Gyldendal, Gads Forlag og Modtryk har åbnet en ny lyd- og e-bogstreamingtjeneste. Den hedder Chapter og vil ikke bare være endnu en lyd- og e-bogsplatform. Boghandlerforeningen har talt med Amanda Egebo, som er digital content coordinator hos Chapter og kommer fra en stilling som kommunikations-ansvarlig på Rosinante & Co, herunder børnebogsimprintet Høst & Søn, og Jesper Siber, der er direktør for Chapter.

Amanda, vil du fortælle lidt om konstellationen Modtryk, Gad og Gyldendal, der er gået sammen om at etablere Chapter? Hvad er fordelene ved det samarbejde?

Gyldendal ejer 65%, Gads forlag 25% og Modtryk 10%. At det var de tre forlag der gik sammen, er et udtryk for, at det var de tre forlag, som synes det var en god ide – og som var klar på at agere på det nu. Der har også være dialog med andre forlag, og vi kommer også løbende til at være åbne for at udvide ejerskabet. Det er ikke en lukket fest – vi vil gerne være en brancheplatform.

Og vi har jo bøger fra alle forlag, det vil sige; der er ikke nogen fordele på dét punkt fra de forlag, der ejer  Chapter. Vi har helt frie hænder i forhold til indhold og er bredt favnende.

Sådan præsenterer Chapter sig på hjemmesiden.

Hvorfor lanceres Chapter netop nu?

Streaming er et marked i hastig vækst, og vi vil gerne have en position, samtidig med at få direkte adgang til slutbrugerne.

Vi tror, at en af de ting, der baner vejen for digitale bøger, er en erkendelse af, at vi kan nå læserne på en platform, de allerede bruger en del tid på i forvejen. Særligt med børnebøgerne tror vi også, det er ved at gå op for forældrene, at det, at børnene er digitale, ikke er en dårlig ting. At lydbøger eksempelvis ikke tæller som skærmtid, da de styrker børnenes læselyst.

Hvordan adskiller Chapter sig fra Saxo, Mofibo, Bookbeat og de andre spillere på lydbogsmarkedet?

Vores eksistensberettigelse er det publicistiske afsæt. Vi vil fremme læseglæden, og hvis man gerne vil have en god læsekultur ude i de danske familier, så er man nødt til at møde folk på de platforme, de er på og tale om det, vi får ud af at lytte til og læse litteratur.

Alle kan sætte bøger hylderne, men vores ambition er at gør noget mere. Vi vil også gerne være forfatternes streamingtjeneste. De skal kunne byde ind med indhold, komme med anbefalinger, gå live og meget mere. Og de skal være bredt repræsenteret.
Vi vil lige så gerne have et have et interview med en fantasyforfatter, som ikke så mange har hørt om endnu, som med Anne Sofie Hammer, som de fleste børn kender og elsker (forfatter til børnebogsserien ”Villads fra Valby”. Red.).

Hvad er Chapters profil?

Vi satser stort på børne- og ungdomsbøger, og derfor har vi lanceret Chapter Family, som er et abonnement i stil med det, du kan finde på Spotify, hvor fire i familien kan lytte samtidig. Vi skal være de bedste til at kuratere børneindhold, og det vil vi gerne gøre på en ny måde. Derfor kommer Chapter Family også inklusive 50 % rabat på seks fysiske børne- eller ungdomsbøger om året, og det sker i et samarbejde med Tales.dk (dansk online boghandel – tidligere bogreolen.dk. Red.).

Noget jeg er rigtig glad for ved præsentationen af vores børnebogslister, er, at vi understøtter præsentationen af den enkelte bog med billeder, så selv mindre børn kan finde det, de synes er interessant. Min søn på seks år genkender bogforsiden fra ”De unge helte”- serien – og ved, at her kan han finde noget om superhelte. Han er på den måde selv med til vælge, selvom han ikke kan læse endnu.

Mine personlige yndlingsgenrer lige nu hedder faktabøger og letlæsning til børn – man ved jo aldrig om man skal hjemmeundervise igen under coronaen.

Og familiens lydbogsforbrug skal da helt sikkert stadig suppleres med besøg i boghandlen og på biblioteket. Skønheden ved trykte bøger er vigtig. For eksempel den nye udgave af Harry Potter og De Vises Sten der udkommer på fredag. Smukt bogudstyr i det omfang kan man ikke få på lyd.

Hvem henvender I jer ellers til?

Vi vil henvende os til mange forskellige brugere, for vi vil gerne have en ret bred profil. Klassisk streamingindhold som f.eks. krimi og romance – men også et bredere sortiment med eksempelvis fokus på fagbøger. Vi kommer også til at fejre Verdenslitteraturfestival på Møn, debutanter, den smalle litteratur, og Bookblogwards eller netopletlæsning kategoriseret på lixtal.

Vi vil lade os inspirere af aktuelle interesseområder eller arrangementer som Knæk cancer og Bagedysten – men også gerne områder, der ikke er mainstream. For eksempel finde frem til, hvem der også blogger om queerlitteratur som @hellolasse, eller lave en god lytteliste med personlige anbefalinger fra Peter Øvig. Vi kommer til at lave lister inden for alt!

Hvordan forholder Chapter sig til Amazons Audible og de andre internationale giganter på området?

Streamning-verdenen er smurt ind i data. Du kan sagtens få en algoritme til at tagge børnebøger 3-6 år, og så bliver du præsenteret for en liste på 1000 bøger i en lang pærevælling. Derfor er det så vigtigt for os at kuratere udvalget og på den måde hjælpe læseren til kvalitetsoplevelser.

Amazon konkurrer på pris. Vi er interesseret i, hvordan vi kan forny streaming-verdenen og konkurrere på knowhow og ekspertise. Det vigtigste ved ejerforholdet i den sammenhæng er, at det er dansk ejet – men vi kommer selvfølgelig også til at have engelsksprogede lydbøger.

Til sidst et spørgsmål til Jesper Siber, direktør for Chapter: Hvad er visionen for Chapter?

Det er at skabe et nyt bud på en streamingplatform, hvor vi ikke bare bliver nummer syv i rækken, men gerne en af brugernes foretrukne. Vi vil forny abonnementsudbuddet, hvor første idé er Chapter Flex, hvor kunden får 12 timers lytning om måneden. Hvis man ikke lige får dem brugt, sparer man bare timerne op til sommerhusturen måneden efter. Der kommer løbende flere af den slags abonnementer.

Vi er drevet af en ægte passion for mennesker, og hvad fortællinger betyder for dem: Vi vil hjælpe børn til mindre skærmtid, hjælpe forældre til at deres unge får mere dannelse. Vi vil sikre at vi har forfattere og forlag, også i morgen. Vi vil samarbejde med boghandlere og bogklubber og andre relevante partnere.

Vi vil binde forfatterne og læserne tætter sammen, være bedre til at inspirere og guide, og vi vil tale om det litteraturen gør ved mennesker.