Boghandlerforeningens nyhedsbrev

2. september 2020

ugle-header-nyhedsbrev
Bogfestival_dk_2020_Portræt_1920x615

Vær med i Bogfestivalen i november - planlæg et arrangement i butikken nu!

Danmark får alligevel en bogfejring i år, selvom Bogforum aflyses. Som vi varslede i en mail i begyndelsen af august, har Politikens Forlag og Gyldendal taget initiativ til en bogfestival for alle forlag, boghandlere og biblioteker i Danmark den 7. og 8. november.

Festivalen er decentral – den foregår ude hos den enkelte aktør, og det er derfor også op til jer selv at skrue et godt arrangement sammen, så I er synlige på Bogfestivalen. Foreningen opfordrer alle medlemmer til at deltage; jo større festivalen bliver, desto bedre muligheder er der for at gøre boghandlerne mere synlige og trække ekstra kunder til.

På siden https://bogfestival.dk/ kan I se, hvordan det foregår. Her kan man oprette arrangementer, der – understreges det – skal handle om bøger og litteratur, hvilket jo ikke bør være svært for boghandlere 😊

I bestemmer selv, hvad arrangementerne skal handle om, alt efter smag og profil. Her er en liste over de forlag, der indtil videre er med i Bogfestivalen, og som derfor kan levere forfattere: https://bogfestival.dk/kontakt/. Men tag gerne fat i andre forlag også (listen er bare en service).

Når I har planlagt et arrangement, så skriv straks til Christine Lind Ditlevsen hos Boghandlerforeningen, så vi kan sende jer det materiale, som Bogfestivalen har udarbejdet, samt den plakat, foreningen selv designer til festivalen.
Christine Lind Ditlevsen,
Christine@boghandlerne.dk
Til forsidebanner
VBU 2020_HVID_1
Bo Dybkær,
bo@boghandlerne.dk

Så starter Verdensbogugen endelig

Verdensbogugen skydes i gang på lørdag den 5. september – og den har heldigvis igen fået stor tilslutning blandt medlemmerne.

Det nationale pressearbejde er i fuld gang - der har allerede været omtale i Berlingske Tidende og et langt indslag i TV2 News & Co., og lørdag morgen, når Verdensbogugen skydes i gang, er foreningens direktør, Bo Dybkær, med live i P4 Weekend for at slå på tromme for arrangementet.

Som en ekstra indsats, der kan få børn og forældre ind i butikken i løbet af Verdensbogugen, sender foreningen et videoteam ud i en boghandel på lørdag for at skyde en lille stemningsvideo. Videoen bliver lagt på Verdensbogugens hjemmeside til fri deling på jeres sociale medier i begyndelsen af næste uge.

Vi håber også, at mange af jer har lyst til at gøre en lille ekstra indsats for at få kunderne til at opsøge netop jeres butik i Verdensbogugen. Lav fx en lille quiz til børnene, hvor de kan vinde et spil eller en bog. Eller lav magisk tema i et hjørne af butikken med andre spændende bøger for de 9 til 12-årige. I Kasper Hoffs bog optræder en magisk æske – hvad med at lave andre magiske æsker i butikken med kighuller til uhyggelige ting og sager?

Vi glæder os til at se, hvad I finder på, og ønsker jer alle en god Verdensboguge.

Bemærk, at hvis I forventer at have for få bøger til uddeling - f.eks. fordi nogle skoleklasser har meldt deres ankomst i butikken - så skriv straks til foreningen. Vi har stadig et lille lager af bøger hos DBK, som vi kan eftersende.

SoMe seminar Randers 2020 600x289

Tilfredse seminardeltagere

Foreningen afholdt i uge 35 seminarer om sociale medier for medlemmerne.

Seminarerne skulle oprindeligt have været afholdt i slutningen af marts og starten af april, men måtte udskydes på grund af Covid19-epidemien. De nye datoer i uge 35 havde desværre den virkning, at færre kunne deltage, men seminarerne fik en meget positiv modtagelse.

Undervisere var Maria Grothkær og Bianca Tranberg, begge fra Tietgen Business. Bianca er leder af boghandleruddannelsen, og derfor fik kursusdeltagerne ikke blot viden om bedst mulig kommunikation på Instagram og Facebook, men også eksempler fra boghandlerbranchen.

Seminarerne blev holdt i København, Kolding og Randers. Deltagerne gav meget positiv feedback på både indhold og location, trods lidt it-problemer. De syntes især godt om de praktiske øvelser og Bianca Tranbergs eksempler fra boghandlerens verden, og seminaret som helhed fik 4,44 på en skala fra ét til fem, hvor fem var ”meget tilfreds” (se diagrammet nedenfor).

Boghandlerforeningens bestyrelse tager i den kommende tid stilling til en evt. gentagelse af seminarerne næste år - og til, hvorvidt undervisningen endvidere skal omfatte produktion af små videoer fra boghandelen.
Christine Lind Ditlevsen,
Christine@boghandlerne.dk
SoMe avalstats
Bogomsætning BrianAJackson 200x145
Henrik Christensen,
henrik@boghandlerne.dk

Sidste frist for indberetning af bogomsætning er den 30. september

Som vi meddelte i nyhedsbrevet i slutningen af juni, har foreningen rykket deadline for indberetning af bogomsætning til den 30. september.

Hvis man nåede at indberette inden den sædvanlige deadline den 30. juni, blev ens kontingent for tredje kvartal beregnet med udgangspunkt i denne indberettede bogomsætning.

Hvis man ikke nåede det, tog tredje kvartals kontingent fortsat udgangspunkt i sidste års indberetning, mens kontingentet i fjerde kvartal og herefter vil tage udgangspunkt i den nye indberetning, som altså skal foretages senest den 30. september.

Indberetning skal ske på MemberSite. Hvis du har spørgsmål til indberetningen af bogomsætning, så tag fat i Henrik Christensen på telefon 3254 2255..

Nyheder fra hjemmesiden:

Gratis læseglæde til børn

Covid19 har medført mere hjemmeliv og overskud til at læse flere bøger. Boghandlerne vil holde fast i læsetendensen og uddeler en gratis kvalitetsbog til børn i målgruppen 9-12 år under Verdensbogugen den 5.-12. september. ”Børnene er tilbage i skole og skal nu igen bruge tid på lektier og pligtlæsning. Vi ved, hvor vigtigt det er for deres læselyst, læseevner og …
Gratis læseglæde til børn

Fremtidsforsker til boghandlere: Giv mig noget, der gør mig loyal til min dødsdag

Fremtiden kommer altid bag på os, og derfor kan det betale sig at beskæftige sig lidt mere med den. De fleste har travlt med at forholde sig til de helt akutte konsekvenser af Covid-19 her i 2020 – men hvordan former pandemien den lokale handel og ikke mindst boghandlen fremover? Boghandlerforeningen har talt med direktør i Instituttet for Fremtidsforskning Carsten …

Fysisk overlevelse afhænger af digital tilstedeværelse

Lokalhandlens overlevelse har fået fleres opmærksomhed under coronakrisen, efter at de tomme butikslokaler har bredt sig. Det er klart, at de enkelte butiksejere, handelsstandsforeningerne og lokalbefolkningen har en særinteresse i sagen, men kommunerne har også smøget ærmerne op. Vi har talt med Jeppe Würtz Petersen fra KL’s Center for Vækst og Beskæftigelse, der blandt andet arbejder inden for områderne detailhandel …
Fysisk overlevelse afhænger af digital tilstedeværelse
header