Lene Juul, direktør for Politikens Forlag. Foto: Rasmus Schou.

Jeg går igennem Politikens Boghal – man skal altid tage vejen gennem boghandlen, når man har mulighed for det – og møder forlagssekretæren, der fører mig ovenpå til et smukt forlokale tapetseret med bøger. Og straks efter sidder jeg på forlagsdirektør Lene Juuls store, lyse kontor. Politikens Forlag hører hjemme i en klassisk københavnerlejlighed med stuk og sildebensparket, og man mærker straks, at hér elsker man kultur, dannelse og bøger.

Jeg har aftalt at mødes med Lene Juul, fordi bogbranchen lige nu bevæger sig i mange forskellige retninger og er under indflydelse af en række spændende tendenser. En af bevægelserne har hun selv stået for, nemlig opkøbet af Arnold Busck i Købmagergade.

”Det var egentlig ikke planen at købe Arnold Busck i Købmagergade, men chancen bød sig. Jeg synes, det var vigtigt, at der ikke bare kom til at ligge endnu en tøjbutik på den placering. Vores to boghandler kan få gavn af hinanden og skabe synergi. Butikkerne ligner hinanden med deres store volumen, men Arnold Busck er en destinations- og strøgboghandel – et sted turister går efter at besøge under deres besøg i København. Butikken har bøger men også meget andet som tasker, legetøj og papirvarer. Mens Boghallen primært har bøger og bliver brugt meget af det urbane publikum.”

Du har tidligere udtalt, at vi i bogbranchen bør tage os mindst lige så meget af styrkelsen af de lokale, fysiske boghandler, som vi tager os af digitaliseringen. Vil du uddybe det?

”Jeg mener, jeg sagde det under et arrangement i Kulturstyrelsen. Der blev talt om den store glæde, det var, at kulturen lever: der er bogfestivaler, arrangementer, mange der vil litteraturen. Men ikke på ét tidspunkt talte man om synergierne. Hvordan vi alle, de forskellige aktører, sammen kan styrke kredsløbet rundt om bogen. Det, synes jeg, er vigtigt.”

Boghandlerforeningen har selv valgt at sætte spot på vigtigheden af lokal handel – især efter Covid-19, som virkelig gjorde det tydeligt for mange af os, hvor vigtigt, det er, at det lokale butiksliv findes – herunder boghandlerne.

Hvordan skal vi i praksis hjælpe den lokale boghandel?

”Vi skal som forlag elske boghandlerne og bør samarbejde meget mere med dem. Vi har jo den fordel, at vi arbejder med forfattere, der skaber historier, der kan sige læserne noget. Lad os få følelsen af nærvær og begejstring ud til boghandlerne og dermed til kunderne. Plus: Vi bør tale meget mere sammen, for boghandlerne har en stor viden om, hvad der efterspørges, hvordan kunder reagerer på kampagner og hvilken hjælp kunderne har brug for. Det er værdifuldt for forlagene og bland andet derfor er dialogen vigtig.”

”Det er også vigtigt, at boghandlerne holder sig orienteret og læser meget, så de kan sælge på deres faglige egenskaber, give anbefalinger på sociale medier og gøre brug af deres faglighed til at vejlede kunderne til de bedste læseoplevelser.”

”Og så vil jeg sige: Samarbejd med forfatterne! Forfatterne elsker boghandlerne lige så meget, som boghandlerne elsker dem. Lad os signalere fællesskab, som Phillip Faber gør når han samler danskerne om at synge i ’Vi synger sammen’, og vi skal naturligvis have danskerne til at læse mere: Lad os læse sammen.”

Hvordan balancerer din optagethed af den lokale boghandlers overlevelse med dét, at Politikens Forlag sælger mange af deres bøger i supermarkederne?

