Polyteknisk i coronatilstand. Boghandlen sælger udelukkende på nettet under krisen.

Universiteterne og de øvrige læringsanstalter holder lukket, men de studerende arbejder videre og eksaminerne starter i denne måned. Boghandlerforeningen har talt med to studieboghandlere om, hvordan de arbejder sig igennem den svære tid – og hvad fremtiden mon bringer.

Direktør Lise Scharff fra Polyteknisk har haft usædvanligt travlt siden den 12. marts, hvor Polyteknisk lukkede deres fysiske butikker ned på grund af coronakrisen.

Vi gik den 25. marts i luften med en lejemodel, der først skulle have været live til august. Men timingen var god nu, og derfor har vi haft rigtig travlt. Lærebøger kan hos os købes fysisk og digitalt, og nu kan de studerende altså også leje bøger i forskellige perioder ad gangen. 15% af vores lærebøger er med i ordningen,” fortæller Lise Scharff.

”Vi gør det for at give de studerende nemmere adgang til studiemateriale, men vi håber også med det tiltag at undgå ulovlig deling. Universitetsbibliotekerne og de fysiske biblioteker er lukket, de studerende er pressede. Lejebøger er et fornuftigt lovligt alternativ.”

Polyteknisk består under coronakrisen udelukkende af en webbutik.

”Vi holder webbutik åbnet med tre medarbejdere. Vi kører holdskifte hver anden dag og alle andre medarbejdere bliver hjemme. Det er klart, at krisen har store omkostninger for os. Vi ligger på indeks 35 nu. Men vores fordel er, at lockdown ligger i en periode, der i forvejen er lav,” slutter Lise Scharff.

Mere og bedre kommunikation

John Futtrup, direktør i FACTUM Books, har valgt at holde to af sine fire butikker åbne. Den ene betjener han selv, mens jeg taler med ham.

”De fleste medarbejdere er sendt hjem. Vi vurderede, at vi skulle lukke de to mindste butikker, vi havde, da de ikke er gearet til at undgå nærkontakt. De ansatte skal ikke føle utryghed ved at stå og ekspedere folk fysisk, siger John Futtrup.

Også han har tænkt over tidspunktet for coronakrisen:

”Vi er heldige, at det ikke brød ud 20. januar ved semesterstart. Som det er nu, har vi vel en 50% nedgang estimeret. Med 75% af staben af staben sendt hjem – og kun nedgang på 50% er vi ikke i vild panik.”

Men det er klart, at arbejdets karakter har ændret sig. Situationen kræver mere kommunikation, fleksibilitet og omstilling.

”Vi kommunikerer allerede meget med kunderne på nettet, men nu handler kommunikationen om noget andet. Meget tid bruges på trivialspørgsmål om åbningstider og fragt, hvilke services, vi opretholder. Hvis vores leverandører kan holde tempoet oppe, kan vi bevare vores service, og vi har som fysisk butik den fordel, at vi har bøgerne på lager. Vi er ikke så afhængige af grossisterne. Nu har vi modtaget mail om at DBK downsizer, og der kommer jo nok også færre ordrer,” fortæller John Futtrup.

Nytænkning og fokus på det lokale

Man skulle tro, at webundervisningen og digitaliseringen af læringsrummene vil føre til en højere efterspørgsel på e-bøger. Men:

”E-bøger sælger ikke stort i vores branche. Fagbøger er for tunge at læse på skærmen. Sandsynligvis går læsehastigheden ned og forståelsen. Og forlagene fortæller, at omsætningen på e-bøger er væsentligt mindre end man har regnet med,” siger John Futtrup og fortsætter:

”Man kan med rigtig god ret sige, at hvis ikke man kan se et boom af e-bøger i netop de to måneder, hvor alle Danmarks uddannelsesinstitutioner bruger onlineundervisning, så må der snart være nogle journalister der graver i, hvem det er, der påstår, at e-bøger kan sælge. Det er simpelthen den soft side af uddannelsesmarkedet og skønlitteratur, der kan bære formatet.”

Han mener ikke, at boghandlerne kommer til at køre med business as usual, når coronakrisen er ovre:

”Næsten alle opfindelser kommer af en krise. Vi bliver tvunget til at optimere alt for at overleve med en enmandsbetjent butik, og det har affødt et par gode ideer undervejs.

Vi har de seneste år allerede trimmet og automatiseret vores arbejdsgange, men af coronakrisen har vi lært, at boghandlerne i højere grad skal være online med kunderne. På Facebook, en blog og via chatfunktion på webportal. Den direkte kommunikation foregår lige nu på mail. Men det uformelle ved chatten gør, at det er lettere at snakke med kunden der og besvare trivialspørgsmål.”

En anden og positiv konsekvens, har coronakrisen også haft:

”Der er mange, der har fået øjnene op for, hvad den nære butik kan gøre for kunderne. Folk, der bor i provinsen eller lidt ude på landet skal ind til storbyen kun for at handle, nu hvor de ikke er derinde på grund af arbejde – fordi de små butikker er lukket i deres lokalområde. Det nærvær man har med hinanden, kendskabet til hinandens dagligdag, det liv, det skaber, må man undvære lige nu. Folk har fået øjnene op for betydningen af den lokalt forankrede butik”, siger John Futtrup afsluttende.