De bedste våben i kampen mod Amazon er dem, Amazon ikke selv råder over. Og et flertal af bogkøberne foretrækker den fysiske boghandel og støtter aktivt deres lokale butikker.

“- Det er Boghandlerforeningens råd til medlemmerne, at de allerede nu – inden vi ved, om og hvornår Amazon kommer til Danmark – skal fokusere benhårdt på alt det, som de kan, og som Amazon bevisligt har svært ved. For eksempel den personlige kontakt og kendskabet til kunderne, den personlige rådgivning og inspiration, et veluddannet og velorienteret personale og en stærkere fokus på spændende aktiviteter og events i boghandelen “, siger Bo Dybkær, direktør i Boghandlerforeningen.

Hvis Amazon åbner i Danmark – og det går, som det er gået i andre lande – vil Amazon bruge bl.a. bogsalget til at tiltrække nye kunder, og gennem en meget aggressiv prissætning kan de hurtigt opnå en betydelig markedsandel – og fortsætte priskrigen så længe det skal være.

“- Amazon har råd til ligefrem at tabe penge på salget af bøger, og dér kan den almindelige boghandel selvfølgelig ikke være med. Så igen handler det om at føre kampen ind på andre områder – for eksempel ved at oprette lokale læse- eller kundeklubber, have en tæt dialog med kunderne via bl.a. de sociale medier og satse på butikkens forankring i det lokale kultur- og handelsliv”, siger Bo Dybkær.

“- Det er meget vigtigt, at boghandlerne er bevidste om den rolle, de spiller i lokalområdet, og taler med kunderne om det. Når man bruger 100 kr. på Amazon, forsvinder alle ens penge ud af lokalområdet, i dette tilfælde helt ud af landet. Når man bruger dem i den lokale boghandel, er man med til at skabe jobs og omsætning lokalt, og en stor del af pengene bliver i lokalområdet i form af skatteindtægter, husleje og anden omsætning i det øvrige lokale erhvervsliv”, understreger han.

En undersøgelse fra Boghandlerforeningen viser, at tre ud af fire danskere stadig har en boghandel i den by, de bor i eller handler i. 77% føler, at de har et medansvar for, at det lokale butiksliv overlever, og over halvdelen lægger med vilje flere indkøb i lokale butikker, end de behøver.

“- Det skyldes – når det gælder boghandelerne – at over halvdelen af dem, der køber bøger, bedst kan lide at købe dem i en fysisk boghandel, mens kun godt hver femte foretrækker nettet. Det, der trækker i boghandelen, er udvalget, personalets rådgivning og hjælp og dét, at kunderne kan få bogen med hjem med det samme. Det, der trækker på nettet, er primært prisen”, siger Bo Dybkær.