På domænet Bookshop har Englands uafhængige boghandlere slået sig sammen om en salgsplatform. Vi har skrevet sammen med Bookshops Partnership Manager Mark Thornton om Bookshops mission, praksis – og om han tror, noget lignende ville kunne fungere i Danmark.

• Fortæl os om tankerne bag Bookshop.org/uk?

Kort fortalt er Bookshop.org en online boghandel, som understøtter uafhængige boghandlere.

Eftersom flere og flere køber deres bøger over nettet, tilbyder Bookshop.org kunderne en nem og etisk forsvarlig adgang til at købe de bøger, de elsker. Man får den nemme og intuitive brugergrænseflade og den hurtige hjemmelevering, som kunderne forventer af en webshop, men fra en webshop, som bidrager til den fysiske boghandels livskraft og levedygtighed.

Hvert eneste køb, der foretages på Bookshop.org bidrager økonomisk til uafhængige boghandlere gennem deres tilknytning til platformen.

Uafhængige boghandlere har 30% fortjeneste på deres salg. Men også andre – forfattere, forlag, bogbloggere, festivaler – kan blive tilknyttet platformen og tjene 10%, samtidig med at andre 10% går til en fælles pulje, som hver måned fordeles mellem alle de tilknyttede fysiske boghandler.

Denne form for indtægt kan være vigtig for forfattere, anmeldere, podcastere og bloggere. Så at tilbyde dem en fortjeneste og samtidig støtte boghandlerne er en kæmpe fordel, og alle vinder på det. Bare i løbet af de første fire måneder efter lanceringen i UK havde de tilknyttede uafhængige boghandlere en samlet fortjeneste på over én million pund [8,6 mio. kr.].

• Hvad er en lokal boghandel for jer? Får nogen boghandler nej til at blive tilknyttet platformen?

Vores mission er at understøtte uafhængige, fysiske boghandler og alt, hvad de repræsenterer, fra at skabe livslang læseglæde til at skabe levedygtige og økonomisk robuste lokalsamfund.

Vi tror på, at boghandler er vigtige for et lokalt kulturliv, og vi definerer en boghandel som en fysisk butik, hvor man kan gå på opdagelse. Man kan selvfølgelig også blive tilknyttet, hvis man er webshop, men så kun med den nævnte 10% fortjeneste. Hvis man vil tjene de fulde 30%, skal man både være en fysisk boghandel og medlem af den britiske boghandlerforening.

Vi giver også adgang til grupper eller kæder af boghandler, men kun hvis de har under ti butikker.

• Hvordan tiltrækker og tilknytter I boghandlerne til platformen?

Der er gratis og uforpligtende at blive tilknyttet Bookshop.org. Vi arbejder meget tæt sammen med boghandlerforeningen for at kunne kommunikere direkte til boghandlerne og opfordre dem til at blive tilknyttet platformen. Derefter afholder vi månedlige online spørgsmål-og-svar-arrangementer, hvor boghandlerne deler erfaringer med best practice og giver hinanden gode tips. På den måde bliver alle dygtigere, samtidig med at også andre opfordres til at dele deres erfaringer. Vi udgiver løbende undervisningsmateriale og vejledninger og kan også give mere detaljeret rådgivning til den enkelte boghandler, samtidig med at vi udsender ugentlige nyhedsbreve med opdateringer og nyttige links. Herudover har vi en lukket Facebook-gruppe, hvor man kan stille spørgsmål, give feedback og løse problemer.

Boghandlere kan også kontakte vore kundeservice direkte for at løse problemer i forhold til platformen eller kunderne. Så der er mange måder hvorpå en boghandel kan få støtte og hjælp til at få mest muligt ud af platformen.

• Hvordan har COVID-pandemien påvirket trafikken på platformen?

Bookshop.org blev udtænkt – og lanceret i USA – før pandemien. Den var en reaktion på langvarige tendenser inden for online handel og på forandringer i den måde, folk køber ind og støtter deres lokale handelsliv. Kunderne vil gerne handle på en etisk forsvarlig måde, de vil gerne bevare det lokale handelsliv, men de har også brug for online muligheder, der modsvarer deres livsstil og ønsket om at kunne købe online. Mange ønsker at kunne gøre begge dele: handle online OG handle lokalt i en fysisk forretning

COVD-19 har forstærket mange af disse langvarige tendenser og forandringer. Bookshop.org har tilbudt en livline til de uafhængige boghandler under pandemien, især de mange butikker, som ikke havde nogen webshop, da pandemien ramte.

• Kunne I forestille jer konceptet fungere i et land med et totalt liberaliseret bogmarked som Danmark?

Helt sikkert. Bookshop.org fungerer bedst, hvor der er en stærk, national grossist (Gardners i UK, Ingrams i USA), en stærk og understøttende boghandlerforening og en voksende andel af kunder, som ønsker fleksibel, nem online handel, som passer til deres livsstil, men som også har en bevidsthed om, at deres købsbeslutninger kan foretages på en etisk forsvarlig måde, der understøtter lokale forretninger.

Vi har også bemærket en ny trend i Storbritannien, hvor boghandler ”åbner” på Bookshop.org før de slår dørene op til den fysiske forretning. Selvom de først kan opnå den fulde tilknytning, når de er etableret fysisk, ser vi eksempler på, at at nye boghandler bruger Bookshop.org som en platform, hvor de kan starte med at sammensætte et vareudbud, etablere et brand og opfordre folk til at støtte dem allerede før de åbner butikken. På den måde bidrager Bookshop.org til at skabe nye butikker, ikke kun til at understøtte de eksisterende og bidrage til at holde dem åbne.

Bookshop.org er en ny måde at sammensmelte elementer fra de oplevelser, man får med online og fysisk handel. Den bidrager til boghandlernes levedygtighed og overlevelse og understøtter det lokale handelsliv, og jeg har på fornemmelsen, at Bookshop.org ville fungere rigtig godt i Danmark.

Besøg Bookshop