Forretningslivet lider under undtagelsestilstanden som følge af corona-krisen med nedjusteringer, fyringer og lukninger. Boghandlerne er udsatte. Alligevel er der her i de første dage af april lidt håb at spore, for flere boghandlerne giver udtryk for ikke bare at have tilpasset sig, men også fundet nye måder at drive forretning og yde service på.

Hans Henrik Steenfeldt Pedersen, Steenfeldts Boghandel i Skælskør synes, det går bedre nu end ved krisens begyndelse. Efter den 12. marts kom der lidt mere gang i salget igen. Måske, mener Steenfeldt Pedersen, fordi folk havde fået besked om, at regeringen havde en plan og viste mere om, hvad der skulle ske.

Men det er ikke bøgerne, han sælger mest af:

”Nej, det er kontorartikler, toner. Og spil. Især puslespil.”

Boghandleren tilbyder udbringning og har derudover ikke lavet nye tiltag men nyder at være en del af et forretningsfællesskab gennem Skælskør Erhvervsforening, der har udskrevet en konkurrence på Facebook.

Her beder de kunderne om at skrive deres bedste oplevelser i kommentarfeltet, og så trækkes der lod om et gavekort på 500 kroner til en erhvervsdrivende i Skælskør efter eget valg. For, som Skælskør Erhvervsforening skriver:

”Ved at dele din gode historie i kommentarfeltet, er du med til at inspirere andre til at støtte vores lokalsamfund i en tid, hvor vi alle er tvunget til at tænke i nye retninger!”.

Private shopping

Og i nye retninger tænker Marie-Louise Kannerup, Bogormen Hadsten. Hun postede allerede den 12. marts, at hun leverer, og når kunderne ringer eller skriver til hende, tager hun gerne billeder i butikken af, hvad hun kan tilbyde indenfor det efterspurgte.

Men den mest radikale idé kom hendes mand med:

”Han mente, at vi skulle begynde at tilbyde kunderne få ad gangen at komme forbi i aftalte tidsrum uden for åbningstiden. Det er så blevet til det, jeg kalder private shopping.”

Kannerup skrev på Facebook og i en pressemeddelelse til TV2Østjylland og lokalavisen, at boghandlen ville holde åbent efter særlige aftaler. Her kunne få kunder ad gangen få en afsprittet og aflåst butik for sig selv.

”Ja, familierne trænger jo til et pusterum, en mor har brug for fred fra hjemmeskolingen, et par veninder kan mødes her, når nu caféer og restauranter har lukket. Der er et købsminimum på 400 kroner – det skal jo også lige kunne betale sig for os at åbne butikken,” siger Marie-Louise Kannerup.

Idéen ser ud til at have bund i et behov: I søndags havde Bogormen besøg af seks hold indslusede kunder.

Lone Haagerup, Bog & idé Nibe

Kunderne hamstrer blækpatroner og HAMA-perler

I Bog & Idé, Nibe, er de glade for, at de kan opfylde kundernes behov for at være kreative.

”Spil og HAMA-perler sælger vi en del af,” fortæller Lone Haagerup, ”og folk hamstrer blækpatroner. Og vi bringer ud. Også selv om det ikke er bøger, kunderne køber. Jeg kører selv en to-tre steder på vej hjem fra arbejde eller sender en assistent på cykel. Folk er meget glade og taknemmelige for den service.”

Haagerup bruger også sociale medier til at bevare den gode relation til kunderne:

”Jeg laver Facebookopslag næsten hver dag. Skriver godmorgen til kunderne. Opfordrer dem til at skrive til os gennem Messenger og bruge webshoppen. Skriver om vores hjemmeleveringer.”

Og lige så vigtigt som at fortælle om forretningens tilbud og services, er dét at spille en rolle i lokalsamfundet.

”Det er vigtigt at vi boghandlere holder kontakten med vores kunder i det lokalsamfund, vi er en del af, for det er nu, kunderne er motiveret for det lokale. Det spiller en kæmpe rolle i fremtiden”, siger Lone Haagerup.

Epidemilitteratur, selvhjælp og ”de lette”

Stort set alle boghandlere, Boghandlerforeningen talte med, fortalte, at salget af spil – særligt puslespil – og kontorartikler er gået frem. Men der bliver stadig solgt bøger, og trenden hedder over en bred kam ”epidemilitteratur” som Pesten af Camus, Dekameron og Hanne Vibeke Holsts Som Pesten. Og selvhjælpslitteratur som Niels Overgaards Det hele handler ikke om dig samt den lette litteratur, som Lucinda Rileys bøger, der kan trække kundernes opmærksomhed væk fra tragedien og give en pause.

Young Adult sælger glædeligvis også, samt alle opgavebøger og førskolehæfter. Forældrene hjemmeskoler, men børnene skal også finde på noget selv.

I Skagen Boghandel har Frank Kiil Nielsen decideret travlt. Det skyldes både, at de lokale kan købe kunstartikler og materialer til kreativitet i butikken og at der, med Kiil Nielsen ord ”er fyldt pænt op på Grenens parkeringsplads,” hvilket dækker over, at en del sommerhusejere har valgt at arbejde fra Skagen og omegn frem for hjemmefra.

”Det er jo individuelt fra butik til butik og afhængig af beliggenhed, hvad man kan gøre i sådan en situation her. For vores vedkommende har det været en udfordring ikke at lukke for mange kunder ind i butikken ad gangen. Men med gode afstandsmarkeringer og håndsprit går det,” siger Kiil Nielsen.

Elsa Billund, Billunds Boghandel Fredericia

Folk er lidt desperate

”Det hele er vendt op og ned. Alt er på stand by. Forretningen er nu et sted, hvor man leder efter hobbyting, der kan give én kreativ forløsning og adspredelse, aktivitet og oplevelser,” fortæller Elsa Billund fra Billunds Boghandel i Fredericia. Boghandlen er på halv bemanding og tilbyder fragtfri levering i hele Fredericia.

”Det er børnefamilier og ældre, der kommer. Folk er lidt desperate, man er jo fire eller fem, der skal få det til at fungere sammen derhjemme.”

En udvidelse af servicebegrebet lyder indtil videre til at være det bedste svar på kundernes pressede tilstand.