer igen i år til litteraturprisfesten Blixenprisen – en hyldest til litteraturen. Festen foregår i år i Folketeatret i København.
Der vil blive uddelt 11 forskellige priser – både nye og gamle – som hædrer bogbranchen i dens mange forgreninger. Boghandlerforeningen støtter prisfesten, hvor der nu igen i år uddeles en pris som Årets Boghandler. På baggrund af de indsendte forslag har juryen valgt at nominere boghandlermedhjælper Jeanette Jensen fra Køge Bog & idé, indehaver Rikke Viemose fra Thiemers Magasin København og indehaver Marianne Møller fra Kristian F. Møllers Boghandel i Aarhus.
Efter prisuddelingen starter efterfesten – Blixen Bootleg – hvor Mouritz/Hørslev Projektet spiller op til dans. Det samlede program offentliggøres primo maj – se mere på www.blixenprisen.dk og www.facebook.com/blixenprisen. Billetter er til salg på https://v2.billetten.dk/.

5. Referat af Boghandlerforeningens generalforsamling
Boghandlerforeningen afholdt ordinær generalforsamling tirsdag den 17. april 2018. Referatet af generalforsamlingen – og alle udsendte bilag samt kopi af de slides, der blev vist på generalforsamlingen – kan læses og downloades på foreningens hjemmeside:

Vedtægter og generalforsamlinger

6. Nyt om boghandlere
Arnold Busck (boghandlernummer 6803) i Odense C er flyttet til nye lokaler. Butikken har hidtil haft adresse på Vestergade 59-61. Efter flytningen finder man butikken på Vestergade 64, 5100 Odense C. Alle andre oplysninger fortsætter uændret.
Pr. 1. juni 2018 skifter Bog & idé, Horsens (boghandlernummer 5720), Søndergade 30, 8700 Horsens. Som følge af ejerskiftet ophører boghandlernummer 5720. Alle henvendelser vedr. afregning bedes efter 1. juni 2018 rettet til Helle og Allan Nancke, Dagnæsparken 73, 8700 Horsens.
Den nye ejer viderefører bogladen som Bog & idé, Horsens (boghandlernummer 5712), Søndergade 30, 8700 Horsens. Telefon 7561 1711 videreføres fra tidligere ejer. Ny e-mail bliver 5712@bogpost.dk Bogladen ejes af Bog & idé, Horsens ApS (CVR 39 46 93 40) via Christian Pedersen Holding ApS og Mike Jensen M.J. Holding, Holstebro ApS. Bog & idé, Horsens indgår i kædesamarbejdet hos Bog & idé, ligesom butikken er medlem af Boghandlerforeningen.
Information: Karin Erfurt, e-mail: karin@bogpost.dk

7. Nyt om ordreaftaler
Vi har indgået nye aftaler om ordrelinjer for:
Aviendo ApS (ISBN-serie: 978-87-93509, 978-87-996319) med hel eller delvis egen ekspedition (Ekspeditionskode: Egen). Forventet leveringstid fra modtagelse af ordre: 1 – 3 dage efter modtagelsen Ved køb over minimumsbeløb leveres uden ekspeditionsgebyr eller forsendelsesgebyr. Minimumsbeløb: 1000.00. Forsendelsesomkostninger tillægges: 39.00.
Forlaget udgivelser er overført til Bogportalen, og fremover kan du finde udgivelserne i såvel BiBi som Bogportalen. Afhængig af forlagets aftale med Boghandlerforeningen og dernæst forlagets valg kan du muligvis bestille i Bogportalen, ellers skal bestillingen ske i BiBi. Det vil tydeligt fremgå på den enkelte titels visning i Bogportalen, om der er ordreoptagelse i BiBi eller ej.
I BiBi kan du fortsat finde alle danske bøger, der er udgivet siden 1990, uanset om der er en ordreaftale eller ej.
Brug BiBop til at finde alle relevante oplysninger om forlaget (kontaktinfo, handelsvilkår, rabatvilkår osv.).
Information: Karin Erfurt, e-mail: karin@bogpost.dk

Skriv fra den aktuelle e-mail til ddb@bogpost.dk og skriv i emnet enten “Tilmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer eller “Afmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer. Derefter til- eller afmeldes afsenderadressen. Dog skal boghandlens primære kontakt e-mail altid være tilmeldt, sådan at man kan modtage indkaldelser til Generalforsamling og andre meddelelser med direkte tilknytning til medlemskabet.