Dorthe Mitens og hendes veninde tog på tour de boghandel i København, for “er alle boghandlere ens? Er det den samme litteratur, der fremhæves i hele landet?”. Og “Hvad er der med det der signering? Er det vigtigt – og hvorfor? Er det ikke blot den læse-ivriges måde at samle autografer?”. Dorthe Mitens rapporterer fra tour de boghandel:

Turen til det årlige Bogforum i Bella Centeret har i årevis været en fast tradition for min veninde og mig. Det har været dage fordybet i litteraturens univers. Småsludrende, kiggende og lyttende er vi gået mellem standene, mødt repræsentanter fra både store og små forlag, lyttet til forfattere – kendte som endnu ukendte. Og stået i kø efter kø for at få bøger signeret som et ekstra minde om turen. Og med stolthed båret årets høst af bøger hjem med længere og længere arme.

Men sådan blev 2020-turen ikke – den blev til tour de boghandel.

Og nu var det blevet ultimo oktober. På Facebook kom beskeden: Bogforum ”åbner om lidt” og der på hotellet, midt i morgenmaden kiggede vi ud på vejret. Vejret, denne sidste fredag i oktober var som det ofte har været når Bogforum åbner, – let støvregn med tiltagende og større dråber.

Hmm… det samme som mange af de andre år. Bortset fra, at vi jo ikke skulle til Bogforum. Vi skulle på vores første Tour de Boghandel – og det havde vi valgt skulle være i centrum af København. Vi ville udforske og kigge på bøger i boghandler, som vi ikke kendte i forvejen – og som ikke kendte os.

Dorthe Mitens.

Bogkonsultation med fagkyndig person

Starten på turen var hos en boghandel, der reklamerede med en bogkonsultation, som ville kunne give ideer til hvilke bøger (og forfattere) vi også kunne læse, baseret på de yndlingsbøger vi selv havde oplyst ved booking af aftalen. Forventningerne var tårnhøje. Ideen er jo virkelig godt set. Så vi havde inden turen brugt meget tid på at reflektere over, og tale om, hvilke af de mange læste bøger gennem årene, der havde gjort indtryk som ung, og hvilke bøger der gennem årene havde sat spor. – Men også hvor svært det er, blot at nævne og udpege tre bogtitler. Vi valgte hver især tre bøger, som havde gjort indtryk, – og derudover valgte vi også tre ”hele” forfatterskaber som havde sat dybere spor i vores læse-liv.

Vores bogkonsultation startede godt!

Ordet konsultation betyder i følge den store danske ordbog ”rådføring med en fagkyndig person”, – men en konsultation kræver ofte også god kemi, kommunikation, åbenhed og lytning – og måske også i denne situation, – en nysgerrighed på, hvorfor man har valgt lige præcis de bøger/forfattere, som sine yndlinge.

Første halvdel af seancen gik rigtigt godt. Vi havde valgt, at vi gerne ville overvære/deltage i hinandens konsultation, da vi ofte læser samme genre, – og generelt er vi nysgerrige på hinandens valg af litteratur. Så efter en time med god stemning og mange spændende titler gik turen så til den anden af os – og vi skulle nu møde en ny rådgiver/inspirator fra boghandlen.

Til venstre venindens- og til højre Dorthes boghøst.

Næste seance var knapt så succesfuld, og litteraturoplægget her, som ligeledes skulle have været inspiration, blev ikke en inspiration.

Det skal nævnes, at da dette blev påpeget, så forsøgte boghandleren at komme med nye titler – og da hun spurgte specifikt ind til vores valg af litteratur som jo var oplægget for dagens konsultation, var det også en helt anden litteratur, hun derefter præsenterede. Og det skal retfærdigvis nævnes, at vi endte med gode og interessante forslag, – og bøger, som vi begge glæder os til at læse de næste måneder.

Hvor vigtigt er det at eje en signeret bog?

