Det nordiske bogmarked er turbulent. Nye forlag åbner, bøger får nye former, investeringer forskyder magtforholdene, coronakrisen påvirker stadig og Amazon spørger i kulissen i form af datterselskabet The Book Depositorys interesse for Danmark. Vi har talt med administrerende direktør i Saxo, Natasha Brandt, om, hvad udviklingen betyder for Saxo. Natasha Brandt er nyligt indvalgt bestyrelsesmedlem i Boghandlerforeningen.

Hvordan forholder du dig til, at The Book Depository er på vej ind på det danske marked?

Det kan selvfølgelig give udfordringer, når en international spiller rykker ind, men den øgede opmærksomhed, som det også kan resultere i, kan også være godt for bøgerne og litteraturen. Vores mission er at udbrede bøger og læseglæde, og jo flere vinduer, fysiske som digitale, litteraturen udfylder, desto større chance er der også for at nå forbrugerne med den ekstra omtale og markedsføring, det kan medføre.

CEO i Saxo, Natasha Brandt.

Hvad betyder det for Saxo.com?

Hvad det konkret vil betyde for Saxo er selvfølgelig vanskeligt at spå om, men vi tror på, at vi som en dansk boghandel har et rigtig stærkt ståsted, både hvad angår vores produkt og læsernes kendskab og loyalitet.

Vi skal blive ved med at holde fokus på at gøre det, vi altid har gjort; udbrede og inspirere til de store læseoplevelser. Samtidig skal vi sikre den gode og nemme brugeroplevelse – et nemt købsflow, hurtig og smidig levering og ikke mindst et kundeserviceniveau i særklasse.

I en branche i forandring, og hvor udviklingen og dermed forandringen i lige så høj grad sker på baggrund af ændringer i forbrugeradfærd, er det mindst lige så vigtigt at være opmærksom på udefrakommende tendenser og påvirkninger.

Derfor er den helt overordnede udfordring for os og for branchen generelt at sikre, at mest muligt af forbrugernes tid bliver brugt på litteratur på tværs af platforme. Vi skal sørge for at få skabt mest muligt inspiration og interesse for litteraturen. Vi ved godt, at mange andre elementer trækker i forbrugerens tid, og det er vores fineste opgave at gøre vores produkt relevant i den hverdag.

Her tilbyder lydformatet nogle muligheder, som giver læserne chance for at læse i situationer, som ikke har kunne lade sig gøre tidligere. Vi ved, at mange ønsker at læse mere, og vi kan se, at lydbøgerne muliggøre dette.

Hvordan har Saxo.com og Saxo Premium klaret sig under coronakrisen?

Saxo har drevet internetboghandel Saxo igennem 20 år og er derfor godt kendt i den danske befolkning. Det har uden tvivl haft en stor betydning under coronakrisen, hvor mange danskere læsere har fundet vej til os.

Vi har oplevet en markant stigende interesse for de fysiske bøger, men også indenfor styksalget af e- og lydbøger. Samme tendens så vi i både brugen af, og tilgangen til, Saxo Premium (en abonnementsløsning, hvor læserne har adgang til en streamingtjeneste og rabatter. Red.). Vi ser det som en naturlig konsekvens af, at danskerne har befundet sig meget hjemme den seneste tid.

Hos Saxo gjorde vi rigtig meget for at hjælpe med at skabe inspiration under de nye særlige vilkår – både hvad angår læsning og andre aktiviteter, som har kunne hjælpe med at udfylde tiden. Vi har set, at der har været et fornyet behov for bøger om, hvad man kan give sig til i hjemmet og har bl.a. oplevet et øget salg indenfor puslespil, male- og aktivitetsbøger til børn, strikning, bagning og madlavning.

Samtidig bemærkede vi et øget salg af en række titler, som alle på den ene eller anden måde har relateret sig til den situation, vi har befundet os i. Det er titler som ’Det er bare en virus’, ’Som pesten’, ’Pesten’, ’Den spanske syge’ og ’Dekameron’.

Vi vil hos Saxo gerne inspirere og motivere til gode oplevelser med bøger og litteratur, og den opgave har ikke være mindre vigtig i forbindelse med COVID-19. Derfor har det også glædet os at se, at der har været en tendens til, at flere har søgt mod litteraturen for måske bedre at kunne forstå den verden, vi lever i.

COVID-19 og konsekvenserne heraf må for manges vedkommende være relativt ubegribeligt, men i litteraturen kan vi måske finde svar på nogle af de store spørgsmål, som kan opstå, når verden pludselig forandrer sig i den grad, som vi har oplevet den seneste tid. Vi tror på, at både nyere og ældre litteratur kan reflektere dette, hvilket salgstallene af de ovennævnte titler har afspejlet.

Hvordan ser du fremtiden for det danske bogmarked og danske bøger?

Jeg ser mange spændende tendenser og strømninger, hvad angår bogbranchen og litteraturen. Vi holder os løbende opdateret på læsernes ønsker og behov og laver jævnligt brugerundersøgelser, hvor mange tusind danske læsere deltagere. Her kan vi bl.a. se, at der er en tendens til at danskerne læser mere og oftere, hvilket bestemt er opløftende.

Samtidig kan vi se, at læseoplevelserne flytter format og at mange har forelsket sig i lydbogsmediet, som muliggør, at vi kan have bøgerne med på farten og i hverdagen. Det skaber nye læsesituationer og nye læsevaner. Vi tror selvfølgelig også rigtig meget på fysiske bøger, men de har i sagens natur sine naturlige begrænsninger, hvor de bare ikke altid er lige praktiske. Her kan lydbogen være med til at fastholde læserne og sørge for, at det fortsat er litteraturen, vi vælger i eksempelvis transportsituationer eller på en gåtur med hunden.

Kan du løfte sløret for Saxo.coms visioner for de næste par år?

For Saxo handler det helt overordnet om at skabe begejstring og fællesskab om læsning og at sørge for at udbrede den gode fortælling om litteraturen. Vi ved fra forskning, hvor meget godt, læsning gør for mennesket og for samfundet. Derfor skal vi sikre nem adgang til litteraturen, hvad enten det handler om den gode og inspirerende brugeroplevelse på sitet, en hurtig levering eller øjeblikkelig adgang til e- og lydbøger via Saxo Premium-app’en.

Derfor er vores fokus også på både de trykte og digitale bøger, i streaming og styksalg, som vi skal få bredt ud til de læseglade danskere og sørge for at man ved, at Saxo er garant for den gode læse- og brugeroplevelse – både teknisk, logistisk og indholdsmæssigt.

Vi tror rigtig meget på, at bogforbruget fremover i høj grad vil være en kombination af formater, hvor valget mest af alt bliver afgjort af den situation, man som læser befinder sig i på det pågældende tidspunkt – og det skal vores tilgang og arbejde selvfølgelig afspejle.

Læs også:
Amazon er på vej til Danmark
Direktør i Politikens Forlag, Lene Juul: Vi forlag skal elske boghandlerne
Souschef i Arnold Busck’ boghandel, Clea Bautista: Vi er bevidst om vores ansvar

Weekendavisen (interview med Morten Hesseldahl, adm. direktør i Gyldendal og Bo Dybkær, direktør i Boghandlerforeningen): Kampen om markedspladsen