Boghandlerkæden Bog & idé lancerer en streamingtjeneste. Vi har talt med direktør Marianne Lyngby Pedersen om tankerne bag.
Marianne Lyngby Pedersen. Foto: Sees Media

Hvorfor lancerer Bog & idé en streamingtjeneste netop nu?

Det ligger der ikke noget odiøst i. Vi har holdt øje med streamingmarkedet i lang tid, og indtil udgangen af 2019 oplevede vi ikke, at streamingen tog noget fra os – streaming udvidede bare markedet.  I løbet af første halvår 2020 ændrede det sig – især indenfor krimigenren. De første tre dage en krimi er på markedet, er der en stejl salgskurve, og nu så vi, at den øverste del af den kurve begyndte at mangle – den blev i stedet streamet.

Så begyndte vi at rykke på streaming. Men skulle vi dyppe en lilletå eller skulle vi hoppe ud i baljen? Vi valgte at springe ud på det dybe, tænke hele forretningen sammen med streaming og lave en app, der står på tre ben: Streaming, shopping og et loyalitetskoncept. 60% af alle besøg i vores webshop kommer fra mobiltelefoner, og webshoppen er den største driver af trafik til butik.

Hvordan er I nået frem til jeres streamingløsning?

Udviklingsprocessen har været en tretrinsraket: Først en stor kvalitativ undersøgelse med dybdeanalyse af 16 kunders forbrug og vaner i litteratur, og på baggrund af den en stor kvantitativ undersøgelse med over 2500 deltagende kunder. Da vi spurgte dem om forbrug af lydbøger, fandt vi ud af, at de både var til fysiske bøger og lydbøger – en ny kundetype, som vi kalder Den fleksible læser. En, som rigtig gerne vil læse den fysiske bog, men som stiller nogle krav. Man kan ikke læse en fysisk bog, når man er på farten, og derfor giver det mening at udbyde audio. Vi vil gerne trække en forbindelse mellem den fysiske butik, appen, webbutikken og vores kundeklub.

Lydstreaming er som sagt med til at udvide markedet – men det er også begyndt at spise en lille smule af den fysiske bog, så det er nu, man skal hoppe med ombord. Den fleksible læser bliver der flere og flere af, og det er dem, vi i Bog & idé vil være noget for.

Hvad kommer der til at ligge på jeres streamingtjeneste?

Der udgives 12000 titler om året, og omkring 5000 er relevante for os – det er klart, at vi overvejer, hvem der vil være salg i. Men dem der vil handle med os, vil vi også handle med. Udgangspunktet er, at vi vil have det på hylderne, der er til rådighed.

Hvad kommer tjenesten til at hedde, og hvornår bliver den lanceret?

Navnet er vi indtil videre ikke landet på, men tjenesten kommer på et tidspunkt før sommerferien. Jeg vil ikke være mere præcis med tidspunktet, for det vigtigste er, at vi lancerer noget, der er ordentligt. Du har ét skud i bøssen med en app, for den bliver hurtigt slettet igen, hvis den ikke fungerer. Kvalitet er afgørende.

Hvad vil streamingtjenesten konkurrere på?

De tre ben, streaming, shopping og loyalitetskonceptet. Alle forlag kommer til at ligge der – vi er ikke smagsdommere. Og det er dem, der gør det nemt for kunderne, der vinder.

Om lidt kommer Amazon loyalitetsklub til Danmark, og deres andel af onlinesalget er stort. Du kan både streame bøger og film, der er fri fragt, og kunden kan nøjes med at betale et mindre abonnement. Det fremmer buffetadfærden. Og hvad gør vi, når der er mange forskellige retter på bordet?  Spiser for meget. Det er det, prime gør ved kunderne.

Hvad er visionen for streamingtjenesten?

Om to år skal vi gerne have en masse glade kunder, som bruger appen. Vi skal finde de knudepunkter, hvor vi kan binde det digitale sammen med den fysiske butik. Fx kundeklubben som bringer os tættere på kunderne og giver os det data, der skal til, for at vi kan tilbyde dem de rette ting.

Kunder, der interesserer sig for litteratur, vil gerne have mere viden om forfatteren. Forfatteren er vor tids rockstjerne. Og det er fantastisk at sælge en vare, hvor den, der har skabt varen, også er interessant for kunden. Derfor skal vi lade kunden komme mere i kontakt med forfatteren – og der er appen et af redskaberne.

Læs også Bergman Bog & idé investerer i kunder og ansattes sikkerhed