Heldigvis for os var dette jo kun det første stop på turen – og vi gik nu en ny tur ud i fredagens regn og begav os mod Arnold Buscks boghandel, som lige havde haft besøg af Sissel Jo-Gazan, og hvor vi inden havde skrevet og spurgt, om vi mon kunne forudbestille en dedikeret og signeret bog fra hende. Jamen det kunne vi da!

Vi griner ofte af os selv, når talen går på vigtigheden af at eje en signeret bog. Er det vigtigt – og hvorfor er det vigtigt? Er det ikke blot den læse-ivriges måde at samle autografer?
Og det er det jo måske nok – men det er også en måde at erindre på. At på dette tidspunkt og lige præcis den dag og det år, efter at have lyttet til en seance med den pågældende forfatter. At det måske var lige præcis det oplæg om bogen, som skabte interessen. For os er det en lille ekstra gevinst når vi normalt deltager i Bogforum. Men jo ikke i år.

Tæt på Rundetårn, midt i en ombygning af selve forretningen – mødte vi en inspirator med overskud og energi. Som med det samme fandt de dedikerede og signerede bøger, og som tog os med på tur gennem boghandlen. Ivrigt fortællende og nysgerrig på vores tur.

Det var i samme boghandel, – for et år siden, at ideen til målrettet at besøge boghandlere i andre byer, end der hvor man selv bor, opstod. For er alle boghandlere ens? Er det den samme litteratur der fremhæves i hele landet?

For et år siden fyldte én bog en hel væg i denne boghandel. Og i stort set resten af landet stod samme bog måske nok på hylderne, men kun i et eksemplar og med ryggen vendt mod kunden. Bogen var ”De vildfarne børns arkiv” af Valeria Luiselli.

Fransk litteratur og stemningsfuld bogcafe

Videre gik det mod Fiolstræde og alle bogfristelserne der, inklusiv Den franske boghandel. Et must og en luksus, når man kan læse fransk litteratur på originalsproget og andre må nøjes med at snuse til det ved at købe den samme franske forfatter oversat til dansk – dog er bogen stadig købt i den franske boghandel…

Vi spiste på en hyggelig og stemningsfuld bogcafe, kiggede på stedets udstillede læseeksemplarer af bøger imens – og diskuterede status på dagen til nu – studerede dagens foreløbige indkøb, og planlagde næste dags besøg, som gik til både store og små boghandlere. Alle med hver deres charme og udvalg.

Alt i alt besøgte vi over de to dage 8 meget forskellige boghandlere. Ofte havde de meget af den samme litteratur, men indretningen og atmosfæren kan give samme bog et nyt liv og en ny interesse, når den præsenteres på en anden måde. Det var det vi søgte – og det var det vi fik.

Vi købte både nyudgivne bøger og bøger udgivet for flere år siden. Vi købte bøger af kendte og ukendte forfattere (for os).

Tour de boghandel versus Bogforum

Vi ønskede at blive præsenteret for andet end den aktuelle top-10 bestseller-liste – og vi ønskede at fordybe os i bøger, som kan være lette at overse, hvis de kun præsenteres med ryggen mod verden. Vi købte de bøger, som vi tror, kan give os timer af underholdning, refleksion og tanke. Men et ”godt” valg af litteratur afhænger dybest set af den som skal læse siderne i bogen.

I bilen hjem brugte vi timerne på at tale om dagene, på at sammenligne og ikke sammenligne vores tour de boghandel med Bogforum. Og vores konklusion blev, at de ikke bør sammenlignes – de er to vidt forskellige, men stadig komplementære muligheder for at blive inspireret til litteratur. Og intet udelukker jo nødvendigvis det andet. Det gør kun pladsen til nye bogreoler…

Vi havde en skøn tur. Og vi skal stadig til Bogforum om Corona vil – og vi skal også igen på tour de boghandel et nyt sted i Danmark.

Boghandler besøgt under ”Tour de Boghandel”:

Arnold Busck

Bog og Idé på Fisketorvet