Hvert år i februar gennemfører Boghandlerforeningen og Danske Forlag undersøgelsen “Danskernes Bogkøb”, hvor et repræsentativt udsnit af danskere bliver spurgt til deres bogkøbsvaner.

Efter to år med Covid-19 og nedlukninger bruger danskerne igen den fysiske boghandel – sammen med netsalg og streaming. En del af de fysiske boghandleres omsætning flyttede under pandemien over på internettet, særligt i 2021, og det gælder også bøger solgt fra andre fysiske butikker end boghandlere. Denne tendens er nu i aftagende, men internettet står stadig for en stor del af salget.

Foreningen har endnu ikke analyseret hele materialet, men umiddelbart træder de følgende tal meget tydeligt frem:

Den seneste bog, respondenterne har købt, blev i 2021 i kun 39,2% af tilfældene købt i en fysisk boghandel, mens den i 2022 i næsten halvdelen af tilfældene, 49,3%, blev købt i en fysisk boghandel.

Streamingtjenesterne har fra 2021 til 2022 stagneret deres vækst; nu abonnerer 10,8% af danskerne på en streamingtjeneste, sidste år var tallet 10,5 mens tallet i 2020 kun var 6,9.