Finansministeren og Erhvervsministeren offentliggjorde i dag, 18. marts., deres planer for en hjælpepakke til små virksomheder, der bliver økonomisk ramt af regeringens restriktioner over for Corona-epidemien. Finansminister Nicolai Wammen kaldte det at spænde “et meget stort sikkerhedsnet ud under danske virksomheder og danske arbejdspladser”.

Det ene initiativ består i at indføre en kompensationsordning til selvstændige erhvervsdrivende med op til ti ansatte. De vil få dækket op til 75% af deres omsætningstab, hvis tabet udgør over 30% af virksomhedens omsætning. Kompensationen vil dog have et loft på 23.000 kr. om måneden, og den vil være i effekt indtil 9. juni 2020.

Det andet initiativ er en kompensationsordning til en lang række virksomheder i transport- og servicebranchen. Her vil virksomhederne kunne få dækket en del af deres faste udgifter.

De to initiativer vil ifølge finansministeren koste samfundet omkring 40 milliarder kroner i direkte støtte til de pågældende virksomheder.

Folketingets partier indkaldes nu til lynforhandlinger med henblik på at lande en aftale hurtigst muligt.