I eftermiddag overrækker kulturminister Joy Mogensen Kulturministeriets Forfatterpris og Illustratorpris og hermed bliver forfattere og illustratorer, der med deres arbejde åbner litteraturen for børn og unge, hyldet.

Vinderne er i år forfatter Kathrine Assels for romanen ’Mester Ester’ (Jensen & Dalgaard) og illustrator Signe Parkins for værket ’Blomsten der elsker mig’ (Gyldendal).

”Børnelitteraturen er vores første møde med litteraturen,” udtaler kulturministeren. “Det er her, at vi for første gang oplever, hvilken enorm rækkevidde vores egen fantasi har. Det er vigtigt at styrke læselysten hos alle, men især hos dem, der ikke har fået den ind med modermælken.”

Prisuddelingen falder i år sammen med Verdensbogugen, hvor boghandlere i Danmark netop sætter fokus på børns læsning, da læsning hjælper børn med at danne deres egen identitet og skærper deres evne til at fordybe sig.

“I ’Blomsten der elsker mig’ møder vi en lille og nænsomtegnet plante, der lærer, hvordan man i venskaber holder af hinanden, selvom man er forskellige. Og i ’Mester Ester’ ser vi livet med magi og alvor, mens bogens hovedperson, Ester, på sin rejse passer på det, andre smider væk. Det er stærke og vigtige budskaber formidlet i øjenhøjde til børn og unge,” udtaler kulturministeren.

Se indstillingsudvalgenes motiveringstekster for begge prisvindere her

Prisuddelingen bliver år live-streamet på Facebook på grund af risikoen for spredning af COVID-19.