”God morgen #detblivergodtigen. Vi skal være sammen, men hver for sig. Vi vil holde åbent i dag fra kl. 10-17.30, men begrænset således, at der kun kan være to kunder i butikken ad gangen”

Sådan indleder Bog & idé i Nibe flere af sine beskeder på de sociale medier i disse dage – for derefter at beskrive, hvordan der er håndsprit og handsker tilgængelige i butikken, og at kunderne kan få hjemmelevering, hvis de ønsker det – og selvfølgelig med en reminder om, at man for at støtte butikken jo også her og nu kan købe et gavekort til senere brug.

På lignende vis fortæller Marie-Louise Kannerup fra Bogormen i Hadsten lokale medier, hvordan hun åbner butikken for ét hold kunder ad gangen, som så har op til en halv time til at foretage deres indkøb. Eneste krav for at kunne booke en halv time for sig selv i forretningen er, at man køber for minimum 400 kroner. Også her er der selvfølgelig håndsprit tilgængelig, og flader og inventar sprittes jævnligt af.

I Horsens har handelstandsforeningen City Horsens lanceret den digitale platform Vi Elsker Horsens. Her kan hver medlemsbutik lægge fem varer ud ad gangen, hvorefter City Horsens sørger for udbringningen. Tilsvarende platforme er siden blevet etableret i bl.a. Køge og Greve.

Hos Juridisk Bogformidling i Aarhus, som er tvangslukket, da butikken ligger inde på universitetet, sørger indehaveren, Trine Thougaard, for udvidet service til de studerende, som ringer til butikken – eksempelvis ved at hjælpe dem videre til her og nu at finde den information, de står og mangler, og som under normale omstændigheder måske ville have udløst et bogkøb. Trine fortæller foreningen, at hun tror, det vil komme hende til gode, at hun ikke fremstår som én, der udnytter situationen, men tværtimod viser, at studenterboghandlerne er lokalt forankret og er en vigtig del af, at studiemiljøet fungerer.

Har du også særlige ordninger og initiativer i gang i boghandelen, eller har du idéer fra andre brancher, som du gerne vil dele? så send dem til info@boghandlerne.dk — så deler vi dem på hjemmesiden.