Clea Bautista, souschef i Arnold Busck på Købmagergade har haft nogle pressede uger med coronakrise, konkurs og uvished, men i går kunne hun sænke skuldrene: Boghandlen overtages af Politikens Forlag – og hele teamet kommer med. Vi har talt med Clea Bautista om, hvordan hun har håndteret presset og om hendes forventninger til fremtiden.

Hvordan driver du fremover boghandel med et forlagsbrand i ryggen i stedet for et boghandlerbrand?

Vi er fuldstændig uforandrede. I stedet for at være en del af en kæde, er vi bare nu og selv. Vi har fået frie hænder fra det fantastiske forlag. Vi kan gøre lige så meget ud af konkurrenternes bøger, vi vil, vi kan selv vælge, hvad vi vil købe ind, ud fra hvad vi ved, vores kunder vil have. Kunderne skal fortsat kunne købe det smalle hos os.

Hvordan har kunderne taget forløbet?

Både kunder, forfattere og forlag har strømmet ind i butikken med kærlighed i øjnene. Det har betydet alverden i den tid. Det har været helt overvældende og ufatteligt rørende. Hvad kunderne ikke har delt af oplevelser omkring Arnold Busck – de har grædt nogen af dem og har haft behov for at dele deres sorg . Virkelig utroligt at opleve! Det her er noget, som vil præge alle os, der oplevede det resten af livet. Vi tager det med os som en kærlighedsgave og som en tro på, at den trykte bog i den grad lever.

Clea Bautista. Foto: Arnold Busck

Hvilken kommunikation/stemning har I sendt ud til de ansatte mellem den 27. april og i går

Det var nogle opslidende uger. Først corona, hvor vi skulle finde ud af, hvad vi måtte, og hvad vi skulle gøre. Vi sammensatte et tight team – som også dem, der har lagt ryg til konkursen. Men vi er dybest set én stor familie, og vi har haft fokus på det positive. Vi er så glade for, at vi har fået alle vores medarbejdere med over. Ansvarsfulde mennesker med en unik viden og ekspertise.”

Og hvad med dem, der ikke kunne være på arbejde på grund af nedlukningen?

”Vi skrev sms’er til alle dem, der gik derhjemme og ventede besked. Fra dag til dag. Vi sagde, de bare kunne komme ind i butikken, hvis de havde brug for det. Det var så vigtigt at få fortalt dem, at medarbejderne ingen skyld har i det her. Vi gør alle sammen bare vores bedste.”

Hvilken rolle ser du for Arnold Busck-boghandlen fremover?

Den helt store kulturelle og litterære rolle. Vi er et hus med fuldstændigt unikke kompetencer. Vi vil holde vores fokus på litteratur også på de mindre forlag. Vi er bevidst om vores ansvar. Jeg ser også et tæt samarbejde med Politikens Forlag. Og en masse events.

Kommer du til at varetage de samme opgaver som tidligere?

Ja. Vores endelige identitet skal vi snakke med Juul (direktør for Politikens Forlag Lene Juul. Red.) om i løbet af den næste måned. Men indtil videre er jeg souschef, eventansvarlig og ansigtet for kunderne. Jeg elsker salget på gulvet!

Hvordan har bogbranchen i Danmark det om to år?

”Som boghandler tror jeg på den trykte bog; den står stærkere efter corona-krisen. Når tiderne er usikre søger man det trygge og nære. Vi har solgt sindssygt mange klassikere. Jeg tror, mange kunder tænker: Der er nogen der har haft det værre end mig og faktisk har klaret det.

”Jeg tror også, at det, efter Arnold Buscks lukning, er gået op for mange, hvor meget vi skal værne om den lokale boghandel. Vi har alle sammen en tendens til først at begræde ting, når de er væk. Denne second chance sender et stærkt signal. Og: Jeg er som mange andre opdraget til at købe dansk. Hvis der lå en dansk agurk og en udenlandsk, købte jeg den danske. Så på samme måde kan man forestille sig bogkøberne agere: De støtter de danske bøger og de danske boghandlere.