Bogforum, den meget savnede kæmpestore bogfest , vågnede i fredags af sin tornerosesøvn og åbnede igen sluserne for tusindvis af læselystne kunder.

Alt lignede sig selv, og dog. Man havde i skyggen af Covid-19 valgt at brede Bogforum ud på et meget større areal i år, selv første sal var inddraget. Faktisk brugte man hele 20.000 ekstra kvadratmeter for at skabe god plads til alle.

Det bevirkede, at de mange events ikke skulle kæmpe for at overdøve hinanden i så høj grad som de andre år, og at det faktisk var muligt for publikum at komme omkring uden nævneværdig klaustrofobi. En lille bieffekt var til gengæld, at mange for vild – men det har måske højnet besøgene ved de små og mindre kendte aktører og bidraget til en oplevelse af diversitet.

På mange måder er det mærkeligt at være Boghandlerforeningen på BogForum. På den ene side er Bella Center fyldt med sager, foreningen holder meget af; bøger, bogelskere, venner fra bogbranchen og arrangementer om bøger, på den anden side er det ikke boghandlere, der sælger dem. Kun to stande blev i år drevet af boghandlere, Politikens Boghal og Arnold Busck, endda med samme ejer.

Alligevel er Boghandlerforeningens formand Lone Haagerup positiv:

“Det er overordnet dejligt og vigtigt, at der er fokus på bogen og på litteraturen. Det er jo også en god chance for både voksne og børn for at “se giraffen” ved alle de forskellige stande. BogForum er velafviklet, og som bogens og forlagenes messe er Bogforum et godt event, men som formand for Boghandlerforeningen bliver jeg lidt ærgerlig over alle de bøger, der bliver solgt direkte.”

Men formanden nød alligevel at se de mange besøgende:

“Ja, for håbet og forventningen er jo, at BogForum er med til at sætte fokus på og italesætte den fysiske bog og litteratur i det hele taget, og at det er med til at boghandlerne rundt omkring i Danmark bliver besøgt flittigt her op til jul. Vi glæder os i hvert fald til en forrygende julehandel og til at der er igen i år vil ligge en masse spændende titler under juletræet,” siger Lone Haagerup.

I en tid, hvor bogen får konkurrence fra så mange andre oplevelser, er det glædeligt, at 32.000 mennesker vælger at feste for bøgerne. Dato for BogForum 2022 ligger allerede klar: det bliver ifølge udstillingsleder Andreas Nordkild Poulsen fredag d. 4. til søndag d. 6. november.