American Booksellers Association (ABA) lancerer netop nu kampagnen “Boxed Out”, der skal øge opmærksomheden på de særlige udfordringer, de fysiske boghandler står over for under julesalget i år.

 

Den 13. og 14. oktober afholder Amazon ”Prime Days” med særlige tilbud og opfordringer til, at kunderne opretter ønskelister på Amazon forud for julegavehandlen, og internet-giganten har i forvejen raget ekstra markedsandele til sig i USA på grund af den langvarige Covid19-pandemi.

 

Det betyder, at de mange amerikanske fysiske boghandler løber en forøget risiko for at blive ”boxed out” (blokeret/presset ud) af Amazon, netop som de har brug for julehandlen til at rette op på et halvt års nedgang i omsætningen.

 

Nøgleelementerne i “Boxed Out” er en social mediekampagne, plakater og forekelligt andet materiale. Seks boghandlere – McNally Jackson, New York City; Greenlight Bookstore, Café con Libros og Community Bookstore, Brooklyn, N.Y .; Solid State Books, Washington, D.C .; og Book Soup, West Hollywood, Californien – sætter trumf på ved at bruge skræddersyet foliering til at dække deres facader, samtidig med at de sætter bunker af kasser på fortovet udenfor.

 

Folier og kasser har en række “Boxed Out” slogans, herunder “The Do not Box Out Bookstores Event”, “Buy Books from People Who Want to Sell Books, Not Colonize the Moon”, “#BoxedOut #ShopIndie” og “Our Wifi Is Free. Please Don’t Use It to Make a $1.6 Trillion Company Even Richer”.

 

Yderligere 14 butikker hjælper med at lancere en målrettet Twitter-kampagne, og alle ABA-medlemsboghandler forsynes med sociale mediematerialer, plakater og DIY-materialer til at oprette displays eller deres egne versioner af de store displays.

“Folk bliver måske ikke klar over omkostningerne og konsekvenserne af ‘bekvemmelighedshopping’, før det er for sent”, sagde ABAs administrerende direktør Allison Hill til online-magasinet Shelf Awareness i forbindelse med lanceringen, og fortsatte:

“Mere end én uafhængig amerikansk boghandel er lukket om ugen siden Covid-19-krisen begyndte. Samtidig forudsiger en rapport, at Amazon vil generere 10 milliarder dollars i indtægter den 13. og 14. oktober under Prime Days. Bekvemmelighed har en pris og en konsekvens. Lukkede boghandler betyder  bl.a. tab af lokale arbejdspladser og lokale skatteindtægter”.

Læs ABAs pressemeddelelse om kampagnen hér.