Amazon har i dag åbnet for handel med svenskerne, som nu kan få varer leveret gratis ved køb over 229 svenske kroner. Det sker på domænet amazon.se, som detailgiganten allerede købte i 2017. Sverige er det syvende europæiske land, som Amazon åbner i.

Lanceringen betyder, at svenske forbrugere nu på Amazon.se kan købe produkter fra svenske virksomheder som f.eks. Electrolux, Lagerhaus, OBH Nordica, Ellos, BRIO, Bonnierförlagen og Ifö. De svenske forbrugere får gratis forsendelse, hvis de handler for mere end 229 svenske kroner, men det gælder kun for varer, der sendes via Amazons eget lager.

DI Handel oplyser til Ritzau, at priserne på Amazon.se ser ud til at blive direkte konverteret fra priser i Euro. Det kan tyde på, at Amazon har valgt en såkaldt soft launch i Sverige.

Boghandlerforeningen erfarer, at man som dansker endnu ikke kan købe varer fra Amazon.se, som det ellers bedyres øverst på sitet. Hverken bøger eller andre varer lykkedes det Boghandlerforeningen at bestille i en test.

De danske boghandlere

For danske boghandlere er Amazons indtog i Sverige endnu et skridt nærmere på dét, som man i årevis har frygtet.

Vi holder tæt øje med Amazons nye svenske side og regner med, at det kun er et spørgsmål om tid, før varerne også leveres til Danmark”, siger Boghandlerforeningens direktør Bo Dybkær.

Men om siden bliver en konkurrent til danske boghandlere – fysiske eller virtuelle – afhænger selvfølgelig af, om danske forlag begynder at tilbyde dansksprogede bøger på den, enten direkte eller via The Book Depository, som lige nu sælger på den svenske Amazon-side”, siger han.

Når Amazon på et tidspunkt åbner for, at svenskerne kan blive Prime-medlemmer, regner Boghandlerforeningen ikke umiddelbart med, at også danske kunder kan blive det.