Netboghandlen Saxo har spurgt 8000 kunder om deres læsevaner i undersøgelsen årlige læseundersøgelse ‘Sådan læser vi 2020’. Ikke overraskende har COVID-19 har haft en positiv indvirkning.

Vi bringer lidt facts og grafik fra undersøgelsen. Resultaterne kan i sin helhed ses her.

42 % af deltagerne i Saxos undersøgelse siger, at de læste mere i 2020, end de gjorde året forinden. Mere end 9 ud af 10 læser ugentligt – og hele 60 % læser på daglig basis. Selv, når vi husker på, at det er Saxos kunder, der har besvaret – og altså ikke læserne i det hele taget – er det tal, der kan glæde bogbranchen.

Tilgængelighed er vigtigt

Desværre for de fysiske boghandler, er det ikke den trykte bog, der har vundet frem igen, da det stigende litteraturforbrug går på tværs af formater. Bogstreamingtjenester og særligt lydbogen har vundet frem blandt læserne. Andelen af læsere, der streamer bøger, er steget fra 22 % i 2017 til 52 % i 2020.

Igen tal for Saxos kunder, men tendensen er god nok: Streaming af bøger hitter. Stigningen i popularitet skyldes bl.a. lydbogsformatets tilgængelighed, det er convenience-tendensen nok engang.

Bøgerne ligger nu nemt tilgængelig i forbrugerens lomme eller på en laptop. Det har særligt vist sig at være en fordel i 2020, hvor biblioteker, fysiske boghandler og alle andre kulturtilbud er lukket ned.

I undersøgelsen ligger også et afsnit om Saxos 2020-bestsellerliste for fysiske bøger samt streaming-toplister. De giver bl.a. et indblik i, hvordan de forskellige bogformater tiltrækker læsere af forskellige genrer, og viser, at det fysiske bogsalg ikke alene kan afspejle, hvad der faktisk bliver læst rundt om i landet.

Vi kan ikke lade være

Boghandlerforeningens egen undersøgelse (februar 2021) kommer til at vise, hvor meget mere man i Danmark har læst under nedlukningen, men vi tør godt nu, sammen med Saxo konkludere, at der er blevet læst rigtig meget. Og den største årsag til det er tilsyneladende, at læserne ikke kan lade være. Der er simpelthen en drift mod at læse.

Men kigger man lidt bagved er det også ønsket om afstresning og selvforkælelse, der spiller ind – to vægtige grunde i en coronatid, hvor både arbejds- og hjemmeliv har ændret sig radikalt.

Rapporten kommer med en del fun facts om læserne og deres vaner:

Et begreb, som er knap så sjovt, nemlig smittekæder, bliver i Saxos undersøgelse til en positiv ting. 46% angiver nemlig, at de vil købe en bog, hvis flere de kender har læst den. Og har man selv læst en god bog, er 39 % tilbøjelige til at lægge samme hårde pakke på gavebordet til andre. Næsten alle synes, at en bog er en god gave:

Læseglæde smitter. Så meget, at hver 10. af Saxos kunder er med i en læseklub.
Det er utrolig glædeligt, og vi håber bare, at det samme gælder for dem, der køber bøger i landets andre boghandler også.

Illustrationer: Saxo.