I flere år har analysefirmaet Kantar/Gallup spurgt danskerne, hvad de helst vil have i julegave. Og for første gang blander BOGEN sig i år med de traditionelle topplaceringer “Tøj” og “Gavekort”.

”Tøj og gavekort har ligget i top på listen i flere år. Det er til gengæld overraskende, at bogen i papirformat springer så højt op på listen som en af årets mest hotte julegave ønsker. Vi tøver derfor ikke med at udnævne BOGEN til årets julegave 2019,” siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner, som har fået gennemført undersøgelsen.

”Bogens indtog som julens topscorer er overraskende. Men vi har gennem et stykke tid set at søgninger efter bøger er steget meget, og vil stige eksplosivt i december. Danskerne er konservative når det handler om gaver, og derfor ser vi et comeback til bogen som topønske,” siger Martin Andersen.

Kantars undersøgelse viser, at det især er yngre kvinder, der har den klassiske papirbog højt på ønskelisten.

”Vi har jo altid vidst, at en bog er en god gaveidé, og boghandlerne har en relativt stor del af deres omsætning i december måned. Men at bogen nu rykker helt op i toppen af listen, er alligevel en glædelig overraskelse. Jeg tror, det handler om, at mange længes efter den fordybelse og afkobling fra hverdagens stress, som det giver at sætte sig med en bog.
Og samtidig findes der jo bøger til alle aldersgrupper, i mange forskellige genrer. Der er så meget at vælge imellem, at det næsten kan virke uoverskueligt, men boghandlere over hele landet står klar både til hverdag og i julemåneden med gode idéer og råd til hvordan man finder den helt rigtige bog, ” siger Bo Dybkær, direktør i Boghandlerforeningen.

Top ti-listen i Kantar/Gallups undersøgelse er:

1. Tøj
  2. Bøger
  3. Gavekort oplevelser
  4. Penge
  5. Sports- træningstøj
  6. Gavekort shopping
  7. Køkkenmaskiner – Køkkenudstyr
  8. Sko
  9. Gavekort rejser
  10. Smykker

Se Pricerunner’s pressemeddelelse hér.