DdB Nyhedsbrev 2018.06.06
Information fra Boghandlerforeningen til foreningens medlemmer

1. GDPR: vigtigt nyt fra Forbrugerombudsmanden
2. Branchetræffet fik gode anmeldelser
3. Nu overflyttes boghandlereleverne til Odense
4. Boom i litteraturfestivaler i sommerperioden

1. GDPR: Vigtigt nyt fra Forbrugerombudsmanden
Efter databeskyttelsesforordningens ikrafttræden den 25. maj har nu også Forbrugerombudsmanden givet sit besyv med om hvordan reglerne i forordningen skal fortolkes og efterleves.
Det har fået foreningen til at revidere en smule i de anbefalinger, vi tidligere har lagt på hjemmesiden. Ifølge ombudsmanden er der nogle ting, man skal være opmærksom på, når det gælder registreringen af kontaktinformationer om kunderne med henblik på at sende dem markedsføring, typisk via e-mail.
Hvis registreringen er sket før den 25. maj, og den er i overensstemmelse med markedsføringsloven, behøver man ikke at kontakte kunden for at få et fornyet samtykke (men kan eventuelt, for god ordens skyld, vælge at sende en informationsmail).
Hvis registreringen ikke er sket i henhold til markedsføringsloven, skal man indhente et samtykke til fortsat at sende markedsføring, men det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at dette ikke må ske ved at sende kunderne en e-mail, men skal ske, næste gang de af egen drift henvender sig i butikken eller i webshoppen.
Nye samtykker, som indhentes efter den 25. maj, skal selvfølgelig leve op til de nye krav, herunder om, at kunderne får at vide, at de kan trække et givet samtykke tilbage. Men ombudsmanden tilføjer endnu en krølle: Hvis kunden trækker samtykket tilbage, skal man selvfølgelig slette kundens informationer, men man skal samtidig gemme dokumentationen både for, at samtykket i sin tid blev givet, og for, at det nu er blevet trukket tilbage. Dokumentationen skal gemmes i to år efter at man har sendt den seneste markedsføringsmail til kunden.
Læs detaljerne i det reviderede dokument om GDPR og boghandelen – samt Forbrugerombudsmandens notat – hér.

2. Branchetræffet fik gode anmeldelser
Knap 65% af deltagerne i Branchetræf 2018 besvarede den tilfredshedsundersøgelse, som blev gennemført umiddelbart efter træffet. 91% af deltagerne var overordnet set tilfredse eller meget tilfredse med træffet, og der var også gode karakterer til programmets emner og oplægsholdere.
Topscorer var træffets moderator, Mette Vibe Utzon, som 99% var tilfredse med, mens en del af oplægsholderne i højere grad delte vandene, idet ingen af dem dog scorede under 52% tilfredshed – og de fleste lå væsentligt højere.
Se eller gense oplægsholdernes powerpoint-slides og læs hele tilfredshedsundersøgelsen hér.
Det næste branchetræf afholdes i maj 2020, og planlægningen starter primo 2019.

3. Nu overflyttes boghandlereleverne til Odense
Når boghandlereleverne på Hold 50 er færdige med deres Modul 2 på Handelsfagskolen i Odder den 15. juni, er det dermed også slut på boghandleruddannelsen i det jydske. Samtlige igangværende elevers uddannelsesaftaler vil bliver overført til Tietgen i Odense, hvor de første skoleophold afvikles i begyndelsen af september måned.
Nyindgåede uddannelsesaftaler skal sendes direkte til Tietgen, att. Lotte Berg land@tietgen.dk
Alle berørte elever og lærepladser vil blive kontaktet direkte inden sommerferien og få login-oplysninger til Tietgens digitale platform. Samtidig vil de få yderligere og mere detaljeret information om uddannelsen i Odense. Se en lille videohilsen til eleverne fra uddannelsens tovholder, Bianca Tranberg, på foreningens hjemmeside hér.
Boghandlerforeningen og Tietgen er sideløbende i gang med at planlægge det årlige Elevtræf, som finder sted den 18. og 19. september i Odense – med bl.a. en indlagt studietur til Sjælland på førstedagen. Alle elever vil få en særskilt invitation til træffet.

4. Boom i litteraturfestivaler i sommerperioden
At sommertid er læsetid er jo et etableret faktum, men sommeren er også blevet højtid for små og større litteraturfestivaler. Statens Kunstfonds projektstøtteudvalg for litteratur har i år givet støtte til godt 20 forskellige festivaler, og halvdelen af dem ligger i perioden juni-august:
Se en liste over alle de støttede litteraturfestivaler på Statens Kunstfonds hjemmeside.

Skriv fra den aktuelle e-mail til ddb@bogpost.dk og skriv i emnet enten “Tilmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer eller “Afmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer. Derefter til- eller afmeldes afsenderadressen. Dog skal boghandlens primære kontakt e-mail altid være tilmeldt, sådan at man kan modtage indkaldelser til Generalforsamling og andre meddelelser med direkte tilknytning til medlemskabet.