”Boghandlerne skal være den primære salgskanal. Men vi spørger os selv: Hvilke titler og forfatterskaber skal sælges i de forskellige salgskanaler? Vi er glade for at kunne sælge bøger om sundhed og inspiration til hjemmet i supermarkederne, hvor de hænger godt sammen med deres omgivelser. Men så er der jo titler, der ikke skal sælges i supermarkedet. Jeg kan fx nævne ”Vi er kortvarigt smukke her på jorden” af Ocean Vuong; en bog, som er poetisk og kompleks, og en stor bestseller som ”Et lille liv,” som er en dyb bog på mange sider, der gør sig meget bedre i boghandlen,” siger Lene Juul og tilføjer:

”Vi skal huske, at der er en loyalitet for tiden over for lokalhandlen, og kunden vil gerne give lidt mere på den baggrund.”

Mange ting rammer samfundet og bogbranchen for tiden. Covid-19, økonomisk krise og nu Amazon, som har varslet sin snarlige indtræden på det nordiske marked. Hvordan kommer bogbranchen bedst muligt gennem det?

”Afstandskommunikation har sat fokus på nødvendigheden af at blive bedre ambassadører, træde mere i karakter. I forhold til Amazon er boghandlens styrke igen, at boghandleren har mulighed for at se kunden i øjnene og komme med personlige anbefalinger modsat algoritmer. Begejstring virker simpelthen bedre fysisk.”

Lene Juul er ivrig for selv at komme i kontakt med andre flader af bogbranchen end sin egen. Hun har besøgt Boghandleruddannelsen og besøger ofte boghandler for at få nye indsigter og inspiration.

”Forleden hørte jeg en podcast med Kasper Basse (stifteren af Joe & The Juice. Red.) som tidligt spurgte sig selv, hvorfor folk skal gå ind i hans sandwichbar, fremfor ind i en af alle de andre – og ovenikøbet betale mere for den sandwich, de køber. Svaret er oplevelsen.

Og det er det samme svar for boghandlernes vedkommende. Vi skal holde lidt igen med de gamle markedsføringstricks, kataloger er fint, men nærvær og oplevelser er bedre. Passion for bogen plantet lige i hjertet på boghandlerne og genplantet i bogkøberne.”

Lene Juul rejser sig og henter en bog fra reolen.

”Der er lige en bog, du skal se, jeg er meget begejstret for den.”

Hun lægger den just udkomne ”Jeg tog ned til bror” af den svenske debutant Karin Smirnoff på bordet, og vi taler lidt om den.

Men – kan vi blive ved med at bruge passion og menneskelighed i kampen med fx en gigant som Amazon?

”Vi klapper ikke i hænderne over Amazon og rækker heller ikke ud mod dem. Vi vil gerne sælge bøger, men vi er forsigtige. Vi skal beskytte vores økostruktur.

Hvordan ser bogmarkedet i Danmark ud om to år? Er der også noget at glæde sig til?

”Der er flere ting, der gør sig gældende: Det digitale, med salgskanaler som Mofibo, Saxo og flere nye aktører, skaber nye forbrugere med nye læsevaner. Lydbogen bliver ved med at have medvind. Men Amazon er stærk på e-bøger – så der kan komme en stigning i forbruget. Jeg tvivler dog på, at det allerede kan ses om to år.”

”Som konsekvens af Covid-19 er der nogle Arnold Busck butikker, som er lukket og som ikke genåbner, og det er sørgeligt, at en del dygtige medarbejdere har mistet deres job, men fordelen kan blive, at de butikker der er tilbage, kommer til at stå stærkere. Flere butikker med samme ejer – kæde-i-kæde-tankegangen – kan også styrke salget. Covid-19 har sat skub i læsningen, mange trænger til alenetid med en bog, og bogen vil også i den næste tid stå stærkt og være et godt kulturalternativ til koncerter og andre arrangementer.

Lene Juul tænker sig lidt om.

”Jeg synes også, at der det seneste år er kommet mange nye, dygtige unge forfattere, der kan tiltrække nye læsertyper… Joh, der er håb for bogbranchen, og jo mere vi kan gøre sammen, jo stærkere vil boghandlerne stå, når Amazon kommer til Danmark.