Boghandlerforeningens nyhedsbrev

Dreng thumbs up VBU
Bo Dybkær,
bo@boghandlerne.dk

Så godt gik Verdensbogugen!

Skolerne fik for alvor øjnene op for Verdensbogugen i år, og boghandlerne var igen meget tilfredse med projektet som helhed, med den valgte bog og med det udsendte markedsføringsmateriale.

To tredjedele af de medvirkende boghandler oplevede ekstra trafik af børn og voksne i butikken i Verdensbogugen. En af grundene var, at hele 60% af butikkerne - mod kun 27% sidste år - havde besøg af én eller flere skoleklasser i ugens løb.

98% af bøgerne blev udsendt til boghandlerne, og de har væsentligt færre tilovers end sidste år. Selvom hver sjette boghandler bestilte ekstra bøger, løb næste hver fjerde boghandler alligevel tør for bøger, inden ugen var omme, og foreningen vurderer på baggrund af tilbagemeldingerne, at ca. 95% af oplaget er endt i hænderne på børn i målgruppen.

Boghandlerforeningens bestyrelse vil i den kommende tid drøfte evalueringen og erfaringerne med henblik på planlægningen af Verdensbogugen i 2021.

Der resterer stadig 620 bøger hos DBK i Haslev. Hvis I har lyst til at få en kasse eller to tilsendt - eks. fordi I har måttet sige nej til kunder eller skoleklasser, så skynd jer at skrive til info@boghandlerne.dk, så sender vi restlageret ud efter først-til-mølle-princippet.

Se hele evalueringen af Verdensbogugen 2020 hér.

Hele bogbranchen - og DR - går sammen om at gøre 7.-8. november til en landsdækkende bogfejring.
Beslut jeres medvirken nu!

Nu ligger det fast, hvordan bogbranchen og DR kommer til at samarbejde om de mange bog- og litteratur-aktiviteter, der forventes at finde sted den 7.-8. november - dén weekend, hvor der skulle have været Bogforum.

Dermed er ikke bare hele bogbranchen - forfattere, forlag, biblioteker, boghandlere og Bogforum selv - men også hele DRs sendeflade til rådighed for den landsdækkende fejring af bøger og litteratur.

Det er en enestående chance for alle danske boghandlere til at hoppe med på vognen, arrangere én eller flere små eller store events i butikken og blive en del af festen. Og hvis man orienterer DR om, hvad man planlægger (på bogfestival@dr.dk), har man ydermere en chance for, at aktiviteten bliver dækket i TV eller radio.

Alle parter vil kommunikere om deres aktiviteter under den samlende betegnelse "Bogfestival" og vil lægge programpunkter på hjemmesiden www.bogfestival.dk. Udover det mærke, som allerede er designet for Bogfestivalen (se herover), vil DR udarbejde en overordnet grafisk identitet, som alle kan anvende. Dermed bliver der sammenhæng og genkendelighed på tværs af festivalen, fra udsmykningen i boghandelen til trailerne på DRs sendeflade.

Boghandlerforeningen udarbejder en plakat med den fælles identitet og distribuerer den til alle medlemmer senest en uge inden bogfestival-weekenden. Vi vil også udarbejde digitale grafikker, som alle kan bruge på egen hjemmeside og sociale medier.

Læs mere om, hvordan du lægger programpunkter på www.bogfestival.dk hér.

Læs om, hvad DR gør, og hvordan du kan synliggøre dine arrangementer for dem, hér.

Læs om, hvordan også digitale aktiviteter kan formidles af DR, hér.

Læs DRs pressemeddelelse hér.
Bogfestival_dk_2020_Facebook_eventcover_1200x628
Christine Lind Ditlevsen,
Christine@boghandlerne.dk
logo2
Bo Dybkær,
bo@boghandlerne.dk

Husk at besvare DBKs spørgeskema

Fredag den 2. oktober sendte DBK - via SurveyMonkey - en mail ud til alle danske boghandlere med link til et kort spørgeskema.

Spørgsmålene på skemaet handler om jeres foretrukne leveringstidspunkter. DBK indsamler oplysningerner, fordi de i de kommende måneder gennemfører et udbud af deres transportopgaver. En nye transportør - eller en ny kontrakt med den eksisterende transportør - forventes at være på plads primo 2021.

Skemaet giver også mulighed for at give DBK supplerende information om, hvad I synes om den nuværende leveringsform - eller om andre forhold i øvrigt. Så tjek mailboksen fra i fredags og brug de ca. to minutter, det tager at få indflydelse på DBKs fremtidige leveringsformer.

Der er deadline for at besvare spørgeskemaet den 16. oktober.

Nyheder fra hjemmesiden:

Årets Unge Boghandler 2020

Jack Reckendorff Sørensen fra Horsens Bog & idé er den 18. september blevet kåret som Årets Unge Boghandler 2020. Årets Unge Boghandler er en boghandlerelev – på sidste år af uddannelsen eller netop færdiguddannet – som er fagligt velfunderet i boghandelens discipliner, har vist stor interesse for faget under uddannelsen og har udmærket sig ved sit initiativ og sin …
Årets Unge Boghandler 2020
header