DdB Nyhedsbrev 2018.05.23
Information fra Boghandlerforeningen til foreningens medlemmer

1. EUs databeskyttelsesforordning træder i kraft 25. maj
2. Tre nye rådgivningspjecer fra Dansk Erhverv
3. Nyt om boghandlere

1. EUs databeskyttelsesforordning træder i kraft 25. maj
Med nogen forsinkelse på grund af travlhed med blandt andet generalforsamling og Branchetræf ligger der nu information på foreningens hjemmeside om databeskyttelsesforordningen og om, hvordan den typiske boghandel kan forholde sig til forordningen.
Informationen består dels af en længere artikel, som introducerer forordningen og dens delelementer og fokuserer på konsekvenserne for den typiske boghandel, dels af en samling på syv tekster, der kan tjene til kopiering eller inspiration for boghandelen i arbejdet med at leve op til databeskyttelsesforordningen.
Se hele samlingen af information på foreningens hjemmeside hér.

2. Tre nye rådgivningspjecer fra Dansk Erhverv
Som medlem af Boghandlerforeningen har du gratis adgang til Gode Råd fra Dansk Erhverv, også selvom boghandelen ikke selv er medlem af organisationen.
Der er netop tilføjet tre nye pjecer til samlingen på Boghandlerforeningens hjemmmeside:
 Gode råd om ansættelse i nystartede virksomheder Denne pjece giver dig indblik i de væsentligste forhold om det at være ny arbejdsgiver, fx lovbestemte arbejdsomkostninger, ferie, sygdom, løn og refusion ved graviditet og barsel samt virksomhedens indberetningspligt.
 Gode råd om ansættelse af unge under 18 år Denne pjece giver dig gode råd om, hvad du skal være opmærksom på, når du ansætter unge under 18 år.
 Gode råd om støtteordninger og tilskud Denne pjece giver overblik over de forskellige muligheder og nærmere betingelser for ansættelse af medarbejdere i støtteordninger og med tilskud, fx fleksjob, virksomhedspraktik og jobrotation.
Se de tre pjecer – og de 31 andre i serien – hér.

3. Nyt om boghandlere
Pr. 30. juni 2018 lukker Bog & idé Værløse (boghandlernummer 4860), Bymidten 45-47, 3500 Værløse. Der er påbegyndt ophørsudsalg. Efter sidste åbningsdag bedes henvendelser vedr. afregning rettet til: Marianne Larsen, Christian Svendsensgade 6, 1.th., 2300 København S e-mail marianne@designimperator.dk
Information: Karin Erfurt, e-mail: karin@bogpost.dk

Skriv fra den aktuelle e-mail til ddb@bogpost.dk og skriv i emnet enten “Tilmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer eller “Afmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer. Derefter til- eller afmeldes afsenderadressen. Dog skal boghandlens primære kontakt e-mail altid være tilmeldt, sådan at man kan modtage indkaldelser til Generalforsamling og andre meddelelser med direkte tilknytning til medlemskabet.