Forlaget Albert har med redaktør Søren Bilgrav-Nielsen udarbejdet en kampagne på sociale medier, som belønner handlende, der køber bøger i fysiske boghandler frem for andre steder. Boghandlerforeningen har talt med ham om tankerne bag – og om fremtiden.

”Forlaget har gået og længdes efter den dag vi måtte åbne igen og har fulgt nedgangen i salget. Det klart, at vi har været bekymret for forhandlerne, så vil ville gøre, hvad vi kunne for at få folk ud i butikkerne. ”

Det, forlaget gjorde, var at love en rabat på 40 kroner til de kunder, der kunne billeddokumentere, at de havde købt en bog fra Forlaget Albert i en fysisk boghandel. På den måde får både forlaget og boghandlen en indtægt.

Udsnit af forlagets Instagramopslag.

”Den fysiske boghandel er meget vigtig for os. Vi har som relativt nyt forlag fået meget hjælp af blandt andre Arnold Busck med at sælge vores bøger. Vi skal hjælpe hinanden gensidigt, synes jeg. Vi kunne jo bare have lavet rabatter, men det havde ikke den fysiske dimension med.”

En slags forretningsmodel?

De fysiske boghandler kan simpelthen noget andet end netboghandler, siger Søren Bilgrav-Nielsen og fortsætter:

”Den fysiske boghandel kan vise et kurateret udvalg. Man bliver som kunde holdt i hånden og guidet hen til et sted, hvor man bliver hjulpet med både sine behov og bøger, man ikke vidste, man havde behov for. Sådan er det jo ikke, når man sidder alene bag skærmen og får tilbudt bøger som ligner det, du allerede lige har købt. Boghandlerne kommer med ekspertise og faglighed.”

Er den her slags kampagne ligefrem en slags forretningsmodel for mindre forlag?

”Det er et eksperiment indtil videre. Hvis det ruller, skal vi regne med mere administration – vi har jo taget hele den administrative del ved at lave kampagnen hér frem for bare sælge med rabatter. Så vi skal lige se, hvad det kommer til at betyde for os. Men vi har fået fin respons fra boghandlere, flere har delt kampagnen på sociale medier. Og det kan også være vi finder på andre former eller laver det i direkte samarbejde med udvalgte boghandlere.”

Et liv efter Covid-19

Kampagnen er en direkte udløber af Covid-19-krisen, men det vil sandsynligvis give mening at tænke i samme baner også efter at hjulene kører stærkere:

”Kampagnen var et skud fra hoften, men jeg kan sagtens få øje på fordelene også efter. Vi har kontakt med forbrugerne på en anden måde sådan her. Boghandlerne har brug for likvider nu, og det er sundere for alle, hvis de kan få fuld pris. Men der er jo hele tiden brug for, at man tænker i nye modeller,” slutter Søren Bilgrav-Nielsen.