Sidste år oplevede boghandlerne en salgseksplosion i julehandlen efter første coronanedlukning, og derfor er der pres på bestillinger til og levering fra DBK lige nu, hvor der er oveni er arbejdskraftmangel og papirmangel i Europa.

Administrerende direktør i DBK Gert Frost

Hvad bliver DBKs største udfordringer op til julehandlen?

Der er to store udfordringer. Den ene er at der mangler lastvogne og chauffører, det bliver klart en udfordring. Vi har lavet særlige aftaler med DSV om ekstra vogne, så vi reducerer risikoen for, at der står bøger natten over et sted, fordi bøgerne ikke kunne være på lastvognen, men bare det at finde ekstra vogne er en kæmpe udfordring. Vi følger udviklingen tæt.

Den anden udfordring er papirmanglen og den deraf følgende tryksituation i Europa. Vi får leveret flere førsteoplag på paller nu end vi plejer at få, fordi der er usikkerhed om der er papir nok til andet oplag. Det vil sige, at vi har pladsproblemer. Normalt har vi bestsellers stående på én lokation, nu bliver vi nødt til at have dem stående på to lokationer og eventuelt lagerhotel. Det bliver mere besværligt at få bøgerne distribueret, men vi arbejder på, at boghandlerne ikke kommer til at mærke noget til den udfordring.

Gør DBK der ud over noget for at hjælpe boghandlerne?

Vi har kommunikeret ud til boghandlerne, at vi gør en indsats på tre forskellige områder: Fra Black Fridag etablerer vi fuldt treholdsskift 24/7, så vi kan få tingene ud hele tiden. Vi har heldigvis et godt samarbejde med vikarer – det er jo ellers svært for tiden at finde arbejdskraft.

Vi har også lavet en aftale med forlagene om, at vi giver forlænget kredittid til boghandlerne. De kan bestille i november men betale i december. Vi håber dermed at bestillingerne fra boghandlerne fordeler sig lidt mere jævnt, så vi får et bedre flow. Det er også godt for boghandlernes økonomi.

Så tilbyder DBK en række boghandlere dagsleveringer, igen for at mindske de store peaks på distributionen. De fleste får jo sædvanligvis leveret om natten. Og endnu en nivellering: Man kan normalt få leveret med et vist interval nogle gange om ugen – nu kan alle få leveret syv gange om ugen fra den 27. november uden ekstrabetaling.

Hvis alle siger ja til at få leveret syv gange om ugen, bliver er det så ikke et problem?

Nej, for hvis leveringen bliver jævnet ud over alle dage, så er vi fri for at skulle sætte ekstra vogne ud – jo mere planlagt distribution, des bedre.

Og en sidste ting, som vi har gjort før og nu gør igen. Vi står til rådighed i vores kundeservice 9-16 i weekenderne også. Der er færre der ringer i weekenden, men vi vil gerne gøre det muligt at få fat i os hele tiden.

Så er det en opfordring til boghandlerne fra dig, at de skal ringe i weekenden, hvis de har brug for hjælp?

Ha ha, nej, for boghandlerne har jo også selv travlt dér. Men igen – jo mere vi kan sprede presset ud, jo bedre kan vi hjælpe kunderne.

Hvad er efter din mening det bedste boghandlerne kan gøre lige nu for at sikre julehandlen?

Nu er jeg jo ikke boghandler, men fra min side af skranken er det bedst, at de har bøgerne på hylden, når kunderne kommer ind. Konkret sagt: Hvis boghandleren er ved at nå toppen af kreditten, så skal han, i stedet for at vente med at få taget bogen hjem, gøre det med det samme. Også på grund af kreditten, han får.

Hvordan ser næste år ud for DBK?

Vi er her jo for hele branchen, og vi synes, vi har særlig forpligtelse til at levere kvalitet og effektive processer. Vores planer fremadrettet er derfor en højnelse af kvaliteten over for både forlag og boghandler. Vi vil arbejde for mere effektive processer: Hvornår man kan bestille, og hvordan vi kan sørge for at boghandlerne oplever, at det er fleksibelt at arbejde sammen med DBK.