Et nyt butikskoncept under navnet ’Din Lokale Boghandler’ lanceres af Indeks Retail A/S.

Ifølge administrerende direktør i Indeks Retail, Marianne Lyngby Pedersen, har man i markedet sporet en interesse for en anderledes måde at være kædeboghandler på:

”Vi oplever, at der efterspørgsel på et konkurrencedygtigt boghandlerkoncept, som i høj grad styres af den lokale indehaver og hvor omkostningerne er lave, samtidig med at man kan drage nytte af fordelene ved at være en del af noget større”, udtaler hun.

Adm. dir. for Indeks Retail A/S Marianne Lyngby Pedersen. Foto: Sees Media

Butikker, som er en del af Din Lokale Boghandler bliver indlemmet i Indeks Retails leverandør- og indkøbsaftaler. Derudover kan den enkelte boghandler selv vælge sortiment, markedsføring og IT-løsning. Butikker i Din Lokale Boghandler-konceptet indgår ikke i den nationale bytteordning, som går på tværs af de øvrige kæder i Indeks Retail A/S.

Konceptløsningen er primært møntet på boghandlere i mindre byer, som i højere grad gerne vil kunne tilpasse sig lokalt.

”Det er ikke alle boghandlere, som ønsker at operere med et stort markedsføringsapparat og et meget strømlinet koncept i ryggen, og dem vil vi også gerne kunne tilbyde en god løsning,” siger Marianne Lyngby Pedersen.

”Og så oplever vi samtidig, at der blandt de selvstændige boghandlere er en interesse for at være en del af et fællesskab, hvilket måske er blevet endnu mere væsentligt med coronaen.”

Med det nye koncept vil Indeks Retail gerne sikre tilslutning til kædesamarbejdet fra flere butikker. Foreløbigt har to butikker givet tilsagn om at blive en del af Din Lokale Boghandler allerede per 1. juli 2021. Det drejer sig om Varmings Boghandel i Esbjerg og Betty Mogensens Boghandel i Hjørring.