DdB Nyhedsbrev 2018.06.20
Information fra Boghandlerforeningen til foreningens medlemmer

1. Arnold Busck åbner specialbutik hos nemlig.com
2. E-reolen vokser fortsat
3. Nu kan der nomineres til Orlaprisen
4. Ekstraordinær generalforsamling den 28. juni
5. Nyt om boghandlere

1. Arnold Busck åbner specialbutik hos nemlig.com
Bøgerne er stadig en vigtig faktor, når danske webportaler med et bredt sortiment etableres og udvides. I det forgangne år åbnede COOP sin egen internet-boghandel, og også markedspladsen Wupti lancerede salg af bl.a. børnebøger og brætspil.
Nu følger Arnold Busck-kæden og dagligvareportalen nemlig.com trop med en specialbutik for bøger. Sortimentet vil bestå af udvalgte bestsellere, kogebøger, biografier og fagbøger samt bøger, der særligt egner sig som gave. Hver anden måned bliver sortimentet fornyet og opdateret, og bøgerne, som leveres sammen med nemlig.com’s dagligvarer, kan byttes i Arnold Buscks 30 butikker landet over.

2. e-Reolen vokser fortsat
I forbindelse med, at bl.a. forlaget Gyldendal vendte tilbage på e-Reolen kort før årsskiftet 2017/18, steg antallet af titler på e-Reolen markant, og stigningen er fortsat i de efterfølgende måneder. I maj måned rummede e-Reolen 27.701 forskellige titler som e-bøger (77% flere end på samme tid året før) og 8.655 som netlydbøger (59% flere).
Antallet af unikke brugere af e-Reolen og antallet af udlån stiger ikke så hurtigt som antallet af titler, men vokser samlet set. For e-bøgernes vedkommende var der 54.683 unikke brugere i maj, og de lånte i alt 108.443 e-bøger (17% flere end på samme tid året før). Udlånet af lydbøger ser ud til at være stagneret efter nytår; i maj lånte 67.882 brugere i alt 169.539 netlydbøger (19% flere end på samme tid året før).

3. Nu kan der nomineres til Orlaprisen
Orlaprisen er børnenes egen bogpris. Alle børn – og deres forældre – kan nominere ét eller flere værker til prisen, som uddeles i Aarhus i november måned.
For at kunne vinde Orlaprisen 2018 skal bogen være udgivet i perioden maj 2016 – maj 2018, og den skal være skrevet af en dansk forfatter.
På grund af databeskyttelsesforordningens særlige beskyttelse af børns rettigheder har arrangørerne i år ændret på de måder, der kan nomineres – hvis det sker pr. e-mail, kræver det nu en voksens medvirken.
Man kan indsamle børnenes forslag og maile dem til Orlaprisen på orlaprisen@dr.dk med “Nominering Orlaprisen 2018” i emnefeltet.
Man kan downloade og udfylde et nomineringsskema og maile det samme sted hen.
Eller børnene kan selv nominere på Orlaprisens gruppeside på Biblo.dk.

4. Ekstraordinær generalforsamling den 28. juni
Der afholdes ekstraordinær generalforsamling i Boghandlerforeningen torsdag den 28. juni kl. 11.30. Der er kun ét punkt på dagsordenen, nemlig endelig vedtagelse af de vedtægtsændringer, der blev besluttet på den ordinære generalforsamling i april.
Indkaldelsen blev udsendt den 13. juni. Se indkaldelsen og de relevante bilag på foreningens hjemmeside.

5. Nyt om boghandlere
Dorthe Siefert er udnævnt til nye faglig leder hos Select Service Partner, Kastrup Lufthavn (boghandlernummer 3270). Hun har siden juni 2017 været konstitueret i denne funktion.
Pr. 1. juni har Biblioteksmedier ændret navn til BibMedia. Ændringen gælder for deres boghandlernummer samt to leveringsadresser: BibMedia (boghandlernummer 4127), BibMedia (leveringsnummer 1304) begge med adressen: Hørkær 28, 3. sal, 2730 Herlev samt BibMedia Odense (leveringsnummer 6925) Krogagervej 10, 5240 Odense SØ. Virksomhedens navn ændres samtidig til BibMedia A/S, cvr er uændret 17 26 08 39
Pr. 8. juni 2018 indledte Arnold Busck et samarbejde med nemlig.com. I den forbindelse etableres Arnold Busck Logistikcenter (Boghandlernummer 1455), (att. Intervare), Hørskætten 6 B, 2630 Taastrup. Telefon 4528 0575 og e-mail: bog@arnoldbusck.dk . Alle varer skal leveres til: Intervarer A/S, C/O Arnold Busck A/S, Banemarksvej 58, 2605 Brøndby. Alle varer skal faktureres til: Arnold Busck Logistikcenter, (att. Intervare), Boghandlernummer 1455, Hørskætten 6 B, 2630 Taastrup.
Rødekro Boghandel (boghandlernummer 7374) får ny e-mailadresse. Den har hidtil været roedekro_boghandel@mail.tele.dk fremover er den: roedekro-boghandel@outlook.dk Den gamle adresse vil udgå om nogle få måneder.
Pr. 1. juli 2018 skifter BOGhandleren Frederiksberg (boghandlernummer 1662), Falkoner Allé 21, Frederiksberg Centret – butik 2033, 2000 Frederiksberg ejer og boghandlernummeret ophører. Efter ejerskiftet bedes henvendelser om afregning rettet til Boghandleren Frederiksberg Aps, Hollandsvej 63, 2800 Kgs. Lyngby e-mail: adl@bogpost.dk .
Den nye ejer viderefører boghandelen som Bog & idé, Frederiksberg Centret (boghandlernummer 1612), Falkoner Allé 21, Frederiksberg Centret – butik 2033, 2000 Frederiksberg. Ny e-mail bliver 1612@bogpost.dk hvorimod telefonnummeret fortsætter uændret. Boghandelen indgår i kædesamarbejdet hos Bog & idé, og den er medlem af Boghandlerforeningen. Bog & idé, Frederiksberg Centret ApS (CVR 39 60 56 43) bagved finder man Mike Jensen og Christian Damborg Pedersen, der i forvejen kendes fra en række boghandeler.
Pr. 1. oktober 2018 skifter Balle ApS (boghandlernummer 6292) ejer idet Jesper Vad overtager hele anpartsselskabet. Fordi ejerskiftet sker på denne måde sker der ikke ændring af boghandlernummeret. Frem til overdragelsen kan Jesper Vad træffes på jespervad83@gmail.com
Information: Karin Erfurt, e-mail: karin@bogpost.dk

Skriv fra den aktuelle e-mail til ddb@bogpost.dk og skriv i emnet enten “Tilmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer eller “Afmeld DdB Nyhedsbrev” og boghandlernummer. Derefter til- eller afmeldes afsenderadressen. Dog skal boghandlens primære kontakt e-mail altid være tilmeldt, sådan at man kan modtage indkaldelser til Generalforsamling og andre meddelelser med direkte tilknytning til medlemskabet.