Status for konsekvenserne af Corona-epidemien onsdag den 25. marts er, at mindst 94 af Boghandlerforeningens medlemmers butikker nu er lukket midlertidigt

Hele Arnold Busck-kæden er lukket, det samme gælder alle VIA-butikker, Polyteknisks butikker og SDUs butikker. Alle boghandeler, som ligger i kulturinstitutioner, i centre og/eller i Salling- og Magasin-varehuse, er også lukket.

Nogle studieboghandeler holder begrænset åbent: Academic Books på Campus Carlsberg holder åbent som den eneste Academic-butik. Det samme gælder to af Factum Books butikker, nemlig dem i Aalborg og Aarhus. Stakbogladen på Aarhus Universitet holder åbent for kunder – én ad gangen – mod forudgående opringning, og Stakbogladens to filialer Birk og Navitas holder hver åbent én dag om ugen.

De mange øvrige boghandlere kæmper sig videre fra dag til dag, mens de opretholder de restriktioner, myndighederne har lagt på butikkerne mht. plads og værnemidler. Mange udviser kreativitet, både når det gælder kundebetjeningen – f.eks. med tilbud om vareudbringning – og når det gælder den løbende kommunikation med kunderne via sociale medier. I enkelte byer, eksempelvis Horsens, er der taget centrale initiativer for at hjælpe byens butikker med at få varerne ud til kunderne.

De forskellige boghandler-webshops rapporterer om stigende omsætning.

Alle butikker, som er tvangslukket, som oplever en omsætningsnedgang på minimum 40% og/eller som på grund af omsætningsnedgangen vælger blot at hjemsende medarbejdere med løn i stedet for at fyre dem, kan få adgang til offentlig støtte i form af støtte til betaling af butikkens faste udgifter og/eller i form af løntilskud til betaling af de hjemsendte medarbejderes løn.

I går, den 24. marts, blev der også åbnet for statslige lånegarantier, så man med staten i ryggen kan optage lån i banken for at klare krisen.

Boghandlerforeningens hjemmeside bliver løbende opdateret med nyt om epidemiens følgevirkninger – dér kan du også finde links til beskrivelse af de forskellige hjælpepakker og de Q&A-sider, som Erhvervsstyrelsen og Dansk Erhverv løbende opdaterer.

Dansk Erhverv er — på baggrund af inputs fra bl.a. Boghandlerforeningen — i gang med at få afklaret en lang række forskellige udestående spørgsmål, som myndighederne ikke i første omgang har forholdt sig til i lovgivning og udmeldinger. Eksempelvis om, hvordan det påvirker ens muligheder for støtte, hvis butikken/ butikkerne er blevet tvangslukket, men webshoppen oplever fremgang — og de begge drives under samme CVR-nummer. Eller om, hvorvidt hjemsendte medarbejdere, som virksomheden får løntilskud til at aflønne, skal holde sig helt i ro eller eks. må bruge lidt af deres tid på at dygtiggøre sig for at forberede sig på tiden efter krisen.

Hvis der er information, som du ikke kan finde på vores eller andre hjemmesider, så tag kontakt til foreningens sekretariat.