På billedet ses (fv) Trine Thougaard, Boghandlerforeningens Uddannelsesudvalg, foreningens direktør Bo Dybkær, Jack Reckendorff Sørensen og Boghandleruddannelsens leder, Bianca Tranberg.

Jack Reckendorff Sørensen fra Horsens Bog & idé er den 18. september blevet kåret som Årets Unge Boghandler 2020.

Årets Unge Boghandler er en boghandlerelev – på sidste år af uddannelsen eller netop færdiguddannet – som er fagligt velfunderet i boghandelens discipliner, har vist stor interesse for faget under uddannelsen og har udmærket sig ved sit initiativ og sin evne til at samarbejde. Jack blev færdiguddannet i sommer og har fortsat job på sin læreplads i Horsens.

I indstillingen fra Boghandlerforeningens Uddannelsesudvalg til foreningens bestyrelse, som træffer det endelige valg, lød beskrivelsen af Jack således:

Jack Reckendorff Sørensen er en fagligt dygtig og engageret elev og er vellidt blandt de andre elever. Han brænder virkelig for sit arbejde og branchen, er altid hjælpsom, deler gerne ud af sin viden og tager gerne initiativ til sociale og faglige aktiviteter for hele holdet.

F.eks. tog Jack selv initiativ til, at hele holdet forøgede deres produktkendskab indenfor en bestemt type brætspil. Han skaffede på eget initiativ demospil hos leverandøren og stod selv for “undervisningen” af klassekammeraterne.

Jacks fagprøve havde også fokus på brætspil. Han udviste en god faglig forståelse for at koble teori og praksis og turde også være nytænkende for at øge salget inden for varegruppen. Jack havde planlagt spilevents for kunderne i butikken, hvor kunderne kunne komme ind til en brætspilsaften, afprøve udvalgte spil og få vejledning i dem. Derudover havde han lavet video-tutorials for hvert af de udvalgte brætspil. Disse blev vist som markedsføringsmateriale på butikkens Facebookside, og han havde endvidere udarbejdet spilguides i form af flyers som inspiration og vejledning til kunderne. Alt i alt en gennemført opgave, hvor engagement og faglig dygtighed virkelig kom til udtryk.

Med Jack Sørensen har vi at gøre med en ildsjæl, som brænder for sit job og branchen og er god til at skabe gode salgsfremstød og tænke i nye baner.

Boghandlerforeningen ønsker Jack tillykke med den velfortjente ære. Med kåringen følger et diplom samt et rejsegavekort på kr. 5.000.