Fremover kan boghandlerne og andre bogforhandlere få dybere indblik i udvalgte bøger, de sælger, gennem Gyldendals nye initiativ Det gyldne kvarter. Boghandlerforeningen har talt med Gyldendals salgschef Kenneth Wendel Jørgensen om videokonceptet.

Det gyldne kvarter er små videointerviews på op til 15 minutter, som boghandlerne får tilsendt fra Gyldendal via Forlagsnyt 10-12 gange om året.

Kenneth Wendel Jørgensen, salgschef hos Gyldendal

”Min drøm er at boghandlere og andre forhandlere vil stå og se lidt med, mens de gør sig klar til at åbne klokken 10. Derfor sender vi videoen ud klokken 9, på udgivelsesdagen” siger Kenneth Wendel Jørgensen.

Hvordan kan det være, at det koncept kommer nu?

”Det er noget, jeg har tænkt på at lave, siden Mikkel Fønsskov kom til Gyldendal som vært for vores livekoncept Forfattermorgen. Vi udarbejder hele tiden nye tiltag til kunderne ude i butikken, og det kunne være spændende også at udvikle noget nyt til boghandlerne,” fortæller Kenneth Wendel Jørgensen og fortsætter.

”Vi ansatte for nylig en ny Key Account Manager, Rebecca Winter, som har stor boghandlererfaring fra sin tid i Arnold Busck, og en af hendes opgaver er at præsentere vores salgsrejser på video. Den virtuelle forlagsrejse er et slideshow med oplysninger om bogen indtalt henover. I Rebecca har vi fundet en vært med de rigtige kompetencer til Det gyldne kvarter.

Hvad skal Det gyldne kvarter kunne?

”De spørgsmål, vi stiller forfatterne, er udarbejdet så dem der skal sælge bøgerne, får mere samtalegods. Det giver noget ekstra, at forhandlerne får en lidt dybere forståelse af bogen. Det gør det lettere at sælge bogen. Vi vælger interview ud med forfattere til bøger, der virker ekstra forhandler relevante. Egentlig var det tanken, at det kun var danske forfattere, men redaktørerne, der sidder med internationale forfattere, synes også om tanken om videopromovering – og det ville da være et scoop, hvis vi fx kunne få Richard Osman (engelsk tv-vært, komiker og forfatter. Red.) med,” siger Kenneth Wendel Jørgensen.

Screendump af introduktionen til Det gyldne kvarter

Kunne I også tage smallere litteratur ind i jeres koncept?

”Ja, bestemt. Det kan være alle slags bøger. Og forfatteren behøver ikke være kendt. I afsnit to taler vi med Rachel Röst, der er debutant.”

Kan du afsløre, hvordan konceptet skal udvikle sig fremover?

”I næste afsnit lancerer vi en konkurrence, hvor vi udlodder bøger, som forfatteren Rachel Röst signerer. Svarene kan man kun komme med, hvis man har set afsnittet.”

Se det første afsnit her